Familiarity of the future music teachers in Primary Education with the nowadays classical music

Authors

  • Daniel Mateos Moreno Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.28.9830

Keywords:

Contemporary Music, Teacher Training.

Abstract

Given the high-value of its resources for teaching music, as posed in the 70s by the works of John Paynter, Peter Aston, Robert Murray Schafer, Gertrud Meyer-Denkmann, Brian Dennis and others, it is easy to find literature that places Contemporary Classical Western Music as one of the top dominant trends in the field of Music Education. Our research aimed to detect the present familiarity towards this music on the part of students in their last stage for the awarding of the Primary-school Music-teacher degree in Andalusia. Also it aimed to reveal keys for possible actions to improve this familiarity. The proposed research was pursued following paradigms of the quantitative statistical methodology, with the aid of the computer program SPSS. An instrument was built, piloted, validated and concurrently-validated on a related population. Results were disappointing, putting on the table the real dimensions of a problem, together with a variety of starting-points where a plan could be built to effectively resolve the encountered situation.

Author Biography

Daniel Mateos Moreno, Universidad de Málaga

Facultad de Ciencias de la Educación

References

Bernal, C.A. (2006). Metodología de la investigación. México: Pearson.

Bisquerra, R. (1987). Introducción a la estadística aplicada a la investigación educativa. Barcelona: Promociones Publicaciones Universitarias.

Cureses, M. (1998). La música contemporánea en la educación secundaria. Aula Abierta, 71, 211-231.

Delalande, F. (1984). La música es un juego de niños. Buenos Aires: Ricordi.

Dennis, B. (1970). Experimental Music in Schools. Londres: Oxford University Press.

Díaz, M. & Giráldez, A. (2007). Aportaciones teóricas y metodológicas a la educación musical. Barcelona: Graó.

Ford, A. (1993). Composer to Composer: Conversations about Contemporary Music. En Arnold Whittall (1999), Musical Composition in the Twentieth Century (p. 6), Oxford: Oxford University Press.

Francès, R. (1984). La perception de la musique. París: Librairie Philosophique J. Vrin.

Hemsy, V. (1995). Didáctica de la música contemporánea en el Aula. Música y Educación, 8(24), 17-24.

Imberty, M. (1981). Acculturation tonale et structuration perceptive du temps musical chez l`enfant. En Basic musical functions and musical ability, Royal Swedish Academy of Music, 81-106.

Jorquera, M. C. (2001). Música contemporánea y educación musical. Música d'Ara, 4, 11-18.

Lievens, F. & Patterson, F. (2011). The Validity and Incremental Validity of Knowledge Tests, Low-Fidelity Simulations, and High-Fidelity Simulations for Predicting Job Performance in Advanced-Level High-Stakes Selection. Journal of Applied Psychology, Vol 96(5), 927-940.

Lorenzo, O.; Herrera, L. & Cremades, R. (2008). Investigación sobre preferencias de Estilos Musicales en estudiantes españoles de Educación Secundaria Obligatoria. En M. A. Ortiz

(Coord.), Música. Arte. Diálogo. Civilización, (pp. 301-332), Coimbra (Portugal): Center for Intercultural Music Arts y Grupo de Investigación HUM-742.

Mateos, D. (2011). Amenazas a la educación y el consumo de la música clásica contemporánea. Eufonía, 53(XVII), 34-41.

Meyer-Denkmann, G. (1977). Experiments in Sound. Londres: Universal Edition.

Muñoz, E. (2003). El desarrollo de la comprensión musical del niño de Educación Primaria: Las estéticas del Siglo XX. Tesis doctoral leída en la Universidad Autónoma de Madrid.

Muñoz, E. (2008). La música actual como modelo integrador en la educación general. En La música como medio de integración y trabajo solidario (pp. 51-75), Madrid: Ministerio de Educación, Política Social y Deporte, Subdirección General de Información y Publicaciones

Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). New York: McGraw-Hill.

