Perceived emotional intelligence, achievement motivation and school performance in conservatory students

Authors

  • Laura López Bernad Conservatorio Profesional de Música “María de Molina” de Úbeda

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.32.9849

Keywords:

Perceived Emotional Intelligence, Motivation, Academic Performance, Conservatories.

Abstract

The present research inspects the relationship between Perceived Emotional Intelligence (PEI) and achievement motivation in a sample of students (N=57) belonging to the string department at the Conservatorio Profesional de Música and specializing in violin, viola, violoncello and bass violoncello. The evaluation methods were: the Trait Meta-Mood Scale(TMMS-24), to test Perceived Emotional Intelligence, and the Escala Atribucional de Motivación de Logro (EAML, Attributive Motivation Scale) to measure the motivation in the students. The results show a positive correlation between the reparation sub-factor of PEI and motivation. Consequently, and in response to the sample under study, this suggests that people with a greater capability to repair their negative emotional states have more motivation to achieve what they want, and futher, that these two factors are major determinants of academic performance.

References

Alonso, J. (1997). Motivar para el aprendizaje. Teoría y estrategias. Barcelona: Edebé.

Álvaro, M. (Dir.). (1990). Hacia un modelo causal del rendimiento académico. Bilbao: ICE Universidad de Deusto.

Alvaro, J.L., Garrido, A. y Torregrasa, J.R. (1996). Psicologia Social Aplicada. Madrid: Isabel Capella.

Atkinson, J. W., (1957). Motivational determinants of risk-taking behavior. Psychological Review, 64, 359-372.

Bar-On, R. (1997). The emotional Quotient Inventory (EQi). A test of emotional intelligence.Toronto: Multi-Health Systems.

Balsera, F. (2005). La inteligencia emocional como recurso en el proceso de enseñanza- aprendizaje de la Música. Tesis doctoral. Universidad Nacional de Educación a Distancia U.N.E.D., Madrid.

Balsera, J. (2006). La inteligencia emocional en el proceso de enseñanza-aprendizaje del piano. En Sánchez, J. y Gaya, J. (Eds.), Inteligencia Emocional en Educación, Las Palmas de Gran Canaria: SICE.

Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, 10, 61-82.

Buendía, L. Colas, P. y Hernández, F. (1998). Métodos de Investigación en Psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill. 258-263.

Durán, A. Extremera, N. Rey, L. Fernández-Berrocal, P. y Montalbán, F.M. (2006). Predicting academia burnout and engagement in educational settings: Assessing the incremental validity of perceived emotional intelligence beyond perceived stress and general self-efficacy. Psicothema, 18, 158-164.

Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2002a). Educando emociones. La educación de la inteligencia emocional en la escuela y la familia. En Fernández-Berrocal, P. y Ramos, N., Corazones inteligentes. Barcelona: Kairós.

Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2002b). Cuestionario MSCEIT(versión española 2.0) de Mayer, Salovey y Caruso. Toronto, Canada: Multi-Health Systems Publishers.

Extremera, N. (2003). El modelo de inteligencia emocional de Mayer y Salovey y su validez predictiva en muestras españolas. Tesis doctoral. Universidad de Málaga. 

Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004). El papel de la inteligencia emocional en el alumnado: evidencias empíricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15506205

Fernández-Berrocal, P. Alcaide, R. Domínguez, E. Fernández-Mcnally, C. Ramos, N. y Ravira, M. (1998). Adaptación al castellano de la escala rasgo de metaconocimiento sobre estados emocionales de Salovey et al. (1995): datos preliminares. Libro de Actas del V Congreso de Evaluación Psicológica. Málaga. (30 de Abril – 3 de Mayo de 1998; Málaga, España).

Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2004). El uso de las medidas de habilidad en el ámbito de la inteligencia emocional: ventajas e inconvenientes con respecto a las medidas de auto-informe. Boletín de Psicología, 80. 59-78.

Fernández-Berrocal, P. Extremera, N. y Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Reports, 94, 751-755.

Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2005). La inteligencia emocional y la educación de las emociones desde el modelo de Salovey y Mayer. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19, 63-93.

Fernández-Berrocal, P. & Ruiz–Aranda, D. (2008a). La educación de la inteligencia emocional desde el modelo de Mayer y Salovey. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

Fernández-Berrocal, P. y Ruiz–Aranda, D. (2008b). “La inteligencia emocional en la educación”. Revista de Investigación Psicoeducativa 15, 6, 21–436.

Gardner, H. (1993). Múltiple Intelligences. The theory in practice. Nueva York: Basic Books.

Gallego, D. J. y Gallego, M. J. (2004). Educar la Inteligencia Emocional en el aula. Madrid: PPC

Goleman, D. (1997). Inteligencia Emocional. Barcelona: Kairós. 

Hernández, R., Fernández C., Baptista, P., (1997). Metodología de la investigación, México: McGraw Hill.

Holgado, F. P., Navas, L., y Marco, V. (2013). El rendimiento académico de estudiantes del Conservatorio de Música: un modelo estructural de las variables motivacionales. Revista de Psicodidáctica, 18(2), 257-273. DOI: 10.1387/RevPsicodidact.6942

Jiménez Morales, M. I. y López-Zafra, E. (2009). Inteligencia Emocional y rendimiento escolar: estado actual de la cuestión. Revista Latinoamericana de Psicología, 41, 1, 69-79. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120- 05342009000100006&lng=en&nrm=iso

Marsh, H.W. (1984). Relationship among dimensions of self-attribution. Dimensions of self-concept and academic achievements. Journal of Educational Psychology, 76, 1291- 1308.

Mayer, J.D. y Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? En P. Salovey y D. Sluyter (Eds). Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators. New York: Basic Books.

Mayer, J.D., Salovey, P. y Caruso, D. (2000). Models of emotional intelligence. R. J. Sternberg (Ed.). Handbook of Human Intelligence, 396-420. New York: Cambridge.

Murray, H. (1938). Explorations in personality. New York: Oxford University Press.

Palomera, R., Fernández-Berrocal, P., y Brackett, M., (2008). La inteligencia emocional como una competencia básica en la formación inicial de los docentes: algunas evidencias. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15, 437-454. Recuperado de: http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?276

Salguero, J., Fernández-Berrocal, P., Ruíz-Aranda, D., Castillo, R. y Palomera, R. (2011). Inteligencia emocional y ajuste psicosocial en la adolescencia: El papel de la percepción emocional. European Journal of Education and Psychology, 4, 143-152.

Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C. y Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair. Exploring emotional intelligence using the Trait Meta- Mood Scale. Pennebaker (Ed.) Emotion, disclosure, and health, Washington: American Psychological Association, 125-154.

Salovey, P., Woolery, A., y Mayer, J.D. (2001). Emotional intelligence: Conceptualization and measurement. G. Fletcher & M. Clark (Ed.), The Blackwell handbook of social psychology. London: Blackwell.

Salovey, P. y Grewal, D. (2005). “The Science of emotional intelligence”. Currents Directions in Psychological Science, 14, 281-285.

Stone-McCown, K., Jensen, A. L., Freedman, J. M. y Rideout, M.C. (1998). Self- Science: The emotional intelligence curriculum. San Mateo, CA: Six Seconds.

Valle, A., González, R., Rodríguez, S., Piñeiro, I. y Suárez, J.M. (1999). Atribuciones causales, autoconcepto y motivación en estudiantes con alto y bajo rendimiento académico. Revista Española de Pedagogía, 214, 525-546.

Visor Bisquerra Alzina, R. (1989). Introducción conceptual al análisis multivariable. Un enfoque informático con los paquetes SPSS-X, BMDP, LISREL y SPAD. Barcelona: PPU.

Vivas, M. y Gallego, D.J. (2006). Educar las emociones. Madrid: Dykinson.

Weiner, B. (1986). An Attributional Theory of Motivation and Emotion. New York: Springer-Verlag.

Published

2021-12-02