Temas hercúleos en la oratoria sagrada novohispana / Herculean Themes in Novohispanic Sacred Oratory
DOI:
https://doi.org/10.7203/imago.12.17713Palabras clave:
Hércules, emblemas, predicación, Nueva EspañaResumen
ABSTRACT: Romans paused at the gateway of the Mediterranean, like Hercules, and stated that it was not possible to go beyond —non plus ultra—and in so doing they forged the idea of a closed universe, filled with horrific legends, where a man could not venture without finding death. The Catholic kings (there is no originality in saying this) achieved ultramarine expansion precisely under the banner of plus ultra, so they not only used the restrictive myth as a propellant, but also used Hercules as a discursive topic referring to the religious, political and military activity in the Hispanic domains. The objective of this paper is to propose an initial reflection on the use of Hercules in Novohispanic sacred oratory, particularly as an emblematic illustration in inductive proofs, in the work of a pair of preachers: Juan Martínez de la Parra (1692 [1705]) and Fernando Alonso González (1720).
KEYWORDS
Hercules; Emblems; Preaching; Nueva España.
RESUMEN: Los romanos se detienen en la puerta del mediterráneo, como Hércules, declarando que no es posible ir más allá —non plus ultra— con lo que fijaron la idea de un universo cerrado, poblado de leyendas horrorosas, a donde el hombre no podría aventurarse sin encontrar la muerte. Los reyes católicos (no hay ninguna originalidad en decir esto) lograron la expansión ultramarina precisamente bajo la divisa plus ultra, con lo que no sólo usaron el mito restrictivo como propulsor, sino que además colocaron a Hércules como tópico útil para tareas discursivas referidas a la actividad religiosa, política y militar en los dominios hispanos. El objetivo de esta ponencia es proponer una reflexión inicial sobre el uso de Hércules en la oratoria sagrada novohispana, particularmente como ilustración emblemática en funciones de prueba inductiva en la obra de un par de predicadores: Juan Martínez de la Parra (1692 [1705]) y Fernando Alonso González (1720).
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