The programing. A proposal for its elaboration
DOI:
https://doi.org/10.7203/LEEME.18.9761Keywords:
Programming, Syllabus, Spanish Education Laws, Elemental Degree at Spanish Conservatories, Saxophone.Abstract
This article has a twofold objective: 1) to offer a vision about what the program of the Instrument Department at a Conservatoy should be; and 2) to review the education laws that can orientate us in the planning of courses. Thought the program offered here is based on a particular instrument, the saxophone, it can be applied to any musical instrument, especially to woodwind instruments.
References
Asensi, J.V., Mira, I. y Perelló, V. (2001). “Las enseñanzas musicales y la red de Escuelas de Música en la Comunidad Valenciana”. Actas del II Congreso de la Federación de Sociedades Musicales de la Comunidad Valenciana. Tercera ponencia. Valencia: Federación de Sociedades Musicales de la Comunidad Valenciana.
Bernal, J. L. La programación didáctica: Las unidades didácticas. En línea: http://didac.unizar.es/jlbernal/proaula.html (consulta 23-9-04)
Castejón, J. L. (1997). Introducción a la psicología de la educación. Alicante: ECU.
Castejón, J. L. y Navas, L. (1996). Fundamentos Psicopedagógicos para el profesor de Enseñanza Secundaria. Alicante: ECU
Coll, C. (1987). Psicología y currículum. Madrid: Paidós.
Ferre, J. V. (2002). “Conservatorios y escuelas de música ante el reto de la calidad”. Musica y pueblo. nº 115, I-VIII.
Martenot, M. (1993). Principios Fundamentales de Formación Musical y su aplicación. Madrid: Rialp.
Martin, F. (1993). El método: su teoría y su práctica. Madrid: Dykinson, s.l.
Perelló, V. (2001). Las escuelas de música en la Comunidad Valenciana en el marco del nuevo sistema de ordenación del sistema educativo. Valencia: Federación de Sociedades Musicales de la Comunidad Valenciana.
_____ (2003). La enseñanza musical en la Comunidad Valenciana. Valencia: Generalitat Valenciana. Consellería de Educació.
Pliego de Andrés, V. (1998). Temas Pedagógicos para la oposición de Conservatorios. Madrid: Musicalis.
Sanmpascual, G., Navas, L. y Castejón, J.L. (1999). Funciones del orientador en Primaria y Secundaria. Madrid: alianza Editorial.
Vera, M. I. (1989). Una aproximación a la Evaluación de la calidad de enseñanza en los centros de la Universidad de Alicante. Universidad Complutense de Madrid. (Tesis de doctorado).
__________(1998). El valor de la igualdad de género, etnia y estatus social en los curricula de primaria y secundaria. Los valores y la Didáctica de las Cíencias Sociales. Univ. Lleida. Pp. 59-68.
__________(2000). El mapa axiológico como estrategia en la formación del profesorado. En PAGÉS, J. et al. (2000) Modelos, contenidos y experiencias en la formación del profesorado de Ciencias Sociales. Huelva: Universidad de Huelva. Pp.371-381.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a) Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
b) Authors may enter into other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the paper (e.g. depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that initial publication in this journal is indicated.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase citations of the published work.
d) They agree to act as reviewers, if requested by the journal's editorial team.