Some formal education approaches in no regulated music education institutions: the music schools in the Sociedades Musicales Valencianas (Valencian Music Societies)
DOI:
https://doi.org/10.7203/LEEME.31.9848Keywords:
Music Schools, Formal and Non-Formal Music Education, Educational Project.Abstract
Music society schools represent the largest informal educational platform in Valencia Community. For the most part, these schools conduct their programs with formal approaches that reproduce those found in regular conservatories. This essay examines this fact, analyzing the reasons that these schools behave in this way, and proposing actions that can improve the model of non-formal schools. The research employs an integrated methodology of analysis using quantitative and qualitative techniques. It is based on four surveys with management teams and teachers in music schools and conservatory teachers who teach elementary level music studies. The sample for the first survey is more than 20% of the total population of music schools and in the other a significant sample. Processing and data analysis was performed using qualitative and quantitative treatment programs. The findings confirm that schools generally reproduce conservatory approaches, and explain the reasons that they operate in this way while making proposals for improvement for this school model. Finally, we propose suggestions for further research that will also contribute to the significant improvement of the music schools network.
References
Aguirre, A. (1997). Etnografía. En A. Aguirre (Ed.), Etnografía (Metodología cualitativa de la investigación sociocultural). México: Alfaomega Marcombo.
Aliaga, F. (2000). Bases epistemológicas y proyecto de investigación psicoeducativa. Valencia: CVS.
Asensi, E. (2010). Música i societat. El fenòmen de les bandes de música valencianes en la cultura del segle XIX i principi del XX. Tesis Doctoral. Universitat de València.
Bisquerra, R. (2000). Métodos de investigación educativa. Guía práctica. Barcelona: CEAC.
Coombs, P.H. (1985). La crisis mundial de la educación. Perspectivas actuales. Madrid: Santillana.
Dewey, J. (1933). How we think. (Ed. 1991). New York: Prometheus.
Díaz, M. (2001). La música en la Educación Primaria y en las Escuelas de Música; la necesaria coordinación. Análisis para futuros planes de intervención educativa en la Comunidad Autónoma Vasca. Tesis Doctoral. Universidad del País Vasco.
Ferrández, R. (2008). El proceso general de investigación. La preparación y la realización. En La banda sonora de la televisión infantil. En J. Nunes y A. Porta (Coords.) Entre la globalización y la diversidad cultural. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro.
Hammersley M, y Atkinson, P. (2001). El diseño de la investigación; problemas, casos y muestras. Etnografía. En M. Hammersley y P. Atkinson (coords.). Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.
Ibarretxe, G. (2007). El conocimiento científico en investigación musical. En M. Díaz (coord.)
Introducción a la investigación en educación musical. Madrid: Enlace Creativa.
Kerlinger (1985). Enfoque conceptual de la investigación del comportamiento. México: Nueva editorial Interamericana.
Macmillan, J.H. y Schumaker, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson. Mateo, J. (1997). La investigación ex-post-facto. Barcelona: EDIUOC.
McCarthy, C. (2012). Intervención en la mesa redonda del Seminario de Investigación y escritura científica de didáctica de la Música, las Artes Visuales y Humanidades. Comunicación personal. Universitat Jaume I. Castelló.
Morant, R. (2013). Perspectivas docentes de las escuelas de música de las sociedades musicales valencianas: historia, presente y futuro. Tesis Doctoral. Universitat Jaume I. Castelló.
Phelps, R.P. (1993). A guide to Research in Music Education. North Carolina: Scarecrow Press.
Rausell, P. (2011). Estructura presupuestaria, dimensión e impacto económico de las Sociedades Musicales en la Comunidad Valenciana. Recuperado de http://fsmcv.org/news/dades%20generals%20estudi%20impacte%20economic%20ssmm%20cv_2011.pdf
Ruíz Olabuénaga, J.; Villa, A. y Álvarez, M. (Coord.) (2003). Técnicas de triangulación y control de calidad en la investigación socioeducativa. Bilbao: Mensajero.
Sandin, M.J. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill.
Santos, L. (2002). Los modelos de financiación y de gestión de las escuelas municipales de música. En (AA.VV.) Escuelas municipales de música. Criterios para el desarrollo del modelo educativo y cultural en los municipios. Barcelona: Diputación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a) Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
b) Authors may enter into other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the paper (e.g. depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that initial publication in this journal is indicated.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase citations of the published work.
d) They agree to act as reviewers, if requested by the journal's editorial team.