Methods and treatises for the learning of Violin in the nineteenth century

Authors

  • Ana Garde Badillo Escola de Música Luthier, Barcelona
  • Josep Gustems Carnicer Universitat de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.7203/LEEME.39.9903

Keywords:

Violin Methods, Musical Education, Musical Methods, Violin Teaching.

Abstract

This article presents a description of the main treatises for beginning Violin instruction published in the nineteenth century. Based on the analytical file created and validated for this purpose, this description includes didactic and methodological aspects and considers how the treatises deal with motor and hearing skills and abilities, musical language reinforcement and emotional development. The aim of the study is to determine the validity of these treaties for the current pedagogy of the violin, highlighting the main elements present in a significant sample of fourteen treatises for violin teaching, written for students at the initial level, of the nineteenth century. Among the main contents, the volumes include posture, relaxation, the subjection of the violin and the bow, the graduation of difficulties, and the production of a good sound. Those advances have remained sound up to the present time and are part of the contents and teaching procedures of this instrument today.

Author Biographies

Ana Garde Badillo, Escola de Música Luthier, Barcelona

Prof. superior de violín. Dra. en Historia del Arte

Josep Gustems Carnicer, Universitat de Barcelona

Profesor titular de Didáctica de la expresión musical (universidad de Barcelona). Director del departamento de didáctica de las Ciencias Sociales, la Educación Musical, la Educación Física y la Educación Visual y Plástica (UB)

References

Alard, D. (1846). École du violon. París: Schott Fréres.

Baillot, P. (1835). L'art du violon, París: Departament Central de la Musique.

Baillot, P., y Rode, P., y Kreutzer R. (1974). Méthode de violon, Ginebra: Minkoff.

Brown, C. (2007). Golpes de Arco (1750-1900). Quodlibet, 28, 3-26.

Bruni, A.B. (1804). Méthode pour le violon composee sur l'alphabet musical de M. Duhan. París: Departament Central de la Musique.

Dancla, C. (1855). Méthode elementaire et progressif du violon, op. 52, París: Ricordi.

David, F. (1863). Violin School. Nueva York: Oliver Ditson Company.

De Bériot, Ch. (1858). Méthode du violon. París: Schott.

Domínguez, C.O. (2002). Contenidos procedimentales en la pedagogía del violín, su análsis en los métodos Suzuki-Havas-Spiller. Cuadernos Interamericanos de la Investigación en Educación Musical, 002-003, 81-105.

Dont, J. (1849). 24 Exercises pour le Violon preparatories aux Etudes R. Kreutzer y P. Rode. Londres: Augener and Co.

Frega, A. L. (1997). Metodología comparada de la educación musical. Buenos Aires: CEIM del Collegium Musicum.

Garde, A. y Gustems, J. (2014). Ficha de análisis histórico-didáctico para métodos de iniciación al violín. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/60685

Garde, A. Gustems, J., y Calderón, C. (2015). Tratados y enseñanza incial del violín en el siglo XVIII, 60, 7-25.

Geminiani, F, (1751). The Art of Playing on the Violin. Londres: Johnson.

Habeneck, F. A. (1842). Méthode theoriqué et practique. París: Schott.

Hohmann, C. H. (1840). Praktische Violin-schule. Mainz: Schott.

Jorquera, M. C. (2004). Métodos históricos o activos en educación musical. Revista Electrónica LEEME, 14, 1-55. Recuperado de http://musica.rediris.es/leeme/revista/jorquera04.pdf

Kayser, H. E. (1848). Thirty-six Etudes, op. 20. Elementary and Progressive Studies for the violin. Nueva York: Schirmer.

Kolneder, W. (1998). The Amadeus Book of the Violin: Construction, History, and Music. Cambridge: Amadeus Press.

Lorenzo, O. y Correa, E. (2015). Estudio comparativo de métodos internacionales de enseñanza aprendizaje del violín. Eufonía, 63, 59-66.

Mazas, J. F. (1843). 75 Études mélodiques et progressives, op. 36 (vol.1: Études spéciales). Leipzig: Schirmer.

Prieto, C. (1998). Las aventuras de un violonchelo: historia y memorias. México: Fondo de Cultura Económica.

Schradieck, H. (1900). The school of violin-technics, Book 1 ", Milwakee: Schirmer's library of musical classics.

Sevçik, O. (1901). School of violin technique, Op. 1, Part 4, Londres: Bosworth.

Spohr, L. (1852). Violin school. Boston: Oliver Ditson.

Stowell, R. (Ed.) (1992). The Cambridge Companion to the Violin. Cambridge: Cambridge Universtity Press.

Triviño, L. (2015). Fundamentos expresivos y trascendencia violinística de la escuela parisina de Giovanni D. Viotti, Sevilla: Punto Rojo Libros.

Wohlfart, F. (1874). Sixty Studies for the violin, op. 45, Book 1. Nueva York: Schirmer.

Published

2017-06-10