The ICT training of music pedagogues. Analysis of the situation in postsecondary music studies
DOI:
https://doi.org/10.7203/LEEME.42.13067Keywords:
Communication and Information Technologies (ICT), Initial Teacher Training, Musical Pedagogy, Conservatory.Abstract
Nowadays, the incorporation of information and communication technologies (ICT) into the teaching methods at music conservatories is limited and unequal. Regardless of other factors, one of the reasons may be the lack of teacher training in this area; however, there is still very little information on this subject. Therefore, this report offers an overview of the ICT training currently offered to future music pedagogues during their studies at postsecondary Conservatories. For this purpose, an extensive content analysis of the Music Pedagogy curricula and teaching guides of fourteen centers spread throughout the Spanish territory has been carried out. The results reveal that, in general, the technological contents are focused on the management of musical software but ICT training for education is quite deficient and there are great differences among the centers.
References
Ballesta, J. y Céspedes, R. (2015). Los contenidos de Tecnología Educativa en las titulaciones de grado de las universidades españolas. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14 (1), 133-144. doi: 10.17398/1695-288X.14.1.133
Balo, M., Lago, P. y Ponce de León, L. (2014). Los alumnos ante el dictado musical. Las TIC como aliadas para mejorar las experiencias. Didáctica, Innovación y Multimedia, 28, 1-14. Recuperado de https://ddd.uab.cat/pub/dim/dim_a2014m3n28/dim_a2014m3n28a3.pdf
Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Madrid: Akal.
Belló, J. y González, M. (2010). Las utilidades didácticas de internet y e-learning en los conservatorios de música de Galicia: Usos y actitudes del profesorado. En Actas del Seminario Internacional de Investigación en Educación Musical(pp. 93-99). Universidad Complutense de Madrid, Madrid.
Bernabé, M. y Azorín, J. (2015). La pizarra digital en la clase de lenguaje musical: aprendizaje armónico-analítico. Opción, 31, 235-249. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/310/31045567013/
Berrón, E., Balsera, F.J. y Monreal, I. M. (2017). Ansiedad de los alumnos en la asignatura de Lenguaje Musical y estrategias para reducirla. Revista Internacional de Educación Musical, 5, 41-48. doi: 10.12967/RIEM-2017-5-p041-048
Colás, P. y Hernández, G. (2014). Incidencia de la formación del profesorado en sus creencias sobre el valor de las TIC en la enseñanza de la música. Educatio Siglo XXI, 32 (3), 51-74. doi: 10.6018/j/210981
Coll, C. (2009). Aprender y enseñar con las TIC. Expectativas, realidad y potencialidades. En R. Carneiro, J. C. Toscano y T. Díaz (Coords.). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (pp. 113-126). Madrid: Santillana.
De la Rosa, E. (2015). El uso de las TIC en los centros superiores de música. Un análisis desde la perspectiva del profesorado, del alumnado y de los recursos de las webs institucionales (Tesis doctoral). Universidad de las Palmas de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria. Recuperado de http://cris.ulpgc.es/jspui/handle/10553/17431
Fernández, J. C., Fernández, M. C. y Cebreiro, B. (2016). Competencias en TIC del profesorado en Galicia: variables que inciden en las necesidades formativas. Innovación educativa, 26, 215-231. doi: 10.15304/ie.26.3256
Galera, M., Tejada, J. y Trigo, E. (2013). El editor de partituras como medio para facilitar el estudio de la lectura musical cantada. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 29, 215-238. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/16318/file_1.pdf?sequence=1
Gutiérrez, A., Palacios, A. y Torrego, L. (2010). La formación de los futuros maestros y la integración de las TIC en la educación: anatomía de un desencuentro. Revista de educación, 352, 267-293. Recuperado de http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352_TIC.pdf
Losada, D., Valverde, J. y Correa, J. M. (2012). La tecnología educativa en la universidad pública española. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 41, 133-148. doi: 10.17398/1695-288X.14.1.101
Martínez, I. (2017). La educación musical donde no llegan las palabras. Implementación de un blog colaborativo como herramienta en las asignaturas grupales de conservatorio. Experiencias educativas, 16, 70-91. Recuperado de http://www.e-revistes.uji.es/index.php/artseduca/article/view/2370/2018
Ministerio de Educación (2010). Real Decreto 631/2010, de 14 de mayo, por el que se regula el contenido básico de las Enseñanzas Artísticas Superiores de Grado en Música establecidas en la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE (05/06/2010), nº 137, pp. 48480-48500.
Moreno, A. J. (2018). Las TIC en el proceso de enseñanza y aprendizaje. En M. L. Cacheiro (Ed.). Educación y tecnología: estrategias didácticas para la integración de las TIC(pp. 9-39). Madrid: UNED.
Ordoñana, J. A., Laucirica, A. y Tejada, J. (2004). Estudio cualitativo sobre el uso de programas informáticos para el desarrollo de destrezas rítmicas en la enseñanza musical especializada. Revista de Psicodidáctica, 17, 127-136. Recuperado de http://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/view/182/178
Paredes, J., Guitert, M. y Rubia, B. (2015). La innovación y la tecnología educativa como base de la formación inicial del profesorado para la renovación de la enseñanza. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa 14 (1), 101-114. doi: 10.17398/1695-288X.14.1.101
Sancho, J. M., Bosco, A., Alonso, C. y Sánchez, J. A. (2015). Formación del profesorado en Tecnología Educativa: de cómo las realidades generan los mitos. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14 (1), 17-30. doi: 10.17398/1695-288X.14.1.17
Silva, J. y Astudillo, A. (2012). Inserción de TIC en la formación inicial docente: barreras y oportunidades. Revista Iberoamericana de Educación, 58 (4), 1-12. Recuperado de https://rieoei.org/RIE/article/view/1412
Tejada, J. (2010). Diseño de un modelo de adiestramiento rítmico mediante programas informáticos en conservatorios de música. En J. M. Pérez Tornero, J. Cabero Almenara y L. Vilches (Coords.). Actas del Congreso Euro-Iberoamericano "Alfabetización Mediática y Culturas Digitales" (pp. 866-885). Sevilla: Universidad de Sevilla, Gabinete Comunicación y Educación. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/56774
Timiraos, E. (2015). Uso y valoración de las TIC en el aprendizaje musical por los alumnos de los conservatorios de música profesional y superior de A Coruña: estudio de caso de uso de "IrealB" y "Band in a Box" en el aula de improvisación (Tesis doctoral inédita). Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid. Recuperado de: http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:Educacion-Etimiraos
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a) Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
b) Authors may enter into other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the paper (e.g. depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that initial publication in this journal is indicated.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase citations of the published work.
d) They agree to act as reviewers, if requested by the journal's editorial team.