Incidencia de una semana de docencia en la fonación de los profesores

Autors/ores

  • Ana María Fernández Planas Universitat de Barcelona
  • Victoria Marrero Aguiar UNED
  • Isabel Vilaseca Hospital Clínic i Universitari de Barcelona Universitat de Barcelona
  • Eugenio Martínez Celdrán Universitat de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.7203/qfilologia.19.5187

Resum

En aquest article es presenta, d'una banda, una valoració subjectiva dels propis professors sobre les seves característiques vocals a partir d'un resum del Voice Handicap Index (VHI) (Jacobson et alii, 1997), un qüestionari rigorosament validat. Concretament s'avalua la percepció del propi professor sobre la seva discapacitat vocal a partir de la versió reduïda VHI-10 (Rosen et alii, 2004). De forma complementària, s'ofereixen els resultats d'una anàlisi objectiva de diferents paràmetres (jitter, shimmer, relació harmònics-soroll, durada o F0 mitjana, etc). Els informants són docents que treballen en col·legis de Madrid i Barcelona,
en un ventall de nivells educatius que cobreix ensenyament infantil, primària, ESO i batxillerat. Aquest treball, que s'insereix en el marc d'una recerca més àmplia, presenta els resultats obtinguts en una setmana lectiva en finalitzar el primer trimestre acadèmic, a partir de mostres preses en dilluns i en divendres, relacionant les variables objectives i subjectives esmentades.

Paraules clau: esforç vocal; valoració objectiva i subjectiva de la fonació; anàlisi acústica; qualitat de veu; ús professional de la veu; docència i fonació.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografies de l'autor/a

Ana María Fernández Planas, Universitat de Barcelona

Laboratori de Fonètica Facultat de Filologia

Victoria Marrero Aguiar, UNED

Departament de Filologia Espanyola i Lingüística General

Isabel Vilaseca, Hospital Clínic i Universitari de Barcelona Universitat de Barcelona

Facultat de Medicina

Eugenio Martínez Celdrán, Universitat de Barcelona

Laboratori de Fonètica

Descàrregues

Publicades

2015-12-20

Com citar

Fernández Planas, A. M., Marrero Aguiar, V., Vilaseca, I., & Martínez Celdrán, E. (2015). Incidencia de una semana de docencia en la fonación de los profesores. Quaderns De Filologia - Estudis Lingüístics, 19, 71–92. https://doi.org/10.7203/qfilologia.19.5187
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    455
  • PDF (Español)
    511

Metrics