Secretaries of educational centers’ satisfaction
DOI:
https://doi.org/10.7203/relieve.9.2.4338Keywords:
Secretaries, satisfaction, organization of educational centersAbstract
The primary target to study in this article is the level of satisfaction of the secretaries who exercise their professional activities in the Region of Andalusia. The article is structured in two very defined parts. The first part is a review of the written material relevant to the level of satisfaction in the labor and educative atmosphere, as well as the current situations the administration of the public school are going through and the consequences derived from the application of the different laws, specifically the LODE, LOPEGCD and LOCE.
The second part presents the research in itself. The experimental design is described, in which different methodologic options are combined: descriptive and comparative. Through these options, the level of satisfaction of the secretaries in the non-university centers is studied and in the following dimensions that were selected: firstly, professional accomplishment, personal relations and organizational structure of the center; and secondly, the relations and differences between the demographic variables and the level of satisfaction.References
Álvarez, m.(1992). Elección y aceptación de los Directores: análisis de un estudio empírico. I Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Docentes: La dirección factor clave de la calidad educativa. Bilbao: ICE-Universidad de Deusto.
Antúnez, S.(1993). Claves para la organización de centros escolares. Hacia una gestión participativa y autónoma. Barcelona: ICE/Horsori,
Caballero Martínez, J. (2001). Satisfacción e insatisfacción de los Directores Escolares. Granada: Grupo Editorial Universitario.
Cantón Mayo, I. (1996). La calidad total de los centros educativos. En Cantón, I. (coord..). Manual de Organización de centros educativos. Barcelona: Oikos-Tau.
Consejo Escolar de Estado (1994). Informe sobre el estado y situación del sistema educativo. Curso 19992-93. Madrid: MEC.
Federación de enseñanza de ccoo (1993). Encuesta al profesorado de primaria y secundaria de la enseñanza pública. Madrid: CIDE.
Fernández, j. (1991): Opinión de los profesores sobre su situación en la universidad. Gaceta Complutense, 78, 25-32.
Gairín, j. (1995): Estudio de las necesidades de formación de los equipos directivos de los centros educativos. Madrid: Ministerio de educación y Ciencia - CIDE.
Gordillo, Mª. V. (1988). La satisfacción profesional del profesorado: Consecuencias para la orientación educativa. En A. Villa. (Coord.): Perspectivas y problemas de la función docente. II Congreso Mundial Vasco. Madrid, Narcea. pp. 259-266.
Hanson, M. y Ulrich, c. (1992). El sistema español de dirección de centros docentes: un punto de vista crítico”. I Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Docentes: La dirección factor clave de la calidad educativa. Bilbao: ICE-Universidad de Deusto.
Herzberg, F., Mausner, B. y Snyderman, B. (1967). The motivation to work. (2ª ed.). New York: Wiley.
Horovitz, J. y Jurgens Panak, M. (1994). La satisfacción total del cliente. Barcelona: Ed. Folio.
Immergart, GL. y Immegart, ML. (1995): Formación de directores de centros educativos. Bilbao: Universidad de Deusto.
Kreitner, R y Kinicki, A. (1997). Comportamiento de las organizaciones. Madrid: McGraw-Hill.
Loitegui Aldaz, J.R.(1990). Determinantes de la satisfacción laboral en empleados de la Administración Foral de Navarra. Tesis doctoral inédita, Facultad de Psicología, Universidad Complutense de Madrid.
Lorenzo, M. (1994). El liderazgo educativo en los Centros Docentes. Madrid: La Muralla.
M.E.C.: Ley Orgánica 8/1985 de 3 de julio, reguladora del derecho a la Educación. (BOE 4-7-1985).
M.E.C.: Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. (BOE 4-10-1990).
M.E.C.: Ley Orgánica 9/1995, de 20 de noviembre, de la Participación, la Evaluación y el Gobierno de los Centros Docentes. (BOE 21-11-1995).
M.E.C.: Ley Orgánica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Educación.
Muñoz Adanez, A.(1990). Satisfacción e insatisfacción en el trabajo. Tesis doctoral inédita, Facultad de Psicología, Universidad Complutense de Madrid.
Murillo, F.J. y Pérez-Albo, M.J. (1998). Implicaciones de la estabilidad de los directivos en la dinámica del centro docente. Bordón, 50(2), 145-158.
Padrón Hernández, M. (1994). Satisfacción profesional del profesorado. Tesis doctoral inédita, Facultad de Psicología, Universidad de La Laguna.
Porter, L.W. y Lawler, E.E. (1968). Managerial actitudes and perfomance. Homewood: IL, Irwin-Dorsey.
Robbins, S.P. (1987). Comportamiento organizacional. México: D.F. Prentice-Hall Hispanoamericana, S.A.
Robbins, S.P. y Coulter, M. (1996). Administración. México: Prentice-Hall Hispanoamericana, S.A.
Sáenz, O. y Lorenzo, M. (Eds.) (1993). La satisfacción del profesorado universitario. Granada: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Granada
Sáenz, O. y Debón, S. (1995). Teorías sobre el deterioro de la dirección escolar. Rev. Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24, 193-206.
Sáenz, O. y Debón, S.(1997). El deterioro de la dirección escolar. Estudio de algunos factores. En M. Lorenzo, F. Salvador, f. y otros (Coords.): Organización y Dirección de Instituciones Educativas. Perspectivas actuales. Actas de las I Jornadas Andaluzas sobre Organización y Dirección de Centros Educativos. Granada: Grupo Editorial Universitario.
Vicente de, P. (coord.) (1995). Problemática de los profesores que ocupan cargos directivos y sus creencias acerca del ejercicio de la función directiva. Un estudio descriptivo. Enseñanza, 13, 127-152
Vicente de, P., Bolivar, A., Gutiérrez, D., Molina, E., Gallego, M. J., León, M. J., Fernández, M., Moral, C., Rodríguez, S. L. y Pérez, P. (1996). La problemática de la función directiva y la formación de los líderes escolares. Revista Investigación Educativa, 14 (1) , 7-34
Vicente de, P. (coord.) (2001). Viaje al centro de la dirección de Instituciones Educativas. Bilbao: ICE - Universidad de Deusto
Villa, A., Villardón. L., Villar, L.M., De Vicente, P., Borrell, N. Laffitte, R. y Gairín, J. (1998). Principales dificultades de la Dirección de Centros Educativos en los primeros años de ejercicio. Bilbao: ICE-Universidad de Deusto
Weinert, B. (1985). Manual de Psicología de la Organización. Barcelona: Herder.
Zubieta, J.C. y Susinos, T. (1992). Las satisfacciones e insatisfacciones de los enseñantes. Madrid: CIDE.
Downloads
Issue
Section
License
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.