Orff Instrumental Ensemble as a Dynamic Method for Revitalizing Motivation in Secondary Education Students

Authors

  • Carmen Carrillo Aguilera Universidad Autónoma de Barcelona
  • Mercè Vilar i Monmany Universidad Autónoma de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.23.9780

Keywords:

Secondary Education, Orff Instrumental Ensemble, Motivation, Action Research.

Abstract

In this research we analysed whether the attitude and personal involvement of Secondary Education students in music teaching and learning process had changed after introducing the Orff ensemble in the music classroom. In the study we used an action research approach as a method of investigation and employed the questionnaire, the class diary and the discussion group as ways to collect data. Through these methods of inquiry we knew their opinions about the subject and we were allowed to see the high influence that the Orff ensemble had had on the students’ motivation for Music. The introduction of this material made possible to promote activities that let pupils experiment and play an active role in the music classroom instead of achieving theoretical and abstract concepts. This experience allowed the students to change their attitude and way of facing and taking part in the music teaching and learning process.

Author Biographies

Carmen Carrillo Aguilera, Universidad Autónoma de Barcelona

Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Facultad de Ciencias de la Educación

Mercè Vilar i Monmany, Universidad Autónoma de Barcelona

Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Facultad de Ciencias de la Educación

References

Alonso, J. (1991). Motivar para aprender. En J. Alonso (Ed.), Motivación y aprendizaje en el aula. Cómo enseñar a pensar. Madrid: Santillana.

Alonso, J., & Montero, I. (2002). Orientación motivacional y estrategias motivadoras en el aprendizaje escolar. En C. Coll, J. Palacios & A. Marchesi (Ed.), Desarrollo psicológico y educación (Vol. 2, pp. 259-283). Madrid: Alianza.

Bermell, M. A., & Alonso, V. (2006). Las agrupaciones musicales como reforzadores del rendimiento musical. Música y Educación, 66, 33-49.

Departament d’Ensenyament (1993). Currículum Educació Secundària Obligatòria. Àrea de Música. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Dolloff, D.A. (2007). Das Schulwerk: una base para el desarrollo cognitivo, musical y artístico de los niños (fragmentos). Revista Electrónica de LEEME, 20, diciembre 2007. En línea: http://musica.rediris.es/leeme/revista/dolloff1.pdf (Consulta: 3-12-08).

Giné, N., Maruny, L., & Muñoz, E. (1997). Una Canya o un pal? El pensament de l'alumnat sobre l'ESO, (Societat i Educació, 6). Barcelona: Institut de Ciències de l’Educació de la UAB.

Kemmis, S., & McTaggart, R. (1992) Cómo planificar la investigació acción. Barcelona: Laertes.

Lyons, M. (2004) The effects of additional enrichment activities on students: improving attitudes and learning in music. Tesis de Máster. Iowa: University of Graceland. En línea: http://www.graceland.edu/pdf/soe/Michelle_Lyons.pdf (Consulta: 3-12-08)

Oliveras, I. (2001) Conjunto instrumental Orff. En J. Miranda (ed.), Guías Praxis para el profesorado de la ESO. Educación musical: contenidos, actividades y recursos. Barcelona: Praxis.

Molas, S., & Herrera, A. (1992) Baquetes, percussió per a mestres. Lleida: ICE Universitat de Lleida.

Sanuy, M., & González Sarmiento, L. (1969) Orff-Schulwerk: Introducción. Madrid: Unión Musical Española.

Published

2017-02-16