Learning trought indeterminacy

Authors

  • Javier María López Rodríguez C.P.I. de Xanceda de Mesía (A Coruña)

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.22.9776

Keywords:

Contemporary Music, Randomness, Musical Indeterminacy, Didactics, Secondary Education.

Abstract

In this article, it is explained the application of didactic materials created for the learning of contents related to randomness (indeterminacy) in Music at Secondary Education level in Spain. These materials include both performance and listening-analyzing activities, which have been designed to facilitate both the comprehension of the musical processes implied and their uses across performing. Also, it is given a reflection on this experience taking into account the contents and their value inside a frame related to both the Music Education and the vanguard trends.

References

ADELL, J. (1998) La música en la era digital. Lleida: Milenio.

ARÚS, E. (2007) “La escuela de pop: de la calle a las aulas”. Eufonía, 14, 53-60.

BARRAUD, H. (1996) Para comprender a música contemporánea. Santiago de Compostela: Laiovento.

BERIO, L. (1958) Sequenza I. (Partitura Musical). Milano: Suvini Zerboni.

BERIO, L. (2004) Sequenza I. (Grabación musical) (The Complete Sequenzas and Works for Solo Instrument. Paula Robison, flauta). New York: Mode.

BOULEZ, P. (1996) Puntos de referencia. Barcelona: Gedisa.

BREDEKAMP, H. (2005) “John Cage and the principle of chance”. En Berger, K. y Newcomb, A. (eds.) Music and the Aesthetics of Modernity. London: Cambridge U. Press.

BROWN, E. (1961) Available Forms I. (Partitura Musical). Nueva York: Schirmer. Muestra en http://www.earle-brown.org/works.focus.php?id=25. (Consulta: 28-06-08).

BROWN, E. (s/f) Available Forms I. (Grabación musical). http://www.earle- brown.org/works.focus.php?id=25. (Consulta: 28-06-08).

CAGE, J. (1961) Music of Changes III. (Partitura Musical). London: Peters.

CAGE, J. (1988) Music of Changes. (Grabación musical). Herbert Henck, piano. Mainz: Wergo.

CARBONELL, F. (2002) “Improvisación, música y pensamiento contemporáneo”. Doce notas preliminares: revista de música y arte, 10. 40-50.

CASTELLS, M. (2005) La Era de la Información. Vol. 1: La sociedad red. Madrid:  Alianza.

CAZURRA, A. (2002) “La música contemporánea y el público. El problema de la comunicación”. En LOLO, B. (ed.) Actas del V Congreso de la Sociedad Española de Musicología. (Barcelona, 25-28 de Octubre de 2000). Madrid: Sociedad Española de Musicología.

CURESES de la VEGA, M. (1998) “La música contemporánea en la Educación Secundaria”. Aula Abierta, 71. 211-232.

DÍAZ, M. y FREGA, A. (1998) La creatividad como transversalidad al proceso de educación musical. Vitoria: Amarú.

ECO, U.(1990) Obra Abierta. Barcelona: Ariel.

EDLER COPÊS, A. (2008) “Obras abiertas en los años 50 y 60: una clasificación posible”. Espacio Sonoro, 17. http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/17/index.htm

ELLIOT, D. (2005) “Musical Understanding, Musical Works, and Emotional Expression: Implication for education”. En LINES, K. (ed) Music Education for the New Millennium. Theory and Practice Futures for Music Teaching and Learning. Oxford: Blackwell.

FELDMAN, M. (1997) Durations II. (Grabación musical). (Ensemble Avantgarde). Georgsmarienhütte : CPO.

FREGA, A. (2000) “Acerca de “comprender” la música contemporánea”. Eufonía, 18. 16-20.

GARCÍA LABORDA, J.(1992) “Didáctica de la nueva música”. Revista Universitaria de Formación del Profesorado, 13. 87-98.

GRIFFITHS, P. (2001) “Aleatory”. En SADIE, S. (ed.) New Grove. Dictionary of Music and Musicians. New York: Macmillan.

LÓPEZ RODRÍGUEZ, J. (2005) “Experiencias de aula desde poéticas musicales del siglo XX”. Música y Educación, 62. 155-176.

LÓPEZ RODRÍGUEZ, J. (2007) “A expansión formal como sistema de activación de procesos musicais”. Relafare. Revista de Divulgación Musical. http://www.relafare.eu/

MARCO, T. (2002) Pensamiento musical y S. XX. Madrid: Fundación Autor.

MONTESINOS, D. (2007) La juventud domesticada. Como la cultura juvenil se convirtió en simulacro. Madrid: Editorial Popular.

NYMAN, M. (2007) Música experimental. De John Cage en adelante. Girona: Edicions A Petició.

OCHOA, A. (2002) “El desplazamiento de los discursos de autenticidad: una mirada desde la música”. Trans. Revista Transcultural de Música, 6. http://www.sibetrans.com/trans/trans6/ochoa.htm

PAYNTER, J.(1999) Sonido y estructura. Madrid: Akal.

ROA, A. (1995) Modernidad y Posmodernidad. Coincidencias y diferencias fundamentales. Santiago de Chile: Universidad Andrés Bello.

SMITH BRINDLE, R. (1996) La nueva música. El movimiento avant-garde a partir de 1945. Buenos Aires: Ricordi.

Published

2017-02-16