Organizational and methodological characteristics of the didactic concert. A case study on the coordination between primary and secondary education music teachers in the city of Manises

Authors

  • María Capel Martín Máster de Investigación en didáctica de la educación musical
  • Remigi Morant Navasquillo Universitat de València

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.44.15868

Keywords:

Teacher Coordination, Teaching Collaboration, Didactic Concert, Transition from Primary to Secondary, Good Educational Practices, Useful Educational Practice.

Abstract

The main goal of this study is to determine which characteristics of didactic concerts, an extracurricular activity at Primary and High Schools in Manises (Spain), facilitate the coordination between Primary and Secondary staffs of the educational centers under consideration.  Such coordination endeavors a smooth transition of the students from Primary to Secondary educational stages. The theoretical framework follows the lines of collaboration and teaching coordination, didactic concerts and the transition between the two educational stages. A questionnaire, a focus group, and a memorandum of the aforementioned staff have been used to reveal the perceptions of the informants from a qualitative approach. ATLAS.Ti software allows for a determination of maps of emergent categories. In conclusion, this project based on an active, meaningful, and shared musical praxis generates strategies of collaborative learning that make it possible  to improve teaching practice. Although there are logistical and administrative difficulties, the group of teachers remains cohesive as a result of professional affinities, commitment to education, and the satisfaction of connecting emotionally with students by means of the music.

Author Biography

Remigi Morant Navasquillo, Universitat de València

Assessor de Música de la Conselleria d'Educació 15 anys. Assessor educatiu de la FSMCV Doctor en educació (didàctica de la música) per la UJI de Castelló

