Texts and images artistic recreation as a model for the development of the creativity and the integration of the expressive languages in the music classroom

Authors

  • Juan Jesús Yelo Cano

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.42.13171

Keywords:

Creativity, Integrated Arts, Music Education, Contemporary Art.

Abstract

The purpose of this article is to present the experience carried out at a Secondary School in the Region of Murcia during the 2017-2018 school year in the “Performing Arts and Dance” subject. In the first phase of this work, students of 4th year of Secondary Education initiated a series of reflection, action and assessment processes to recreate some of the texts and photographs present in the exhibition "Paisajes con alma". The activities carried out unleash the creation of a work in an aesthetic language different from the original that integrate dance, body language, video art, sound art, concrete music, etc. In a second phase of dissemination (still to be carried out), the resulting artistic elaborations are shown to the public accompanying the exhibition in the form of QR codes. The motivation of the participants and the satisfaction for the work done demonstrate the success of the experience.

Author Biography

Juan Jesús Yelo Cano

Profesor Asociado Departamento de Expresión Plástica, Musical y Dinámica Facultad de Educación  

References

Barber, Ll. y Palacios, M. (2009). La mosca tras la oreja. De la música experimental al arte sonoro en España. Madrid: Fundación Autor.

Berrón, E. (2017). Integración creativa de la música Pop-Rock en el aula. Revista Electrónica de LEEME, 39, 1-20. doi: 10.7203/LEEME.39.10070

Bloomfield, A. y Childs, J. (2000). Teaching Integrated Arts in the Primary School. Nueva York: Routledge.

Gabarrón-Cabero, C. (2017). Textos introductorios al catálogo. En VV.AA. Paisajes con alma (p. 5). Murcia: Fundación Cristóbal Gabarrón.

Gadea, G. (2018). De acá para allá. La diaria (6-I-18). Recuperado de https://findesemana.ladiaria.com.uy/

Galeana, L. (2006). Aprendizaje basado en proyectos. Investigación en Educación a Distancia. Revista Digital. Recuperado de http://ceupromed.ucol.mx/

García-Sandoval, J. (2017). Alma de lo interno y externo. En VV.AA., Paisajes con alma (p. 11). Murcia: Fundación Cristóbal Gabarrón.

Grupo SI(e)TE (2012). Creatividad, educación e innovación: emprender la tarea de ser autor y no sólo actor de sus propios proyectos. Revista de Investigación en Educación, 10 (1), 7-29. Recuperado de http://reined.webs.uvigo.es/

Kindler, A. M. (2015). A Review of Rationales for Integrated Arts Programs. Studies in Art Education29, 52–60. Doi: 10.1080/00393541.1987.11650668

Mayorga, R. (2012). Proyectos ganadores de profesores de instituciones pertenecientes a la red de experiencias laborales de la Universidad Alberto Hurtado. Cuadernos de Educación, 60, 16-20. Recuperado de http://mailing.uahurtado.cl/

Phillpis, J., Harper, J., Lee, K. y Boone, E. (s.f.). Arts Integration & the Mississippi Art’s Commission’s Whole Schools Initiative. Mississippi: Mississippi State University. Recuperado de http://www.mswholeschools.org/

Molina, M. (Ed.) (2017). ¡Chum, Chum, Pim, Pam, Pum, Olé!.Valencia: Laboratorio de Creaciones Intermedia.

Rojas, P. (Ed.) (2016). Caja de herramientas para la educación artística. Cuaderno 3. Santiago de Chile: Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. Recuperado de https://www.cultura.gob.cl/

Silverstein, L. y Layne, S. (2010). Defining Arts Integration. Washington: The John F. Kennedy of the Performing Arts. Recuperado de http://www.kennedy-center.org/education/

Rudi, J. (2009). Editorial. Organised sound, 14 (I), 1-2. doi: 10.1017/S1355771809000016

Sterman, C. (2018). Arts integration improve school culture and student success. Principal. Comprehensive Learning, vol. 97 (3), 30-31. Recuperado de https://www.naesp.org/principal

Stoelinga, S., Silk, Y., Reddy, P. y Rhaman, N. (2015). Final Evaluation Report. Turnarpound Arts Initiative. Washington: Committee on the Arts and the Humanities. Recuperado de http://turnaroundarts.kennedy-center.org/

Takkal, A. y Rubio, A. (2017). Arte sonoro y la dialéctica entre las artes y el arte. En M. Molina (ed.),¡Chum, Chum, Pim, Pam, Pum, Olé! (pp. 24-32). Valencia: Laboratorio de Creaciones Intermedia.

Tishman, S. y Palmer, P (2007). Works of art are a good thing to think about: A study of the impact of the Artful Thinking program on students' concepts of thinking. VV.AA., Evaluating the Impact of Arts and Cultural Education, (pp. 89-101)Paris: Centre Pompidou.

VV.AA. (2017). ArtStarts Annual Report. Recuperado de https://artstarts.com/assets/

Yelo, J. J. (2012). [Educa Thyssen] (6-IX-01). Paisajes sonoros. Escuchando la pintura [Archivo de vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/

Yelo, J. J. (2017). Composición en el aula de paisajes sonoros urbanos imaginados: Las Ciudades Invisibles de Italo Calvino. En J. L. Carles y A. Núñez (eds.), Espacios Sonoros y Audiovisuales 2016: La ciudad como lugar de Experimentación, Creación e Investigación Plurisensorial (pp. 82-88). Madrid: autoedición.

Published

2018-12-07