The residential environment influences women’s walking habits more than of men’s. Evidence from young suburban commuters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/CGUV.104.16284

Keywords:

built environment, gender, residential environment, tracking, walking

Abstract

The present study aims to explore the influence of the characteristics of the residential environ­ment on the walking patterns of young men and women, through the use of georeferenced mobility data or tracking. To do so, a group of young adults who study or work at the Autonomous University of Barcelona and whose travel to the work/study place is carried out outside their municipality of residen­ce has been selected, thus requiring the use of a means of motorized transport. Through a geolocation application for smartphone, mobility data of 1194 days of participation corresponding to 199 people have been analyzed. The findings suggest that dense and compact urban territories favor walking of both genders, but have a greater impact on women’s behavior, compared to less dense and suburban territories. These results highlight the importance of the configuration of the territory to facilitate a more sustainable, equitable and healthy mobility model.

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Author Biographies

Monika Maciejewska, Departament de Geografia, Universitat Autònoma de Barcelona

Monika Maciejewska ha cursado el Programa de Doctorado en Geografía de la Universidad Autónoma de Barcelona. Forma parte del Grupo de Investigación sobre Movilidad, Transporte y Territorio (GEMOTT) donde investiga y apoya con sus conocimientos a los alumnos de Máster. Su ámbito de estudio se centra en la movilidad cotidiana saludable y sostenible, con especial interés en analizar las diferencias de género en los patrones de desplazamiento, preferencias, percepciones y accesibilidad a oportunidades. 

Guillem Vich, Departament de Geografia, Universitat Autònoma de Barcelona

Guillem Vich es doctor en Geografía por la Universitat Autònoma de Barcelona. Es miembro del Grupo de Investigación sobre Movilidad, Transporte y Territorio (GEMOTT) . Sus intereses de investigación abarcan la movilidad cotidiana, el espacio de actividad y el verde urbano. 

Xavier Delclòs-Alió, Departament de Geografia, Universitat Autònoma de Barcelona

Dr. Xavier Delclòs-Alió cursó el programa de doctorado en Geografía en la Universitat Autònoma de Barcelona. Es miembro del Grupo de Investigación sobre Movilidad, Transporte y Territorio (GEMOTT). Su tesis doctoral trata sobre las distintas dimensiones temporales de la movilidad cotidiana. 

Carme Miralles-Guasch, Departament de Geografia, Universitat Autònoma de Barcelona

La Dra. Carme Miralles-Guasch es catedrática de Geografía Humana en el Departamento de Geografía y en el Instituto de Ciencia y Tecnología Ambientales de la Universitat Autònoma de Barcelona. Es investigadora principal en proyectos de investigación sobre movilidad, transporte y ciudad, y miembro de varios organismos consultivos, incluido el Consejo de Movilidad de Cataluña, el Pacto de Movilidad de Barcelona, el Grupo de Expertos en Vivienda (Cataluña) y el Observatorio Andaluz de Planificación Urbana. Fue miembro del Parlamento español 2000–2004 y miembro de la Comisión de Infraestructuras y Vivienda, así como directora del Instituto de Estudios Regionales y Metropolitanos de Barcelona. 

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Published

2020-07-03

How to Cite

Maciejewska, M., Vich, G., Delclòs-Alió, X., & Miralles-Guasch, C. (2020). The residential environment influences women’s walking habits more than of men’s. Evidence from young suburban commuters. Cuadernos De Geografía De La Universitat De València, (104), 7–22. https://doi.org/10.7203/CGUV.104.16284
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  • El impacto del entorno residencial en el caminar de mujeres y hombres jovenes. Evidencias de los commuters de la Universidad Autónoma de Barcelona (Español)
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