Songs and discussion of dilemmas in the development of values. An experience of intervention in Primary schools in Dominican Republic

Authors

  • Esteban Tiburcio Gómez Universidad ITECO

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.25.9809

Keywords:

Music, Songs, Dilemmas, Development of Values.

Abstract

The present study was designed to delimit the possible guidelines for developing a program of stimulation of the values, using music as a tool and songs as a vehicle to achieve the integration and assimilation of the message to the training. This study suggests a procedure for the school to capitalize on the insecurity of the adolescent and his stage to train the students, the values that enable them to become productive entities. As results of this study, it was determined that the school environment does not have a planned environment conducive to the development and promotion of the values studied. In an educational institution should be appropriate procedures to manage conflicts so as to prevent one bad decision can make a student psychologically throughout their lives. The Latin American context becomes a disadvantaged environment to talk about values or to try to encourage them, because inequality, corruption and lack of principles become commonplace in societies that have decided to give free rein to the formation of values. The human voice itself as a resource teacher and student must be used together with environmental resources, to streamline the process of education and training in values.

Author Biography

Esteban Tiburcio Gómez, Universidad ITECO

Centro de Investigación, Desarrollo y Educación Aplicada (CIDEA)Departamento de Investigaciones

References

Albaugh, S.  (1995). Música en la escuela. Guía del Profesor. Santiago: Tórculo.

Alonso, M. L., Pereira M. C. & Soto, J. (2003). La educación en valores a través de la música, marco teórico y estrategias de intervención. Vigo: Universidad de Vigo-Aurea.

Ballester, F. & Arnaiz, P. (2001, Agosto). Diversidad y violencia escolar. Revista Interuniversitaria de Profesorado, 41. 39-58.

Barrios, P. (2000). Una propuesta de investigación: La música de tradición oral en un núcleo rural y su aplicación didáctica. Revista Electrónica de LEEME 5, http://musica.rediris.es/leeme/revista/barrios00.pdf (consultado el 25-11- 2008)

Bernal, J. & Calvo, M. L. (2000). Didáctica de la Música: La Expresión Musical en la Educación Infantil. Málaga: Aljibe.

Bernal, J. (2000). Mesa redonda: La Investigación Como Proyecto de Futuro. Revista Electrónica de LEEME 5, http://musica.rediris.es/leeme/revista/bernal00.pdf (consultado el 10-11-2008).

Betés, M. (2000). Fundamentos de musicoterapia. Madrid: Morata.

Boggino, N. (2004). Los valores y las normas sociales en la escuela, una propuesta didáctica e institucional. Rosario: HomoSapiens.

Bolívar, A. (1992). Los contenidos actitudinales en el currículo de reforma. Madrid: Escuela Española.

Bronfenbrenner, U. (1987): Contextos de crianza del niño. Infancia y aprendizaje, 29, 45-55.

Buxarrais, M.R., Martínez, M., Puig, J.M. y Trilla, J. (1995) La educación moral en primaria y en secundaria. Zaragoza: MEC-Luis Vives.

Carreras, Ll. (1997). Cómo educar en valores. Madrid: Narcea.

Checa, R. (2004). Cambio de modelo en la formación del profesorado de las enseñanzas de música. Revista Electrónica de LEEME 14, http://musica.rediris.es/leeme/revista/checa04.pdf (consultado 15-12-2009).

Coronado, M. L. & García, J. (1994). De cómo usar cancines en el aula. (Boletín de ASELE II). Málaga.

Cremades, A. (2008). El pragmatismo y las competencias en educación musical. Revista Electrónica de LEEME 21, http://musica.rediris.es/leeme/revista/cremades08.pdf (consultado 15-12-2009).

Del Río, D. (2000). Mesa redonda: La investigación como proyecto de futuro la investigación sobre las aptitudes musicales. Revista Electrónica de LEEME 5, http://musica.rediris.es/leeme/revista/delrio00.pdf (consultado 15-12-2009).

De la Caba Collado, M. (1992). Desarrollo de valores grupales: Una experiencia de intervención en quinto y octavo de EGB desde la perspectiva constructivista. Bilbao: Universidad de Deusto.

Díaz-Aguado, M. J. & Medrano, C. (1994). Educación y razonamiento moral. Bilbao: Mensajero.

Díaz Gómez, M. (1998). Materiales para la enseñanza de la música en la educación general.

