Introduction of colombian´s musical styles in higher education at the Tolima Conservatory

Authors

  • Boris Alfonso Salinas Arias Conservatorio del Tolima

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.40.10220

Keywords:

Colombian Music, Curricular Analysis, Music Education, Armed Conflict.

Abstract

Music education in the Conservatory of Tolima has focused on Classical Music or European art music, a phenomenon that is not isolated but instead common in a country that has traditionally Colombian music out of the academy. However, in 2011, these musical styles became part of the curriculum of the Bachelor of Music program. The present work is a curricular analysis and establishes the reasons why Colombian Music began to form part of the Professional Formation of this institution, among these reasons the Colombian State's vision of music as a tool of pacification in the Armed Conflict and the creation of a National Music Plan to establish coexistence, originally supported by the United States military intervention policy called Plan Colombia. Also discussed is the adaptation made by the Institution to its National War Policy academic program. 

References

Camacho, F., Díaz, L. y Pérez, A. (2000). "El papel de la música popular en la Facultad de Educación y Artes del Conservatorio del Tolima". En J. González (Presidencia), III Congreso Latinoamericano de la Asociación Internacional para el Estudio de la Música Popular (IASPM-AL). Bogotá, Colombia. Recuperado de https://iaspmal.com/index.php/2016/03/02/actas-iii-congreso-bogota-colombia-2000/

Castro-Gómez, S. y Guardiola, O. (2002). "El Plan Colombia o de cómo una historia local se convierte en diseño Global". En C. Walsh, F. Schiwy, S. Castro-Gómez (Ed.), Interdisciplinar las ciencias sociales: Geopolíticas del conocimiento y colonialidad del poder. Perspectivas desde lo andino. (pp. 61-71). Quito: Universidad Andina Simón Bolivar y Editorial Abya Yala.

Congreso de la República de Colombia (1994). Ley 112 de 1994. Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0112_1994.html

Consejo Nacional de Políticas Económica y Social de la República de Colombia (2001). Documento CONPES 3134. Plan Colombia: Infraestructura Social y Gestión Comunitaria. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/CONPES/Econ%C3%B3micos/3134.pdf

Consejo Nacional de Política Económica y Social de la República de Colombia (2002). Documento CONPES 3409. Lineamientos para la sostenibilidad del plan Nacional de Cultura 2001-2010 "Hacia una ciudadanía democrática Cultural". Recuperado de http://www.nuevalegislacion.com/files/susc/cdj/conc/conpes_3162.pdf

Consejo Nacional de Política Económica y Social de la República de Colombia (2002). Documento CONPES 3191. Fortalecimiento del Programa Nacional de Bandas de Vientos. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/CONPES/Econ%C3%B3micos/3191.pdf

Consejo Nacional de Política Económica y Social de la República de Colombia (2006). Documento CONPES 3409. Lineamientos para el fortalecimiento del Plan Nacional de Música para la Convivencia. Recuperado de http://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/conpes_dnp_3409_2006.htm

Conservatorio del Tolima (2006). Facultad de Educación y Artes, programas Académicos, años 1997-2006. Legajos 1 al 19. Ibagué, Colombia: Fondo Documental Conservatorio del Tolima.

Conservatorio del Tolima (2015). Plan de Curso por Competencias, programa Licenciatura en Música, plan 2012. Ibagué, Colombia: Facultad de Educación y Artes del Conservatorio del Tolima.

Conservatorio del Tolima (2015). Proyecto Educativo Institucional (PEI). Ibagué, Colombia: Facultad de Educación y Artes, Conservatorio del Tolima.

Conservatorio del Tolima (2010). PEP: Proyecto Educativo del Programa de Licenciatura en Música: informe para la Renovación del Registro Calificado. Ibagué, Colonbia: Facultad de Educación y Artes, Conservatorio del Tolima.

Hernández, R, (2015). Tratado de libre comercio Colombia-EEUU, propiedad intelectual y conocimientos tradicionales en el contexto de los Derechos de las Comunidades Afrocolombianas, Negra, Raizal y Palenquera. Revista Virtual de Ciencias Sociales y Humanas PSICOESPACIOS, 9 (15), 283-327.

Mignolo, W. (2002). "Las Geopolíticas de Conocimiento y Colonialidad del Poder". En C. Walsh, F. Schiwy, S. Castro-Gómez (Ed.), Interdisciplinar las ciencias sociales: Geopolíticas del conocimiento y colonialidad del poder. Perspectivas desde lo andino. (pp. 17-42). Quito: Universidad Andina Simón Bolivar y Editorial Abya Yala.

Ministerio de Cultura (2004). Plan Nacional de Música para la Convivencia. Bogotá: Ministerio de Cultura.

Minsterio de Cultura (2012). Plan Nacional de la Música para la Convivencia, Guía para Alcaldes y Gobernadores de Colombia. Bogotá: Imprenta Nacional.

Ministerio de Educación Nacional (2008). Orientaciones Pedagógicas para la Educación Artística y Cultural: Educación Preescolar, Básica y Media. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional (2011). Articulación de la Educación con el Mundo Productivo. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.

Miñana, C. Ariza y A. Arango, C. (2006). "Formación Artística y Cultural: ¿arte para la convivencia?". En M. Giraldo (Presidencia), VII Encuentro para la promoción y difusión del patrimonio inmaterial en países iberoamericanos. Caracas, Venezuela.

Monroy, M. (2015). Acontecimientos históricos de la política exterior de Estados Unidos hacia Colombia antes del Plan Colombia 1998. Revista Científica General José María Córdova, 13(15), 19-61.

Páramo, P. (2013). La Investigación en Ciencias Sociales: estrategias de investigación. Bogotá: Editorial Universidad Piloto de Colombia.

Quijano, A. (2000). "Colonialidad del Poder, eurocentrismo y América Latina". En E. Lander. (Ed.), La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. (pp. 201-246). Buenos Aires: CLACSO. Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Uribe, A. (2002). Manifiesto Democrático. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85269_pdf.pdf

Published

2018-06-07