Pedagogical practice and traditional music

Authors

  • Luis Costa Vázquez-Mariño Universidad de Vigo

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.12.9744

Keywords:

Pedagogical Practice, Traditional Music, Musical Culture.

Abstract

The use of traditional music in the classroom has gone through several important developments in Spain within the past few years. Despite some pedagogical advantages, the generalised use of traditional music in the school system gives way to false conscience hidden below the tolerance rhethoric. Scholarly education and the practice of traditional music in their original contexts, are intrinsically different; Decontextualizingtraditional music runs the risk of devaluationing the latter and the strengthening of the hierarchy between traditional and bourgeois culture. This is due to the perception of their relative values. We need a critical revision of the theoretical rudiments of pedagogical practice that remains bound and deeply informed by the historic and cultural context of the nation's phenomenon.

References

ASENSIO, Susana, 1996. "Música y política en un reestudio de músicas tradicionales". Comunicación al II Congreso de la SIbE. Valladolid (en proceso de edición).

ATTALI, Jacques, 1995. Ruídos. Ensayo sobre la economía política de la música. Madrid: Siglo XXI.

BASTIDE, Roger, 1971. Antropología Aplicada. Buenos Aires: Amorrortu.

BOURDIEU, Pierre & PASSERON, Jean-Claude, 1977. La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. Barcelona: Laia.

CARTÓN, Carmen & GALLARDO, Carlos, 1994. Educación musical, método Kòdaly. Valladolid.

COSTA, Luis, 1996. "El baile tradicional en Galicia. Procesos de folklorización". Com unicación al II Congreso de la SIbE. Valladolid (en proceso de edición)

COULON, Alain, 1995. Etnometodología y educación. Barcelona: Paidós.

FERNÁNDEZ, Mariano, 1985. Trabajo, Escuela e ideología. Madrid: Akal.

FREIRE, Paulo, 1994. La naturaleza política de la educación. Barcelona: Planeta-Agostini.

FUBINI, Enrico, 1994. Música y lenguaje en la estética contemporánea.. Madrid: Alianza.

LABAJO, Joaquina, 1993. "Política y usos del folklore en el s. XX español". En Revista de Musicología. vol XVI, nº 4. Madrid: SEM. (pp.1988-1997)

LARREA, Arcadio, 1958. El folklore y la escuela. Ensayo de una didáctica folklórica. Madrid: CSIC.

LERENA, Carlos, 1986. Escuela, ideología y clases sociales en España. Barcelona: Ariel.

MARTÍ, Josep, 1992. "Hacia una antropología de la música". En: Anuario Musical, nº 47. Barcelona: CSIC. (pp.195-225)

MARTÍ, Josep, 1996. El folklorismo. Barcelona: Ronsel.

PÉREZ, Gemma, 1995. "El nacionalismo como eje de la política musical del primer gobierno regular de Franco (1938-1939)". En: Revista de Musicología, vol. 18, nº 1-2. Madrid: SEM.

SMALL, Christopher, 1989. Música, Sociedad, Educación. Madrid: Alianza.

Published

2017-02-16