Revista de Psicodidáctica, 5. 83-94.

Dios, F., Barrios P., Guerra, R., Rodilla, F. & Sánchez, J. (2000). Investigación y/o innovación. Un proyecto en y para el centro educativo. Revista Electrónica de LEEME, 5, http://musica.rediris.es/leeme/revista/diosetal00.pdf (consultado 10-12-2009)

Erikson, E. (1972). Sociedad y Adolescencia. Buenos Aires: Paidós.

Escámez, J.; Ortega, P. & Saura, P. (1987). Educar en la solidaridad: Programa pedagógico.

Revista Española de Pedagogía, 3. 7-27.

Flores, S. (2007). Principales acercamientos al uso de la música popular actual en la educación secundaria. Revista Electrónica de LEEME, 19 http://musica.rediris.es/leeme/revista/flores07.pdf (consultado 10-12-2009)

Frega, A. (2000). Mesa redonda: La investigación como proyecto de futuro. Revista Electrónica de LEEME, 5, http://musica.rediris.es/leeme/revista/frega00.pdf (consultado 5-1- 2010)

García, J. M. (2002). La música étnica: Un viaje por las músicas del mundo. Madrid: Alianza.

Garzón, A., Garcés, J. & Herrera, M. (1988). Patrones conductuales en el terrorismo actual: un análisis empírico Madrid. Psicología Social, 3, 151-164.

Gerardi, E. (1971). Música y juventud. Revista de la universidad. Buenos Aires, 7 (tomo 4). 17-28.

Gil J. (1998). Jóvenes, ciber espacio y tiempo digital. Chile. Revista Adolescencia Latinoamericana, 3 (tomo 3 ). 22-34.

Gil, M. (2000). El uso de las canciones y la música en el desarrollo de la destreza de comprensión auditiva en el aula ELE. Carabela, 49, 39-54.

Herrera, M. (2007). Los valores de los adolescentes de un centro español de educación secundaria en el extranjero. Revista Iberoamericana de Educación, 4,(2), 16-23.

Kohlberg, L. (1992). Psicología del desarrollo moral. Bilbao: Desclée de Brower. Labaké, J. (2005). Valores y límites en la educación. Buenos Aires: Bonum.

Lacárcel, J. (1990). Psicología de la música y educación musical. Madrid: Visor.

Ley, I. (1997). La música latinoamericana, ritmos y danzas de un continente. Barcelona: Ediciones BSA.

Martínez, M. & Puig, J. M. (Coords.) (1991). La educación moral. Perspectivas de futuro y técnicas de trabajo. Barcelona, España: ICE de la Universidad de Barcelona.

Martínez, M. (2000). El contrato moral del profesorado. Barcelona, España: Desclée de Brouwer.

Ortega P., Minguez, R. & Gil, R. (1994). Educar para la convivencia. Valencia, España: Nau Llibre.

Ortega, P. & Saura, P. (1990). La cooperación solidaria como objetivo educativo. Revista Ciencias de la Educación, 142, pp 231-254.

Palacios J. (1997). El juego en el desarrollo psico-evolutivo del niño. (Suplemento 108). Anales Españoles Pediatría. pp. 20-28

Pavlov, I. P. (1927). Los reflejos condicionados: Una investigación de la actividad fisiológica de la corteza cerebral. (Traducido y editado por G. V. Anrep. 1931) Londres: Oxford University.

Puig, J. M. & Martínez, M. (1989). Educación moral y democracia. Barcelona: Laertes.

Rúbies, M. (1980). Matemática. EGB [Matemática. Educación General Básica]. Barcelona: Casals.

SPSS (2008) SPSS 15 (programa de ordenador). Chicago: SPSS, Inc.

Terricabras, J.M. (2000). La educación en el siglo XXI. Aula de Innovación Educativa, 110, 65-67.

Trilla, J. (1992). El profesor y los valores controvertidos. Barcelona: Paidós Ibérica. Ventosa, V. (1999). Expresión musical. educación y tiempo libre. Madrid: CCS.

Vera, J. & Martínez, M. (1994). Preferencias de valores en relación con los prejuicios hacia exogrupos. Anales de Psicología, 10, 56-65

Willems, E. (1976). La preparación musical de los más pequeños. Buenos Aires: Eudeba.

Published

2017-02-20