Ordoñana, J.A., Almoguera, A., Sesma, F. & Laucirica, A. (2006). La atonalidad en la enseñanza musical. Música y educación, 66, 51-74.

Paynter, J. & Aston, P. (1970). Sound and silence. Cambridge: Cambridge University Press. Randel, D. (2006). Diccionario Harvard de la música. Madrid: Alianza.

Rowell, L. (1999). Introducción a la filosofía de la música. Buenos Aires: Gedisa. Schafer, R. M. (1966). El compositor en el aula. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Schafer, R. M. (1982). Limpieza de oídos: notas para un curso de música experimental. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Schmidt, F. L. & Hunter, J. E. (1998). The validity and utility of selection methods in personnel psychology: Practical and theoretical implications of 85 years of research findings. Psychological Bulletin, 124, 262–274.

Stoeber, J. & Kersting, M. (2007). Perfectionism and aptitude test performance: Testees who strive for perfection achieve better results. Personality and individual differences, 42 (6), 1093- 1103.


Referencias discográficas

Bartók, B. (Compositor). El Mandarín Maravilloso. London Symphony Orchestra dirigida por Kent Nagano. Apex CD LC04281.

Berg, A. (Compositor). Lulú. Orquesta Nacional de Francia dirigida por Jeffrey Tate. EMI CD 5099950940028.

Berio, L. (Compositor). Sequenzas. Interpretadas por Shulman, Goodman, Arnold, B. Berman, Trudel, Dann, Sarc, Wood, Valdepenas, Few, Sainz Villegas, Munday, Petric, Adkins. Naxos CD 8.557661-63.

Cage, J. (Compositor). 4’ 33’’. Sin grabación.

Copland, A. (Compositor). Appalachian Spring. Orquesta Sinfónica de la Radio Checoslovaca, dirigida por Stephen Gunzenhauser. Naxos CD 8.550282.

Glass, P. (Compositor). Einstein on the Beach. The Philip Glass Ensemble dirigido por Michael Riesman. Nonesuch CD 79323-2.

Hindemith, P. (Compositor). Matías el Pintor. Orquesta de Nueva Zelanda dirigida por Franz- Paul Decker. Naxos CD 8.553078.

Ligeti, G. (Compositor). Atmospheres. Orquesta Filarmónica de Viena dirigida por Claudio Abbado. Deutsche Grammophone CD 0289 429 2602 8 GH.

Ligeti, G. (Compositor). Lux aeterna. Coro de Norddeutschen Rundfunks dirigido por Helmut Franz. Deutsche Grammophone CD 0289 477 6443 4 GB 4.

Messiaen, O. (Compositor). Turangalila. Orchestre de l'Opéra Bastille dirigida por Myung- Whun Chung. Deutsche Grammophone CD 0289 431 7812 9 GH.

Messiaen, O. (Compositor). Veinte miradas sobre el niño Jesús. Interpretado por Hakon Austbo, Naxos CD 8.550829-30.

Satie, E. (Compositor). Gymnopedies. Interpretado por Klara Körmendi. Naxos CD 8.550305.

Schoenberg, A. (Compositor). Pierrot Lunaire. Philharmonia Orchestra dirigida por Robert Craft. Naxos CD 8.557523.

Stravinsky, I. (Compositor). Historia de un Soldado. Ensemble dirigido por Robert Craft. Naxos CD 8.558206-07.

Stravinsky, I. (Compositor). Pájaros de Fuego. Philharmonia Orchestra dirigida por Robert Craft. Naxos CD 8.557500.

Varese, E. (Compositor). Ameriques. New York Philharmonic y Ensemble Intercontemporain dirigidos por Pierre Boulez. Sony CD SMK 45844.

Varese, E. (Compositor). Ionisation. New York Philharmonic y Ensemble Intercontemporain dirigidos por Pierre Boulez. Sony CD SMK 45844.

Downloads

Published

2017-02-20