Digital competence in music teachers during the COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.47.20515

Keywords:

Music Education, Digital Competence, COVID-19, Music Teachers.

Abstract

The current COVID-19 pandemic has abruptly forced to modify the teaching-learning processes in all educational settings. This has made music teachers have to evaluate and test their digital competence in the use and management of new technologies. The objective of this study has been to measure the digital competence of music teachers in the Galician autonomous community. For this, an interpretive research has been carried out, with a quantitative method. To collect the information, the questionnaire was used to measure teacher digital competence (CDD). The results reflect that music teachers present low digital competence both in knowledge and in the use of digital tools. It is concluded that it is necessary to develop specific training plans that address the pedagogical perspective of the use of new technologies for the characteristics and needs of music teachers.

Author Biographies

Sara Domínguez-Lloria, Universidad de Santiago de Compostela. Facultad de Ciencias de la Educación

Profesora de la Universidad de Santiago de Compostela, España. Doctora en ciencias de la Educación y titulada Superior en Música en la especialidad de piano. Sus líneas de investigación se centran en el diseño y evaluación de programas de educación musical, la gestión de centros de formación musical en el ámbito formal e informal y el uso de la música como terapia alternativa a tratamientos no farmacológico en diferentes entornos. Sus principales publicaciones son:  “Efficiency of Music Therapy as a Non-pharmacological Treatment for the Elderly”, “La Escuela de Música como eje vertebrador para el diseño de programas en comunidades de aprendizaje”, “Diseño de un programa de Musicoterapia como tratamiento no farmacológico”, “Análisis de la gestión de las escuelas municipales de música en la comunidad autónoma gallega”,  “ Experiencia de aprendizaje y servicio a través de la música en entornos universitarios ” entre muchos otros en revistas  tanto nacionales como internacionales.

Margarita Pino-Juste, Universidad de Vigo. Facultad de Ciencias de la Educación

Catedrática del Área de Didáctica y Organización escolar en la Univerisdad de Vigo. Sus líneas de investigación se centran en el diseño y evaluación de programas innovadores en la escuela y la comunidad; así como en las variables que influyen en la eficacia y calidad de los mismos. Ha publicado en revistas de alto impacto científico de caracter internacional entre las que figuran  Computers and Education, revista de Educación, The International Journal of Learning, Refleçao e crítica, Sociedade e Cultura, International Journal of Early Chilhood learning, Pychological reports, Creativity Studies, o Health care for Women International por citar solo algunas. Así como libros y capítulos de libro en editoriales de reconocido prestigio nacionales e internacionales como Alianza, Wolter Kluwer o Thomson Reuters, Dykinson o Tirant lo Blanch.

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Published

2021-06-03