La iconografía en la era digital: hacia una heurística para el estudio del contenido de las imágenes medievales

Autors/ores

  • Begoña Cayuela Ars Picta (Universitat de Barcelona) IRCVM (Universitat de Barcelona)

DOI:

https://doi.org/10.7203/MCLM.1.3796

Paraules clau:

Iconography, Medieval Art, Middle Ages, image-text relationship, ekphrasis, digital collections, iconographic indexing, thesauri

Resum

This article invites us to consider the usefulness of iconography as a method to describe the subjects represented in medieval works of art. In this study, a greater emphasis has been put on investigating the epistemological implications resulting from the use of that method, and the biases that may appear in the process of transforming images into words. The aim is to address what has been called the “semantic gap”, i.e., a kind of barrier that prevents the verbal representation of a non-lexical medium, such as the visual one, in a satisfactory and undiminished way. After a brief panorama of image theory throughout the classical era, with especial reference to the rhetorical genre of ekphrasis, this study suggests that, beneath the apparent balance between the verbal and the visual media, a rivalry persists. Later on, in medieval times, a mutation occurs in the way we perceive the visual arts and the images start being considered as texts that can be read. Thanks to the prejudice implied by the statement that we can only attain knowledge through words, the image is relegated to a decorative role or, at the most, an instrument of evangelisation of the illiterate.

In the discipline of medieval art history, defective uses of iconography have led to question its validity as a tool for analysis, even after the systematizing task endeavoured by Erwin Panofsky. Iconography, however, has gained new momentum thanks largely to the creation of digital collections that require iconographic principles to facilitate the recovery of visual documents. The new technologies, however, have accentuated the semantic gap between image and word, and nuanced the value of iconography, combined with indexing techniques based on controlled vocabularies and thesauri. In addition, a critical survey has been made of the most interesting projects which have undertaken the task of indexing the medieval art. Finally, it is argued that migration of iconography into the Web can be the hard core that allows medieval art history to step forward and fully enter into the domain of digital humanities.

 

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografia de l'autor/a

Begoña Cayuela, Ars Picta (Universitat de Barcelona) IRCVM (Universitat de Barcelona)

Sóc Doctora en Història de l'Art per la Universitat de Barcelona. Les meves àrees d'especialització són l’Art Medieval, especialment, l’art Alt Medieval i Romànic, i la Iconografia. També sóc programadora tant de solucions d'escriptori com de desenvolupaments web amb més de 15 anys d'experiència. Les meves habilitats inclouen bases de dades, com ara, MS Access o SQL , i també ASP .NET, Visual Bàsic.NET, HTML i CSS . Tanmateix tinc experiència amb plataformes de tercers com DotNetNuke i Joomla . Com a membre del Grup de Recerca Consolidat Ars Picta ( http://www.arspicta.net ), la meva missió és el desenvolupament i programació de la pàgina web que albergarà un Centre Documental per facilitar l'estudi exhaustiu de la pintura romànica catalana. L’objectiu d’aquest Centre Documental és el d’esdevenir un punt de referència per la investigació del Romànic català, així com un punt de convergència entre tecnologia i humanisme. Els meus interessos es troben al bell mig del món digital i l'art medieval.

Descàrregues

Publicades

2014-11-23

Com citar

Cayuela, B. (2014). La iconografía en la era digital: hacia una heurística para el estudio del contenido de las imágenes medievales. Magnificat Cultura I Literatura Medievals, 1, 1–36. https://doi.org/10.7203/MCLM.1.3796
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    1284
  • PDF
    1328

Número

Secció

Articles

Metrics

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.