Development of perceptive auditory skills in people with special educational needs

Authors

  • José Ramón Vitoria Gallastegi Universidad de Mondragón

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.16.9757

Keywords:

Perceptual Skills, Special Educational Needs, Music Education.

Abstract

This paper shows a study carried out to find out the auditory perception abilities of a group (n = 15) of handicapped children (Down syndrome, mental retardation an autism) who have followed an experimental programme to learn music at a Music School.

Author Biography

José Ramón Vitoria Gallastegi, Universidad de Mondragón

Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación

References

Aschero, S. (1995). Por el color a la música. Educación infantil. Volúmenes 1, 2 y 3. Madrid: Creaschero.

Aschero, S. (1995). Sistema Musical Aschero. Manual para Profesores. Nivel 1. Madrid: Creaschero.

Baron-Cohen, S., Leslie, A. M., y Frith, U. (1985). “Does the autistic child have a ‘theory of mind’ ”? Cognition, 21: 37-46.

Bishop, D. V. M. (1979). “Comprehension in developmental language disorders”. Developmental Medicine and Child Neurology, 21: 225-38.

Bishop, D. V. M. (1989). “Autism, Asperger’s syndrome and semantic-pragmatic disorder: where are the boundaries?” British Journal of Discapacity, 24: 107-21.

Candel, L. (1991). “El desarrollo de los niños con síndrome de Down en edad preescolar”. En J. Flórez y V. Troncoso, V (Eds.), Síndrome de Down. Barcelona: Salvat. Del Barrio, J. A. (1991). “Evaluación del desa rrollo psicolinguístico en los niños con síndrome de Down en edad escolar”. En J. Flórez, y V. Troncoso, V. (Dir.), Síndrome de Down. Barcelona: Salvat. DSM-IV. (1997). Guía de uso. Barcelona: Masson.

Fierro, A. (1996). “Los niños con retraso mental”. En A. Marchesi, C. Coll, y J. Palacios (Eds.), Desarrollo psicológico y educación. Necesidades educativas especiales y aprendizaje escolar. México: Alianza.

Gagnon, L., Mottron, L., y Joanette, Y. (1997).“Questioning the validity of the semantic pragmatic syndrome diagnosis”. Autism, 1: 37-55.

Gotzens, A. M., y Marro, S. (1999). Prueba de valoración de la percepción auditiva. Barcelona: Masson.

Grandin, T. (1992). An inside view of autism. En E. Schopler and G. B. Mesibov (Eds.), High functioning individuals with autism. New York: Plenum.

Grañeras, M., Lamelas, R., Segalerva, A., Vázquez, E., Gordo, J. L., y Molinuevo, J. (1997). Catorce años de investigación sobre desigualdades en la educación. CIDE. Madrid: MEC.

Kanner, L. (1943). “Autistic disturbances of affective contact”. The Nervous Child, 2:217-250.

Mahler, D. (1978). Music for learning. Paper presented at the World Congress on Future Special Education (First, Stirling, Scotland, June 25 - July 1).

Molina, S., y Arraiz, A. (1993). Procesos y estrategias cognitivas en los niños deficientes mentales. Madrid: Pirámide.

Ozonoff, S. (1995). “Executive functions in autism”. En E. Schoper and G. B. Mesibov, (Eds.), Learning and cognition in autism. New York: Plenum.

Rapin, I. y Allen, D. A. (1983). “Developmental language disorders: nosological considerations”. En U. Kirk (Eds), Neuropsychology of language, reading and spelling. New York: Academic Press.

Rapin, I., Mattis, S., y Rowan,

A. J. (1977). “Verbal auditory agnosia in children”. Developmental Medicine and Child Neurology, 19: 192-207.

Rondal, J. A. (1984). “La adquisición del lenguaje en sujetos deficientes mentales”. En M. Siguán (Eds), Estudios sobre psicología del lenguaje infantil. Madrid: Pirámide. Shields, J., Varley, R., Broks, P., y Simpson. (1996). “Hemispheric function in developmental language disorders and high-level autism”. Developmental Medicine and Child Neurology, 38: 473-86. Vanina, L. (2001). El retardo mental. Consultado en 10/01/2002 en http://www.capitannemo.com.ar/retardo_mental_1.htm.

Vitoria, J. R. (2001).Ostadarraren Hotsaz. Lasarte-Oria: Hik Hasi-Xangorin.

Vitoria, J. R. (2004). “Dificultades en la didáctica musical: sistema de notación tradicional y funcionalidad cerebral”. En: Actas del IV Congreso Internacional Virtual de Educación, (Palma de Mallorca 9-29 febrero), en formato CDRom ISBN: 84-7632-863-X. CiberEduca.com y Universitat de les Illes Balears. Vitoria, J. R. (2005). “Enseñanza musical y aprendizaje instrumental en personas consíndrome de Down, retraso mental y autismo. Un programa de intervención”. En:Actas del V Congreso Internacional Virtual de Educación, (Palma de Mallorca 7-27 de febrero), en formato CDRom ISBN: 84-7632-917-2. CiberEduca.com y Universitat de les Illes Balears.

Published

2017-02-16