Supervision and evaluation of business internships for students in the UNED

Authors

  • Belén Ballesteros Velázquez Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Nuria Manzano Soto Universidad Nacional de Educación a Distancia
  • Juan Antonio Moriano Universidad Nacional de Educación a Distancia

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.7.1.4447

Keywords:

Evaluation, supervision, practical training, internship

Abstract

In this article we present the basic guidelines proposed for the Guidance, Information and Employment Center (COIE) of the National University for Distance Education (UNED) for the development, management, and evaluation of educational co-operation contracts for field experience in businesses, in which students are requesting to participate with greater frequency.  The beginning of this research focuses on the supervision of the development of these programs, and establishing guidelines and design procedures in order to follow-up to improve them. The conclusions presented here are drawn from results that were obtained in the evaluation of internships during the academic course 1998/99 and 1999/00, according to the perspective of the participating enterprises observing student interns, and are organized into a proposal.

References

Aragón, R.N. y otros (1999). La imagen social de la universidad. En AIDIPE: Nuevas realidades educativas, nuevas necesidades metodológicas. Málaga: CEDMA.

Ausín, T. y otros (1997). Análisis de necesidades de orientación en alumnos universitarios. En Actas del Congreso de Orientación Universitaria y Evaluación de la Calidad. Bilbao: Universidad del País Vasco.

Ballesteros, B., Guillamón, J.R., Manzano, N., Moriano, J.A. y Palací, F. (2001). Técnicas de inserción laboral. Guía universitaria para la búsqueda de empleo. Madrid: UNED. (En prensa).

Cajide, J. y otros (1997). La reforma de las titulaciones universitarias de Física, Farmacia, Agrónomos y Agroalimentaria. Un estudio comparativo. En Actas del VIII Congreso Nacional de Modelos de investigación Educativa. Sevilla: AIDIPE/ICE de la Universidad de Sevilla.

Casanova Arias, P.F.; Moral Vico, A. (1989). La evaluación de las prácticas de ense-anza en los centros de EGB. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 6, 85-89

Escudero Escorza, T. et al.(2000). Evaluación de las prácticas en la licenciatura de Medicina. Zaragoza: Instituto de Ciencias de la Educación.

Estela, M.J. y Escartin, M.J. (1988). La evaluación de prácticas en una escuela de trabajo social. Revista de trabajo social, 0109, 03, 162-171

Fuentes, M.; Machin, J.; Mu-oz, G.; Pardillos, G.; Redon, F.; Sancho, J.M.; Sanchon, I.; Serrano, C.; Tarin, T.; Zaragoza, P. (1990). Evaluación de las prácticas organizativas de los centros. Cuadernos de Pedagogía, 177, 54-57.

González Ramírez, MªT. (2000) (Coord.). Evaluación y gestión de la calidad educativa. Un enfoque metodológico. Málaga: Aljibe.

Jiménez Jiménez, B. y Zurita Morales, F.J. (1996). Evaluación de las prácticas en alternancia "dual" de las de FP reglada. Universitas tarraconensis. Revista de ciències de l'educacio, II, 181-187.

Lobato, C. (Ed.) (1996). Desarrollo profesional y prácticum en la Universidad.

López Rupérez, F. (2000). Gestión de calidad y mejora escolar. En R. Pérez Juste, F. López Rupérez, MªD. Peralta y P. Municio. Hacia una educación de calidad. Gestión, instrumentos y evaluación, (pp. 45-73). Madrid: Narcea.

Sánchez García, M.F. (1999). Necesidades y servicios de orientación universitaria en la Comunidad de Madrid. Madrid: UNED.

Sebastián, A. y otros (1996). Análisis de las necesidades de información y orientación en los alumnos de la UNED. (Inédito).

Segura Egea, J.J. y Jiménez Rubio-Manzanares (1998). Propuesta metodológica para la evaluación de las prácticas clínicas de odontología. Revista de enseñanza universitaria, 12, 11-20.

UNED (2000). Guía de evaluación. (Documento de uso interno).

Issue

Section

Research Articles