Paradoxes i argumentació. De la Retórica als refinaments de la matemàtica
DOI:
https://doi.org/10.7203/metode.6.4553Palabras clave:
retòrica, lògica, argumentació, paradoxa, autoreferènciaResumen
Les paradoxes -i els problemes que aquestes susciten a la lògica- poden rastrejar-se, com a objecte de reflexió, des dels sofistes fins als matemàtics i filòsofs del llenguatge contemporanis, passant per Aristòtil, Abel o Russell, mentre l’àlgebra retòrica es convertia en àlgebra sincopada i finalment en àlgebra simbòlica. La paradoxa pot ser vista com un entrebanc que impedeix el raonament asèptic, però també com un estímul provocador per a la imaginació i per a la praxi argumentativa /persuasiva, un recurs retòric que ha mobilitzat al llarg de la història les energies del pensament rigorós a fi d’evitar el «contraban» de les fal·làcies en els discursos de tota mena. Un repte, doncs, que suscita la creativitat en l’àmbit d’una cultura deutora de la tradició retòrica.
Descargas
Citas
Hofstadter, D. R. (1979). Gödel, Escher, Bach: An eternal golden brain. New York: Basic Books.
Nagel, E., & Newman, J. R. (1970). El teorema de Gödel. Madrid: Tecnos.
Serrano, S. (1985). La paradoxa. Barcelona: Planeta. Serrano, S. (1996). Comunicació, llenguatge i societat. Barcelona: Edicions 62.
Vega Reñón, L., & Olmos González, P. (Eds.). (2011). Compendio de lógica, argumentación y retórica. Madrid: Trotta.
Descargas
Publicado
Cómo citar
-
Resumen1009
-
PDF 797
Número
Sección
Licencia
Todos los documentos incluidos en OJS son de acceso libre y propiedad de sus autores.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a Metode Science Studies Journal el derecho a la primera publicación del trabajo, licenciado bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional, que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y citando la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente a través de páginas personales e institucionales (repositorios institucionales, páginas web personales o perfiles a redes profesionales o académicas) una vez publicado el trabajo.