References

Antúnez, A. (1999). El trabajo en equipo de los profesores y profesoras: factor de calidad, necesidad y problema. El papel de los directivos escolares. Educar, 24, 89-110. Recuperado de https://ddd.uab.cat/pub/educar/0211819Xn24/0211819Xn24p89.pdf Armengol, C. (2001). La cultura de la colaboración. Reto para una enseñanza de calidad (p. 258). Madrid: La Muralla. Cañizares, A.B., Pomares. E. y González, I. (2015). Profesorado de enseñanzas básicas de música de Andalucía: ¿mejoramos la coordinación docente? Eufonía: Didáctica de la Música, 63, 47-58. Carrillo, C. y Vilar, M. (2014). El perfil profesional del profesorado de música: una propuesta de las competencias deseables en Ed. Primaria y Ed. Secundaria. Revista Electrónica de LEEME, 33, 1-26. Recuperado de https://ojs.uv.es/index.php/LEEME/article/view/9856 Castaño, T. (2012). Entre todos, para todos: el valor de hacer música en Secundaria. Eufonía: Didáctica de la Música, 56, 43-51. Díaz, M. (2004). La música en la educación primaria y en las escuelas de música: la necesaria coordinación. Revista electrónica complutense de Investigación en educación musical, 1, 1-14. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/RECI/article/view/9600 Escudero, J.M. (2008). Comunidades docentes de aprendizaje, formación del profesorado y mejora de la educación. Ágora para la EF y el Deporte, 10, 7-31. Recuperado de file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Dialnet-ComunidadesDocentesDeAprendizajeFormacionDelProfes-3048583%20(1).pdf Fabuel, V.S. (2015). Una reflexión sobre las transiciones educativas. De Primaria a Secundaria ¿traspaso o acompañamiento? EDETANIA, 48, 159-183. Recuperado de file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Dialnet-UnaReflexionSobreLasTransicionesEducativas-5349094.pdf Fidalgo, M. y Barrera, A. (2014). La transición de la Primaria a la Secundaria. Ideas a partir de un estudio de caso [Mensaje en un blog]. Recuperado de: http://www.educaweb.com/noticia/2014/02/18/transicion-primaria-secundaria-ideas-partir-estudio-caso-8023/ Gimeno, J. (1996). La transición a la educación secundaria. Discontinuidades en las culturas escolares. Madrid: Morata. González, C. y González, N. (2015). Enseñar a transitar desde la Educación Primaria: el proyecto profesional y vital. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18, 29-41. doi: 10.6018/reifop.18.2.219291 Hargreaves, A. (1996). Profesorado, cultura y postmodernidad (Cambian los tiempos, cambia el profesorado). Madrid: Morata. Hernández-Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Sexta Edición. México: Mc Graw Hill. Hurtado, J. (2004). Conciertos didácticos: aprendiendo a escuchar. Eufonía: Didáctica de la Música, 32, 51-59. Hurtado, J. (2010). Los conciertos didácticos o la pluridimensionalidad de la educación musical: análisis comparativo de tres estudios de caso. En M.L. Martínez (Presidencia). I Congreso Internacional de Investigación en Música (pp.41-43). ISEACV: Valencia. Hurtado, J. (2014). El concierto como estrategia aglutinadora de la experiencia musical. En J.L. Aróstegui (ed.), La Música en Educación Primaria. Manual de formación del Profesorado (pp.321-340). Madrid: Dairea. Krichesky, G.J. y Murillo, F.J. (2011). Las comunidades profesionales de aprendizaje. Una estrategia de mejora para una nueva concepción de escuela. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en la Educación, 9, 66-83. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/551/55118790005.pdf López, A. (2004). Colaboración y desarrollo profesional del profesorado. Regulaciones presentes en la estructura del puesto de trabajo (Tesis Doctoral). Universitat de València, València, España. Marcelo, C. (2001). Aprender a enseñar para la Sociedad del Conocimiento. Revista Complutense de Educación, 12, 531-593. Recuperado de C:UsersUsuarioDownloads17605-Texto del artículo-17681 Marín, M.A. y Domínguez, I. (2015). Aprender por objetivos: un modelo de conciertos didácticos en la Fundación Juan March. Eufonía: Didáctica de la Música, 64, 29-38. Martínez, M. y Pinya, C. (2015). La transición primaria-secundaria en los Institutos – Escuela en Catalunya. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18, 57-72. doi: 10.6018/reifop.18.2.21914 Montero, L. (2011). El trabajo colaborativo del profesorado como oportunidad formativa. CEE Participación Educativa, 16, 69-88. Recuperado de http://www.ub.edu/obipd/docs/article_montero.pdf Morant, R. (2014). Las Escuelas de Música de las Sociedades Musicales Valencianas. Valencia: Centro de estudios de la FSMCV. Neuman, V. (2004). La formación del profesorado y los conciertos didácticos. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 8, 1-12. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42108/24068 Pastor, P. (2004). Las marías.www.marchitopensil.boe.es. Revista Electrónica de LEEME, 14, 1-10. Pedrera, S. (2010). Análisis de algunas problemáticas específicas en la enseñanza y el aprendizaje musical en la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. En A. Giráldez (coord.), Música. Investigación, innovación y buenas prácticas (pp.11-32). Barcelona: Graó. Reyes, M. (2005). La música en educación primaria. Una perspectiva desde el maestro especialista (Tesis Doctoral). Universidad de Granada, Granada, España. Ros, V. (2015). Los conciertos en el aula de educación musical de primaria: creación e interpretación cooperativa (Tesis Doctoral). Universitat de València, València, España. Rusinek, G. (2002). Concierto de alumnos en el instituto. Eufonía: Didáctica de la Música, 25, 116-121. Rusinek, G. (2004). Aprendizaje musical significativo. Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 1, 1-16. Recuperado de file:///C:/Users/Usuario/Downloads/9622-Texto%20del%20art%C3%ADculo-9703-1-10-20110601.PDF Rusinek, G. (2008). Disaffected learners and school musical culture: an opportunity for inclusion. Research Studies in Music Education, 30, 9-23.  doi: 10.1177/1321103X08089887 Sánchez, V. (2016). Los conciertos didácticos desde la mirada del programador. En M. Rodríguez (Presidencia). III Congreso Nacional Educación Musical, Almería. Stake, R.E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Published

2019-12-04