El transporte fluvial de madera en España
DOI:
https://doi.org/10.7203/CGUV..14535Abstract
Con anterioridad al transporte por ferrocarril y carretera una parte de la madera de España fue conducida por los ríos Ebro, Tajo, Júcar, Turia, Segura y Guadalquvir. De ella eran abastecidos los astilleros de Cartagena, Cádiz y El Ferrol; la industria de la construcción en grandes ciudades como Toledo, Zaragoza, Barcelona, Sevilla, etc. Y particularmente las carpinterías de Valencia. Las Hayas y los abetos bajaban de los Pirineos y los pinos de la serranía de Cuenca y de la Sierra de Segura. Este artículo trata los diferentes fases del proceso: la selección de los árboles, la corta y arrastre hasta los ríos, la difícil conducción por los mismos y la organización laboral de los gancheros que la llevaban a cabo.Downloads
Downloads
How to Cite
-
Abstract290
-
PDF (Español)466
Issue
Section
License
The authors transfer to Cuadernos de Geografía de la Universitat de València the rights of reproduction in scientific journals of the published texts. Likewise, they allow the CGUV team to distribute these contents, in addition to the CGUV website, in all those scientific databases in which it is indexed, always with the aim of ensuring a wide distribution of the work.
Building on a firm commitment to open content policies and trying to guarantee the maximum dissemination of published papers, the authors maintain all copyright rights. They may reproduce and distribute their works in other publications. However, it is recommended to disclose in the new text that it has been previously published in CGUV with a full citation.
The texts published in this journal are -if not indicated otherwise- under a Creative Commons license: Recognition-Non-Commercial-NoDerivative 4.0 International. The full license can be consulted at Creative Commons