Universitat al Barri: una pràctica educativa d’educació ciutadana

Autors/ores

  • Jessica Cabezas Alarcón Universidad de Barcelona
  • Ángel Marzo Guaniros

Paraules clau:

Educació comunitària, Educació Popular, Aprenentatge al llarg de la vida, Educació de persones adultes,

Resum

Universitat al Barri neix com a pont entre dues pràctiques educatives que es necessiten però entre les que sovint hi ha una gran distància la formació bàsica de persones adultes i el món universitari.  Des de escoles d’educació bàsica de persones adultes i altres iniciatives d’educació popular l’educació s’entenia com una eina per donar resposta al reptes vitals de les persones de pobles o barris. En la mesura que aquest procés reïx desvetlla unes ganes d’aprendre, enfortir el propi bagatge, de contrastar-ho amb altres persones que va més enllà dels currículums oficials. Universitat al Barri ofereix una metodologia per fer efectiu aquest procés de l’una perspectiva d’educació ciutadana.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Biografies de l'autor/a

Jessica Cabezas Alarcón, Universidad de Barcelona

Dra. en Educació i Societat i Màster en Investigació i Canvi Educatiu per la Universitat de Barcelona. Llicenciada en Filosofia (uned). Actualment curs el Màster de Docència Universitària a la Universitat de Barcelona. Línies d'investigació principals : estratègies didàctiques en estudiants amb altes capacitats en contexts d'inclusió, cinema i educació, educació al llarg de la vida, Pedagogia de la mort.  Actualment, Professora Associada de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona (Departament d’Organització Educativa, DOE).

Ángel Marzo Guaniros

Mestre d'educació bàsica de persones adultes des de l'any 1978 i professor universitari des del 2005. Autor de llibres i articles sobre Educació d'adults, educació i comunitat gitana, educació a presons, etc. Ha realitzat investigacions locals i internacionals coure adquisició de competències bàsiques, aprenentatge adult, educació inclusiva, educació al medi penitenciari, alfabetització, educació al llarg de la vida, didàctica per a joves i adults…. Membre i col·laborador de moviments educatius i socials l'àmbit de l'educació, el suport a minories ètniques i culturals, de recerca i acció comunitària.

Referències

Arnaus, R. (1998) Metodología para la formación básica o apostar por una metodología de los sujetos visible. Diálogos, Educación y Formación de Personas  adultas, 14, 33-42.

Castells, A. (2021) Universidad en el barrio. En Marzo,A.; Costa, G. Miradas sobre la Educación a lo largo de la vida. Barcelona: Marge Books

Clóvis, J. (2004) Escola ciutadana. Reptes, diàlegs i travessies. Xàtiva, València: Edicions del CREC.

Freire, P. (1986) La educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo   XXI. 

Gutiérrez, F. y Prieto, D. (2002). La mediación pedagógica .Apuntes para una educación a distancia alternativa. Xàtiva, València: Diálogos.

Hooks, B (2021) Enseñar a transguedir. Madrid: Capitan Swingt.

Kirlwood, G. y Kirlwood, C. (2007) Educación de personas adultas viva. Freire en Escocia. Xàtiva (Valencia): Diálogos.

Piussi, A.M. (2006). Formar y formarse en la creación social. Xàtiva, Valencia: Instituto Paulo Freire.

Zaia, T, (2020) Accoglienza, condivisione e partecipazione: la comunità si fa forza! Rizoma Freiriano, 28 http://www.rizoma-freireano.org/accoglienza-condivisione

 

 

 

Descàrregues

Arxius addicionals

Publicades

2023-08-01

Com citar

Cabezas Alarcón, J., & Marzo Guaniros, Ángel. (2023). Universitat al Barri: una pràctica educativa d’educació ciutadana. QUADERNS D’EDUCACIÓ CONTINUA, (49), 76–82. Retrieved from https://turia.uv.es/index.php/QEC/article/view/26858
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    108
  • PDF
    64
  • (Español)
    1

Metrics

Articles similars

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.