What is jazz? Adaptation, modification and transformation of musical elements for improvising

Authors

  • José María Peñalver Vilar Universidad Jaime I de Castellón

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.27.9824

Keywords:

Jazz, Improvisation.

Abstract

This article clarifies misconceptions that have spread on the definition and contribution of jazz to the history of music. At the same time, it approaches a synthesis of the most innovative musical aspects that emerged from the cultural fusion of the European and African musical traditions. The article consists of two parts: 1) one compilation and critical reflection of the definitions published about the term jazz and 2) a formal analysis of the style. The results are determined by those musical aspects that contribute to originality in improvisatory practice derived from the culture shock of both cultures.

Author Biography

José María Peñalver Vilar, Universidad Jaime I de Castellón

Departamento de Educación

References

AA.VV. (1980). Gran enciclopedia del jazz. Madrid: Sarpe.

AA.VV. (1991). Enciclopedia Larousse de la música. Barcelona: Argos Vergara. AA.VV. (1997). Diccionario Harvard de la música. Madrid: Alianza.

AA.VV. (2000). Diccionario de la música clásica. Navarra: Salvat. AA.VV. (2000). Historia de la música. Navarra: Espasa Calpe.

AA.VV. (2001). Historia de la música. Madrid: Espasa-Calpe Ayeroff, S. (1980). Benny Goodman, New York: Amsco Publications. Berendt, J. (2002). El Jazz, México: Fondo de Cultura Económica.

Brennan, T. (2008). Secular Devotion: Afro-latin Music and Imperial Jazz. USA: W. W. Norton &Company

Candé, R. (2002). Nuevo diccionario de la música. vol.1. Barcelona: Robinbook. Cooke, M. (2000). Jazz. Barcelona: Destino.

Fordham, J. (1994). Jazz, Tolosa: Raíces.

Gioia, T. (2002). Historia del jazz. Madrid: Fondo de cultura económica.

Herrera, E.(1995a). Teoría musical y armonía moderna, vol I, Barcelona: Antoni Bosch. Herrera, E.(1995b). Teoría musical y armonía moderna, vol II, Barcelona: Antoni Bosch Iturralde, P. (1990). 324 Escalas para la improvisación del jazz. Madrid: Opera tres.

Michels, U. (1982a). Atlas de música 1. Madrid: Alianza. Michels, U. (1982b). Atlas de música 2. Madrid: Alianza.

Neale, Zora. (1937). Their Eyes Were Watching God. Illinois, U.S.A.: University of Illinois Press. Onnen, F. (1967). Enciclopedia de la música. Madrid: Afrodisio Aguado.

Pérez, M. (2000). Diccionario de la música y los músicos. Madrid: Istmo.

Russell, G. (1953). Lydian Chromatic Concept of Tonal Organization. New York: Concept Publishing.

Seguí, S. (1978). Teoría musical II, Madrid: Unión Musical Española.

Southern, E. (2001). Historia de la música negra norteamericana. Madrid: Akal. Tirro, F. (2001a). Jazz clásico. Barcelona: Robinbook.

Tirro, F. (2001b). Historia del Jazz moderno. Barcelona: Robinbook. Valls, M. (1971). Diccionario de la música. Madrid: Alianza.

Williams, M. (1990). La tradición del jazz. Madrid: Taurus.

Published

2017-02-20