The Teaching of Bowed String Instruments in Classroom Practice: 15 years of Spanish Doctoral Dissertations

Authors

  • Roberto Macián González

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.43.13686

Keywords:

Spanish Doctoral Dissertations, Violin Teaching, TESEO Database.

Abstract

Doctoral studies allow many professionals to look into ways of improving their practice. Students can check out various databases and guide themselves on how to focus their research. In order to help them, teachers can check some databases and assist in coping with problems they encounter. In order to avoid troubles, they can also take into account review studies of doctoral dissertations. These kinds of studies have never been done in relation to the violin-family instrumental teaching. For this reason, this work provides new methods for working in this field by performing a bibliometric analysis and a content review of Spanish doctoral dissertations in the last 15 years. For this purpose, the Teseo database was consulted, looking for studies whose finality was to apply its findings to the common instrumental classroom practice. On one hand, the objective of this paper is to show interesting statistical data. On the other hand, it is to review and show easily accessible recommendations for teachers of these instruments. Results of this work demonstrate how new these ideas are in Spain and how they have reached a boom in recent years. Moreover, wo approaches appear in the theses studied: methodological proposals and empiric researches in the classroom. Although these dissertations provide valuable contributions and reveal outstanding findings, a low percentage of studies related to musical teaching continues to demonstrate the need of increasing this kind of research.

References

Campà, C. M. (2012). Propuesta metodológica para la enseñanza de la clase de conjunto en el grado elemental aplicada al violoncello(Tesis Doctoral no publicada). Universidad Rey Juan Carlos, Madrid.

Escorcia, T. A. (2008). El análisis bibliométrico como herramienta para el seguimiento de publicaciones científicas, tesis y trabajos de grado(Trabajo Fin de Grado no publicado). Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá.

Fernández, A., Torralbo, M. y Vallejo, M. (2008). Revisión y prospectiva de la producción española en tesis doctorales de pedagogía (1976-2006). Revista de Investigación Educativa, 26(1), 191-207.

Gallego, J. L. (2014). El desarrollo de la creatividad mediante la improvisación en el violín: Análisis comparativo entre dos metodologías de enseñanza (Tesis Doctoral no publicada). Universidad Rey Juan Carlos, Madrid.

García Díaz, E. F. (2017). El violín: un instrumento para el desarrollo musical y cognitivo desde la infancia (Tesis Doctoral no publicada). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.

García Sánchez, E. M. (2015). Del violonchelo en la región de Murcia: Una aproximación histórica y una propuesta didáctica para la enseñanza de grado elemental(Tesis Doctoral no publicada). Universidad de Murcia, Murcia.

Gillanders, C. y Martínez, P. (2005). La investigación en el ámbito musical. Música y Educación, 64, 85-104.

Kantorski, V. J. (1995). A content analysis of doctoral research in string education, 1936-1992. Journal of Research in Music Education, 43(4), 288-297. doi: 10.2307/3345728

Macián, R. (2017). Contraste de dos aproximaciones didácticas en la iniciación al violín: una investigación en el aula con niños de 4-5 años(Tesis Doctoral no publicada). Universitat de València, Valencia.

Martín, S. G. y Lafuente. V. (2017). Referencias bibliográficas: indicadores para su evaluación en trabajos científicos. Investigación Bibliotecológica, 31(71), 151-180. doi:10.22201/iibi.0187358xp.2017.71.57814

Martínez, L. J. (2013). Cómo buscar y usar información científica. Guía para estudiantes universitarios 2013. Santander: Universidad de Cantabria. Recuperado de https://goo.gl/xXOFsy

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2017). Teseo. Gestión de tesis doctorales. Manual de usuario doctorando. Actualización versión 4.1.9. Recuperado de https://www.educacion.gob.es/teseo/teseo/abrirAyuda.do

Monroy, R. (2016). Estudio y análisis comparativo de la metodología contemporánea del violín. Propuesta metodológica para la didáctica del violín en las enseñanzas de iniciación y/o elemental (Tesis Doctoral no publicada). Universidad de las Palmas de Gran Canaria, Las Palmas de Gran Canaria.

Morales, Á., Ortega, E., Conesa, E. y Ruiz-Esteban, C. (2017). Análisis bibliométrico de la producción científica en Educación Musical en España. Revista Española de Pedagogía, 75(268), 399-414. doi: 10.22550/REP75-3-2017-07

Nagore, M. (2005). Tesis doctorales. La investigación musical en España: Situación actual y perspectivas de futuro. Revista de Musicología, 28(2), 1451-1470. doi: 10.2307/20798139

Narejos, A. (2018). Tesis de música en España [Base de datos]. Recuperado de http://www.tesisdemusica.es/database.html

Oriol, N. (2009). La investigación musical en España: Tesis doctorales y temática en la última década. Eufonía, 45, 59-87.

Oriol, N. M. (2012). Temática de tesis doctorales de Música en España (1978-2011). Música y Educación, 92(4), 58-94.

Osca-Lluch, J., Haba, J., Fonseca, S., Civera, C. y Tortosa, F. (2013). Tesis doctorales españolas sobre análisis bibliométrico en Psicología. Aula Abierta, 41(2), 99-110. Recuperado de https://bit.ly/2QkHBQU

Pastor, P. (2002). La investigación educativa musical. Eufonía, 26, 84-88.

Preston, K. Y. y Humphreys, J. T. (2007). Historical research on music education and music therapy: Doctoral dissertations of the Twentieth Century. Journal of Historical Research in Music Education, 29(1), 55-73. doi:10.1177/153660060702900106

Sánchez, L. (2017). La didáctica del violín en alumnos con discapacidad visual: Compendio de buenas prácticas, recursos y estrategias metodológicas para una educación inclusiva en las enseñanzas elementales y profesionales de música(Tesis Doctoral no publicada). Universidad Católica San Antonio, Murcia.

Solovieva, O. (2017). Teaching violin to higher level students: the analogy and benefits of vocal approach (Tesis Doctoral no publicada). Universitat Rovira i Virgili, Tarragona.

Additional Files

Published

2019-06-01