Analysis of musical didactic materials for Primary Education in digital school

Authors

  • Rosa María Vicente Álvarez CEIP Ramón Cabanillas Universidad de Santiago de Compostela Dto. Pedagoxía e Didáctica
  • Diana Marín Suelves Universidad de Valencia Dto. Didáctica y Organización Escolar
  • Olga Cepeda Romero UNIVERSIDAD DE LA LAGUNA Facultad de Educación Dto. de Didáctica e Investigación Educativa

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.42.10942

Keywords:

Didactic Material, Digital, Music Education, Primary Education.

Abstract

Didactic materials form part of educational practice. Teachers select them according to their students, school, characteristics, or purpose. Accordingly, the material determines the methodology and homogenizes the teaching and learning process. The Spanish reality of the last 30 years, through specialization in teaching, has made possible the evolution of school materials in music education. This article provides answers to some questions about the changes that the use of ICT resources brings about in education. The research starts from the analysis of content taken from samples of digital and musical didactic materials for 5th and 6th grades of primary education. The knowledge of the digital and musical didactic materials and their pedagogical strategies has been possible thanks to the meticulous elaboration of specific analytic instruments. This study leads to knowledge of the technological characteristics, the specific tasks, and the type of musical learning that publisher and public administrations offer through educational technology.

Author Biographies

Rosa María Vicente Álvarez, CEIP Ramón Cabanillas Universidad de Santiago de Compostela Dto. Pedagoxía e Didáctica

Rosa Mª Vicente Álvarez, Universidad de Santiago de Compostela. Doctora, investigadora - Grupo STELLAE.

Diana Marín Suelves, Universidad de Valencia Dto. Didáctica y Organización Escolar

Doctora, Profesora

Olga Cepeda Romero, UNIVERSIDAD DE LA LAGUNA Facultad de Educación Dto. de Didáctica e Investigación Educativa

Doctora, profesora

References

Area, M. (2016). Guía de evaluación para el Estudio I. Análisis de la oferta de los recursos educativos en línea para el profesorado de educación Primaria. Guía evaluación Escuel@ Digit@ del Proyecto Escuel@ Digital (EDU2015-64593-R) Versión FINAL, financiado por el Plan Estatal de I+D+i. I.P. Manuel Area (Difusión restringida).

Area, M., Alonso, C., Correa, J. M., Del Moral, M. E., De Pablos, J., Paredes, J., Peirats, J., Sanabria, A. L., y San Martín, A.  (2014). Las políticas educativas TIC en España después del Programa Escuela 2.0: las tendencias que emergen. RELATEC Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13 (2), 11-33. doi: 10.17398/1695-288X.13.2.11

Area, M., Hernández, V., y Sosa, J. J. (2016). Modelos de integración didáctica de las TIC en el aula. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 24 (47), 79-87. doi: 10.3916/C47-2016-08

Balanskat, A., Blamire, R. y Kefala, S. (2006). The ICT Impact Report. A review of studies of ICT impact on schools in Europe. European Schoolnet, European Comission. Recuperado de http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/unpan/unpan037334.pdf

Bardin, L. (2004). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Cepeda, O., Gallardo, Mª I. y Jesús Rodríguez (2017). La evaluación de los materiales didácticos digitales. RELATEC Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16 (2), 79-95. doi: 10.17398/1695-288X.16.2.79

Díaz, M. (1998). Materiales para la enseñanza de la música en la educación general. Revista de Psicodidáctica, 5, 83–94. http://www.redalyc.org/pdf/175/17517803009.pdf

Fernández, J. P. (2016). La adquisición y desarrollo de la competencia digital en alumnado de educación secundaria. Estudio de Caso. Cuadernos de Investigación Educativa, 7 (2), 83-98. doi: 10.18861/cied.2016.7.2.2612

Fernández, F. J., Fernández, M. J. y Rodríguez, J. M. (2018). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos madrileños. Educación XX1, 21 (2), 395-416. http://doi.org/10.5944/educXX1.17907

Fernández, A., Domínguez, E., y Armas, I. de. (2011). Herramienta para la revisión de la Calidad de Objetos de Aprendizaje Universitarios (COdA): guía del usuario. v.11 (Inédito). Recuperado de http://eprints.ucm.es/12533/

Giráldez, A. (2010). La composición musical como construcción: Herramientas para la creación y la difusión musical en Internet. Revista Iberoamericana de Educación, 52, 109-125. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3157569

Jubany, J. (2010). Didáctica de la música en la educación obligatoria: recursos digitales y el caso del karaoke. Revista Eufonía, 50, 88-99.

