Traditional music in the classroom: contributions for meaningful learning at school

Authors

  • Hita Ximena Valverde Ocariz
  • Pere Godall Castell Universidad Autónoma de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.41.10530

Keywords:

Traditional Music, Music Education, Interdisciplinarity.

Abstract

Music education in Chile also needs to have as reference for learning the rich heritage of traditional music. This article aims at the presence and use of traditional music at the sixth grade basic level of Chilean schools. The methodological design is based, on the one hand, on the analysis of the curricula elaborated by the Chilean Ministry of Education and, on the other hand, on a survey carried out on a sample of 113 sixth-grade teachers belonging to 13 of the 15 Chilean regions. In the results, teachers are categorized according to their position in the teaching of these types of music, the role of the State as educator and transmitter of culture in the school is described, and the data is revealed that demonstrates interest in working with traditional music in the classroom.

Author Biography

Hita Ximena Valverde Ocariz

LICENCIADA EN EDUCACIÓN, PROFESORA DE EDUCACIÓN MUSICAL, UNIVERSIDAD DE LA SERENA, CHILE MASTER EN MUSICOTERAPIA, UNIVERSIDAD PONTIFICIA DE SALAMANCA MAGISTER EN CURRICULUM Y PROYECTOS EDUCATIVOS, UNIVERSIDAD ANDRÉS BELLO, CHILE MASTER EN MUSICOLOGIA Y EDUCACIÓN MUSICAL, UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE BARCELONA DOCTORANDO EN EDUCACIÓN, FACULTAD DE EDUCACIÓN UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DE BARCELONA

References

Abrahams, F. (2008). "Musicando Paulo Freire: una pedagogía crítica para la educación musical". En P. McLaren y J. Kincheloe (Eds.), Pedagogía crítica: de que hablamos, donde estamos (pp.305-322). Barcelona: Graó.

Anderson, W. y Campbell, P. (1996). Multicultural Perspectives in music Education. Virginia: Menc.

Arévalo, A. (2009). Importancia del folklore musical como práctica educativa. Revista electrónica LEEEME, 23, 1-14.

Campbell, P. (2013). Etnomusicología y educación musical: punto de encuentro entre música, educación y cutura. Revista internacional de educación musical, 1, 42-52.

Casals, A. (2009). La cançó amb text improvisat. Disseny i experimentació d'una proposta interdisciplinària per a primària. Bellaterra: Universidad Autónoma de Barcelona.

Davis, R. (2009). "Educación musical e identidad cultural". En D. K. Lines (Ed.), La educación musical para el nuevo milenio (pp. 71-90). Madrid: Morata.

Delgado, J. (2005). La aplicación de la música tradicional canaria en las aulas: un reto didáctico para el profesorado. Revista Electrónica Leeme, 15, 1-14.

Donoso, K. (2009). Por el arte-vida del pueblo: Debates en torno al folclor en Chile 1973-1990. Revista musical chilena, 212, 29-50.

Green, L. (2008). Informal learning and the school: a new classroom pedagogy. Hampshire: Ashgate.

Hargreaves, D. (1998). Música y desarrollo psicológico. Barcelona: Graó.

Inzuna, J., Assaél, J., y Scherping, G. (2011). Formación docente inicial y en servicio en Chile: tensiones de un modelo neoliberal. Revista mexicana de investigación educativa, 16 (48), 267-292.

Lines, D. (2009). La improvisación y el trabajo cultural en la música y en la educación musical. En D. K. Lines (Ed.), La educación musical para el nuevo milenio (pp. 91-102). Madrid: Morata.

Martí, J. (2000). Más allá del arte. La música como generadora de realidades sociales. Sant Cugat: Deriva.

Pino, O. (2015). El concepto de música en el currículum escolar chileno 1810-2010. Tesis para optar al grado de Magister en Artes, mención Musicología. Santiago de Chile: Universidad de Chile.

Poblete, C. (2016). Profesores de música en Chile y sus repertorios: contextos de origen, formación universitaria y prácticas de enseñanza. Tesis para optar al grado de Doctor en Educación. Santiago de Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile.

Salazar, N. (2016). Músicas tradicionales en espacios académicos: la rueda de gaita como experiencia de aprendizaje. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 16 (31), 205-218.

Small, C. (1989). Música, sociedad y educación. Madrid: Alianza.

Valverde, X. (2013). Análisis de fortalezas y debilidades en relación al aporte de la Educación Artística en los subsectores de Matemáticas, Lenguaje y Ciencias de los docentes de primer ciclo básico del colegio Hispano Italiano de la ciudad de Iquique. Tesis de Magister en desarrollo curricular y proyectos educativos. Santiago de Chile: Universidad Andrés Bello.

Published

2018-06-07