La cognificació de l'art
DOI:
https://doi.org/10.7203/qfia.5.2.12207Resum
The Cognification of Art
Resum: Amb el terme “cognificació”, un mot pres en préstec de l’argot de la Intel.ligència Artificial, designo alguns dels processos pels quals les obres d’art han anat convertint-se cada cop més en dispositius per a la generació de coneixement. En particular, d’una banda, es tracta en aquest article dels fenòmens d’artificació d’objectes reals, com és el cas de la caixa de sabates de Gabriel Orozco, fenòmens que es remunten als ready-mades de Duchamp i que es generalitzen en el darrer mig segle, i, de l’altra, el fenomen de les pràctiques d’investigació artística que s’han generalitzat en els darrers quinze anys, fenomen que alhora és d’artificació de la recerca. Aquests fenòmens de cognificació, que alhora són d’artificació estètica en sentit fort, plantegen el problema d’en què consisteix de fet la transformació de quelcom en un dispositiu cognitiu artístic. Per aclarir-ho es discuteixen algunes idees de Kant, de Danto i de Deleuze.
Paraules clau: cognificació, artificació, idea estètica, Orozco, Kant, Danto i Deleuze.
Abstract: With the term "cognification", a word borrowed from the jargon of Artificial Intelligence, I designate some of the processes by which works of art have increasingly become devices for the generation of knowledge. In particular, on the one hand, this article deals with the phenomena of artification of real objects such as the shoe box of Gabriel Orozco, phenomena that go back to Duchamp's ready-mades and which are widespread in the last half century, and, on the other hand, the practices of artistic research that have become widespread in the last fifteen years, a phenomenon that is at the same time an artification of research. These phenomena of cognification, which at the same time are examples of aesthetic artification in a strong sense, raise the problem of what the transformation of something into a cognitive artistic device really is. To clarify this, some ideas of Kant, Danto and Deleuze are discussed.
Keywords: cognification, artification, aesthetic idea, Orozco, Kant, Danto, Deleuze.
Descàrregues
Descàrregues
Publicades
Com citar
-
Resum583
-
PDF398
Número
Secció
Llicència
Les obres publicades en Quaderns de Filosofia es troben sota la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).