Learning trought indeterminacy
DOI:
https://doi.org/10.7203/LEEME.22.9776Keywords:
Contemporary Music, Randomness, Musical Indeterminacy, Didactics, Secondary Education.Abstract
In this article, it is explained the application of didactic materials created for the learning of contents related to randomness (indeterminacy) in Music at Secondary Education level in Spain. These materials include both performance and listening-analyzing activities, which have been designed to facilitate both the comprehension of the musical processes implied and their uses across performing. Also, it is given a reflection on this experience taking into account the contents and their value inside a frame related to both the Music Education and the vanguard trends.
References
ADELL, J. (1998) La música en la era digital. Lleida: Milenio.
ARÚS, E. (2007) “La escuela de pop: de la calle a las aulas”. Eufonía, 14, 53-60.
BARRAUD, H. (1996) Para comprender a música contemporánea. Santiago de Compostela: Laiovento.
BERIO, L. (1958) Sequenza I. (Partitura Musical). Milano: Suvini Zerboni.
BERIO, L. (2004) Sequenza I. (Grabación musical) (The Complete Sequenzas and Works for Solo Instrument. Paula Robison, flauta). New York: Mode.
BOULEZ, P. (1996) Puntos de referencia. Barcelona: Gedisa.
BREDEKAMP, H. (2005) “John Cage and the principle of chance”. En Berger, K. y Newcomb, A. (eds.) Music and the Aesthetics of Modernity. London: Cambridge U. Press.
BROWN, E. (1961) Available Forms I. (Partitura Musical). Nueva York: Schirmer. Muestra en http://www.earle-brown.org/works.focus.php?id=25. (Consulta: 28-06-08).
BROWN, E. (s/f) Available Forms I. (Grabación musical). http://www.earle- brown.org/works.focus.php?id=25. (Consulta: 28-06-08).
CAGE, J. (1961) Music of Changes III. (Partitura Musical). London: Peters.
CAGE, J. (1988) Music of Changes. (Grabación musical). Herbert Henck, piano. Mainz: Wergo.
CARBONELL, F. (2002) “Improvisación, música y pensamiento contemporáneo”. Doce notas preliminares: revista de música y arte, 10. 40-50.
CASTELLS, M. (2005) La Era de la Información. Vol. 1: La sociedad red. Madrid: Alianza.
CAZURRA, A. (2002) “La música contemporánea y el público. El problema de la comunicación”. En LOLO, B. (ed.) Actas del V Congreso de la Sociedad Española de Musicología. (Barcelona, 25-28 de Octubre de 2000). Madrid: Sociedad Española de Musicología.
CURESES de la VEGA, M. (1998) “La música contemporánea en la Educación Secundaria”. Aula Abierta, 71. 211-232.
DÍAZ, M. y FREGA, A. (1998) La creatividad como transversalidad al proceso de educación musical. Vitoria: Amarú.
ECO, U.(1990) Obra Abierta. Barcelona: Ariel.
EDLER COPÊS, A. (2008) “Obras abiertas en los años 50 y 60: una clasificación posible”. Espacio Sonoro, 17. http://www.tallersonoro.com/espaciosonoro/17/index.htm
ELLIOT, D. (2005) “Musical Understanding, Musical Works, and Emotional Expression: Implication for education”. En LINES, K. (ed) Music Education for the New Millennium. Theory and Practice Futures for Music Teaching and Learning. Oxford: Blackwell.
FELDMAN, M. (1997) Durations II. (Grabación musical). (Ensemble Avantgarde). Georgsmarienhütte : CPO.
FREGA, A. (2000) “Acerca de “comprender” la música contemporánea”. Eufonía, 18. 16-20.
GARCÍA LABORDA, J.(1992) “Didáctica de la nueva música”. Revista Universitaria de Formación del Profesorado, 13. 87-98.
GRIFFITHS, P. (2001) “Aleatory”. En SADIE, S. (ed.) New Grove. Dictionary of Music and Musicians. New York: Macmillan.
LÓPEZ RODRÍGUEZ, J. (2005) “Experiencias de aula desde poéticas musicales del siglo XX”. Música y Educación, 62. 155-176.
LÓPEZ RODRÍGUEZ, J. (2007) “A expansión formal como sistema de activación de procesos musicais”. Relafare. Revista de Divulgación Musical. http://www.relafare.eu/
MARCO, T. (2002) Pensamiento musical y S. XX. Madrid: Fundación Autor.
MONTESINOS, D. (2007) La juventud domesticada. Como la cultura juvenil se convirtió en simulacro. Madrid: Editorial Popular.
NYMAN, M. (2007) Música experimental. De John Cage en adelante. Girona: Edicions A Petició.
OCHOA, A. (2002) “El desplazamiento de los discursos de autenticidad: una mirada desde la música”. Trans. Revista Transcultural de Música, 6. http://www.sibetrans.com/trans/trans6/ochoa.htm
PAYNTER, J.(1999) Sonido y estructura. Madrid: Akal.
ROA, A. (1995) Modernidad y Posmodernidad. Coincidencias y diferencias fundamentales. Santiago de Chile: Universidad Andrés Bello.
SMITH BRINDLE, R. (1996) La nueva música. El movimiento avant-garde a partir de 1945. Buenos Aires: Ricordi.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a) Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
b) Authors may enter into other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the paper (e.g. depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that initial publication in this journal is indicated.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase citations of the published work.
d) They agree to act as reviewers, if requested by the journal's editorial team.