The Music in the Teachings of GEeneral Regime in Spain and its evolution iin the twentieth century and beginning of the XXI
DOI:
https://doi.org/10.7203/LEEME.16.9756Keywords:
Music Education, Educational System, General Regime.Abstract
We will try in this section to relate the most significant laws that have shaped the educational system with political and social events in Spain, explaining how music has gradually been incorporated into general education and the reasons that have made possible its presence in studies Of the students.
References
ASCHERO, S. (1990): Cancionero basado en el sistema musical Aschero. Consejería de Educación, Cultura y Deportes. Gobierno de Canarias.
DALCROZE, J. (1967): Rhythm, Music, and Education. (8 vols.). Londres. the Riversided Press.
DENNIS, B. (1975): Projects in sound. Londres: Universal Edition. (Tr. al castellano, 1991: Proyectos sonoros. Buenos Aires. Ricordi Amaricana).
DENNIS, B. (1983): Ideas for rhythm. En Music in practice. Oxford. Paul Farmer.
ELIZALDE, L. (1983): Pedagogía del canto escolar. (3 Vol.). Madrid. Publicaciones Claretianas.
FONT, R. (1980): Metodología del ritmo musical. El ritmo en la educación preescolar. Madrid. Ediciones Paulinas.
FONT, R. (1972): Metodología del ritmo musical. 1 y 2 niveles. Valladolid. Lex nova.
HEMSY DE GAINZA, V. (1964): La iniciación musical en el niño. Buenos Aires. Ricordi
KODALY, Z. (1974): 15 cantos a dos voces (Materiales para trabajar esta metodología). Budapest. Edítio Música.
KODALY, Z. (1975): 66 cantos a dos voces. Budapest. Editio Musica.
KODALY, Z. (1975): Pentafonía. (3 Vols.). Budapest. Editio Musica.
LLONGUERES, N. T. (1988): "La rítmica de Emile Jaques Dalcroze", Música y Educación. Volumen 1 nº2. 315-338. Madrid.
MARTENOT, M. (1970): Juegos Musicales (5 discos). París: Discos-Pléiade.
MARTENOT, M. (1970): Gran pentagrama, cartones simples y complementarios, cuadernos 1 A, 1 B, 2 y 3 Dominó de valores. Loto rítmico. Juego de cartas con intervalos, tonalidades y acordes. París. Gagnard.
MARTENOT, M. (1970): Principes fondamentaux de formatión musicale et leur aplicatión. París. Magnard.
ORIOL, N. (1992): "Desarrollo de la Educación Musical en la Educación Primaria según la L.O.G.S.E. Revista Música y Educación. Vol. V. Núm.2, pp. 11-28
ORIOL, N. (1992): "El Profesor Especialista de Educación Musical: Formación y Acceso". Revista Ínter universitaria de Formación del Profesorado. Núm. 13, pp. 15-33.
ORIOL, N. (1999): "La Formación del Profesorado de Música en la Enseñanza General"
Revista Música y Educación. Año XII, 1. Núm.37, pp. 49-68.
V.V.A.A. (1986): I Simposio Nacional de Didáctica de la Música. Madrid. Editorial U.C. M.
PAYNTER, J. (1992): Sound and Structure. Cambridge University Press.
SCHAFER, M. (1984):Cuando las palabras cantan. Buenos Aires. Ricordi.
SCHAFER, M. (1984): El compositor en el aula. Buenos Aires. Ricordi.
SCHAFER, M. (1985): Limpieza de oídos. Buenos Aires. Ricordi americana.
SCHAFER, M. (1985): El nuevo paisaje sonoro. Buenos Aires. Ricordi americana.
SCHAFER, M. (1985): La afinación del mundo. Buenos Aires. Agedit S.A.
SCHAFER, M. (1986): El rinoceronte en el aula. Buenos Aires. Ricordi americana.
SCHAFER, M. (1994): Hacia una educación sonora. Buenos Aires. Pedagogías Musicales Abiertas.
V.V.A.A. (1992) Simposio sobre La Educación Musical en la Sociedad del Futuro. Madrid. Fundación Caja Madrid. Isme. España.
V.V.A.A. (1998): La Música en la Educación Primaria. Madrid. Facultad de Educación. U.C.M.
V.V.A.A. (2000): Educación Musical: perspectivas para un nuevo milenio. Bilbao. Isme España.
V.V.A.A. (2001): Las Didácticas de las Áreas Curriculares en el Siglo XXI. Granada. Grupo Editorial Universitario de la Universidad de Granada. Vol. I y II.
WARD, J. (1962): Método Ward. Bélgica. Desclée.
WILLEMS, E. (1981): El valor humano de la Educación Musical. Buenos Aires. Eudeba.
WUYTACK, J. (1974): L ́audition musicale active. Musicogramas. Louvain. De monte.
WUYTACK, J. (1981): Chansons á dancer. Tours. Van de Velde.
WUYTACK, J. (1989): "Algunos principios de Educación Musical" en Música y Educación. Vol. II, nº 1. Madrid.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a) Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
b) Authors may enter into other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the paper (e.g. depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that initial publication in this journal is indicated.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase citations of the published work.
d) They agree to act as reviewers, if requested by the journal's editorial team.