López, N. (2017). Necesidades del profesorado especialista de Música de los centros de Primaria de Castilla La Mancha. Revista Electrónica de LEEME, 39, 74-102. doi: 10.7203./LEEME.39.9904

Oriol, N., Sustaeta, I. y Ráez, J. L. (1993). Guía de recursos didácticos. Madrid: Santillana.

Peirats, J. y Esnaola, G. A. (2015). Digitalización de los contenidos curriculares. Educatio Siglo XXI, 33 (3), 11-14. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/412130

Peirats, J., Gallardo, I. M., San Martín, A. y Waliño, M. J. (2016). Análisis de la industria editorial y protocolo para la selección del libro de texto en formato digital. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 20 (1), 75-89. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/49869/pdf_4

Pereiro, C. y Eirín, R. (2017). La estrategia institucional de la comunidad autónoma gallega para introducir las TIC en el ámbito educativo. Comunicación y Pedagogía, 299-300, 11-16. http://www.centrocp.com/la-estrategia-institucional-la-comunidad-autonoma-gallega-introducir-las-tic-ambito-educativo/

Rodríguez, J. y Vicente, R. M. (2015). The music materials in early childhood education: a descriptive study in Galicia (Spain). International Journal of Music Education, 35 (2), 139-153. doi: 10.1177/0255761415619423

Sanabria, A. L., Area, M. y Cepeda, O. (2012). El Proyecto Clic Escuela 2.0: El punto de vista del profesorado. En Actas del Congreso Internacional EDUTEC 2012: Canarias en tres continentes digitales: Educación, TIC, Net-Coaching(pp. 604-614). Las Palmas de Gran Canaria: Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.

Sanabria, A.L. y Santana, P. (2017) (Coord.). Informe estudio I- Canarias del proyecto Escuel@ Digit@al (EDU2015-64593-R). La escuela de la sociedad digital: análisis y propuestas para la producción y uso de los contenidos digitales educativos. Madrid: Ministerio de Economía y Competitividad.

Santana, P. J., Eirín, R. y Marín, D. (2017). Análisis y evaluación de portales institucionales en España. Los casos de Canarias, Galicia y Valencia. RELATEC, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16 (2), 29-48. doi: 10.17398/1695-288X.16.2.29

Strauss, A. y Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage.

Sutherland, R., Armstrong, V., Barnes, S., Brawn, R., Breeze, N. y Gall, M. (2004). Transforming teaching and learning: embedding ICT into everyday classroom practices. Journal of Computer Assisted Learning, 20 (6), 413-425. doi: 10.1111/j.1365-2729.2004.00104.x

Tejada, J. y Pérez, M. (2016). Diseño y evaluación de un programa informático para la educación musical de maestros no especialistas. El caso de EMOLab Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 13, 1-28. http://doi.org/10.5209/RECIEM.52072

Romero, J. (2003). Los medios y recursos para la educación musical en primaria.Tesis doctoral. Huelva: Universidad de Huelva.

Vicente, G. (2009). Movimiento y danza en Educación Musical: un análisis de los libros de texto de Educación Primaria (Tesis doctoral). Murcia: Universidad de Murcia. https://www.tesisenred.net/handle/10803/11076

Vicente, R. M. (2015). Educación infantil e música: os materiais dixitais na escola. Quinesia, 48-49, 88-110. https://issuu.com/revistadixitalquinesia/docs/revista_dixital_quinesia_1

Vicente, R. M. (2017). Is there music in didactic materials? Searching for optimal learning experiences: an evaluation of music materials. En VVAA (2017). Early childhood music education in the Mediterranean. Raising children´s musicality, evaluation music learning and enabling teachers´preparation (pp. 207-220). Nicosia: Cyprus Centre for the Research and Study of Music. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/322056909

Published

2018-12-07