New music notations in the saxophone repertoire at the Conservatoires of Music in Andalusia
DOI:
https://doi.org/10.7203/LEEME.35.9869Keywords:
New graphies, Graphic Innovations, Sound Innovations, Saxophone Repertoire, Higher Musical Education, Andalusia.Abstract
This article presents a content analysis of the state of references of the new spellings of contemporary music in the programming of courses for the training of saxophone players at four Music Conservatories in Andalusia. This documentary study, conducted by means of content analysis, permits the detection of conceptual references concerning notational innovations at the curricular level, their role in the training plan, and significance of this repertoire in selected centers. Each center’s discrepancies were obtained first by regarding the treatment of the curriculum of contemporary music. Secondly, a database was set up to configure a catalog of works for saxophone with new spellings, a resource that will help teachers choose the appropriate repertoire for their teaching. Finally, it is necessary [to formulate?] from the specification of sound / graphics innovations: what we wish to teach to meet the demands of contemporary music, and accordingly, select the repertoire. Following these, and with reference to the psychoeducational guidance on reading atonal music that optimizes the formation of the instrumentalist, we offer guidelines for improving instructional design in higher education programs for musicians.
References
Altenmüller, E. y Gruhn, W. (1998). La investigación de la función cerebral y la educación musical. Eufonía, 10, 51-76.
Arriaga, C. y Madariaga, J. M. (2004). Condiciones contextuales de la motivación para el aprendizaje de la música. Revista de Psicodidáctica, 17, 65-73.
Ball P. (2011). Schoenberg, Serialism and Cognition: Whose Fault if No One Listens? Interdisciplinary Science Reviews, 36, 1, 24-41.
Ballif, A. (2004). A clarinet repertoire software database for college teachers (Tesis doctoral). Arizona State University. EE.UU.
Chailley, J. (1946). La notation musicale. En N. Dufourq (ed.) la Musique des Origines à nos jours. París: Larousse.
Chautemps, J.L., Kientzy, D. y Londeix, J.M. (1987). Le saxophone. París: Jean-Claude Lattès.
Colwell, R. (2006). Handbook of musical cognition and development. New York: MENC- Oxford University Press.
De la Torre, E. y Navarro, R. (1990). Metodología de la investigación bibliográfica, archivística y documental. México D.F.: McGraw-Hill.
Del Rincón, D., Arnal, J., Latorre A. y Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Dykinson.
Ellis,K. (1999).The Fair Sax: Women, Brass-Playing and the Instrument Trade in 1860s Paris. Journal of the Royal Musical Association (124) 221-254. Recuperado de: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1093/jrma/124.2.221
Galera, Mª y Tejada, J. (2012). Lectura musical y procesos cognitivos implicados. Revista Electrónica de LEEME, 29, 56-82. Recuperado de: http://musica.rediris.es/leeme/revista/galera&tejada12.pdf
Gento, S. (2004). Guía práctica para la investigación en educación. Madrid: Sanz y Torres.
Hallam, S. (2002). Musical motivation: towards a model synthesizing the research. Music Education Research, 4, 2, 225-224.
Hallam S. (2006). Music Psychology in Education. London: Institute of Education. University of London.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Méjico: Editorial Mc Graw Hill.
Imberty, M. (1969). L’acquisition des structures tonales chez l’enfant. Paris: Klincksieck.
Károly, O. (2001). Introducción a la música del siglo XX. Madrid: Alianza.
Laucirica, A., Almoguera, A., Eguilaz Mª J., y Ordoñana, J.A. (2012). El gusto por la música contemporánea en estudiantes de grado superior de música. Revista Electrónica de LEEME, 30, 1-20. Recuperado de: http://musica.rediris.es/leeme/revista/lauciricaetal12.pdf
Locatelli de Pergamo, A.M. (1973). La Notación de la Música Contemporánea. Buenos Aires: Ricordi Americana.
Londeix, J.M. (1994). 150 years of music for saxophone (1844-1994). París: Leduc.
Londeix, J.M. (2003). A Comprehensive Guide to the Saxophone Repertoire. Répertoire Universel de Musique pour Saxophone 1844-2003. Glenmoore: Northeastern Music Publications, Inc.
Martín Molero, F. (1999). La Didáctica ante el tercer milenio. Madrid: Síntesis.
Miján, M. (2008). Repertorio del Saxofón “Clásico” en España. Valencia: Rivera. Morgan, R.P. (1994). La Música del Siglo XX. Madrid: Akal.
Ordoñana, J., Almoguera, A., Sesma, F. y Laucirica, A. (2006). La atonalidad en la enseñanza musical. Música y Educación, 66, 51-74.
Paynter, J. (1991). Oír, aquí y ahora. Una introducción a la música actual en las escuelas. Buenos Aires: Ricordi Americana.
Paynter, J. (1999). Sonido y estructura. Madrid: Akal.
Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Barcelona: Graó.
Piñero, C. (2004). Mujer y música clásica: el largo camino hacia la plena participación. En Cruz, J. y Zecchi, B. (Eds.) La mujer en la España actual, 397-428. Barcelona: Icaria Editorial.
Ramos, P. (2010). Luces y sombras en los estudios sobre las mujeres y la música. Revista musical chilena, 64, 7-25. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.4067/S0716- 27902010000100002
Rivera, F. (2008). Características de la investigación documental. Recuperado de: http://www.mailxmail.com/curso-investigacion-documental/caracteristicas-investigacion-documental
Schafer, R. (1969). Ear clearing: notes for an experimental music course. Toronto: Berandol Music Limited.
Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidós.
Segarra, M. (1999). Adoplhe Sax y la fabricación del saxofón. Valencia: Rivera. Segarra, M. (2004). La historia del saxofón. Valencia: Rivera.
Segarra, M. (2012). El saxofón en España (1850-2000). Madrid: Gerüst Creaciones. Villa Rojo, J. (2003). Notación y Grafía musical en el siglo XX. Madrid: Iberautor.
Woods, P. (1987). La escuela por dentro: La etnografía en la investigación educativa. Barcelona: Paidos.
Zagalaz, B y Cañizares, A. (2013). Las nuevas grafías en el saxofón: un reto para el intérprete. Música y Educación, 95, 48-69.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who have publications with this journal agree to the following terms:
a) Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License that allows third parties to share the work as long as its author and first publication in this journal are indicated.
b) Authors may enter into other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the paper (e.g. depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that initial publication in this journal is indicated.
c) Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which may lead to interesting exchanges and increase citations of the published work.
d) They agree to act as reviewers, if requested by the journal's editorial team.