Women Students in Computer Programming: Between Reproduction and New Gender Constructions. The Case of Education and Training at Mid-level Technical in the City of Buenos Aires

Authors

  • Claudia Jacinto
  • Verónica Millenaar
  • Eugenia Roberti
  • Alejandro Burgos
  • Mariana Sosa

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.13.3.16605

Keywords:

Technological training, gender inequality, secondary education, mixed methods

Abstract

The article seeks to contribute to the debates about gender (in)equality from the voices of the technical middle level schools’ students. Generally, research focuses on industrial technical education. However, inequalities are as well reproduced and resisted in technology and computer pro- gramming training, in a gender-sensitized society. Why is the presence of women in computer programming training so limited in the City of Buenos Aires? How are gender stereotypes reproduced and/or questioned in this particular education? How does the socio-historical context appear to influence the representations and expectations of young people?

The profuse bibliography on the subject indicates the persistence of gender inequalities in education and employment. However, these processes are not immutable as shown by the extensive installation of gender agendas in Western societies during the last decades. Immutability transfor- mations and disruptive practices coexist and feed back. The article discusses how gender stereotypes are constructed but also questioned, focu- sing on the following dimensions: a) relevance of technical education for men and women; b) reasons for choosing this particular specialty; c) differentiated treatment by teachers and classmates; d) sexual division of labor and e) future expectations. The methodological strategy adopted was triangulation of quantitative and qualitative data, collected based on a sample of three strategically chosen technical-professional schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bloj, Cristina (2017). Trayectorias de mujeres Educación técnico-profesional y trabajo en la Argentina. Santiago de Chile: Naciones Unidas/CEPAL (en línea) https://www.cepal.org/es/publicaciones/41230-trayectorias-mujeres-educacion-tecnico-profesional-trabajo-la-argentina, consultado el 01 de diciembre de 2019.

Busso, Mariana y Pérez, Pablo (2019). “El velo meritocrático: inequidades en la inserción laboral de jóvenes durante el gobierno de Cambiemos”. RevIISE Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 13, (13), pp. 133-145.

CENUAETP (2009). Censo Nacional de Último Año de Educación Técnico Profesional. Buenos Aires: INET.

CEREQ (1992). “Women in "Male" Careers: The Case of Higher Technicians in France, Training and Employment, French Dimensions”. CEREQ, (6).

Díaz Langou, Gala et. al. (2019). El género del trabajo: entre la casa, el sueldo y los derechos. Cuidad Autónoma de Buenos Aires: CIPPEC (en línea) https://www.cippec.org/wp-content/uploads/2019/11/el_genero_del_trabajo.pdf, consultado el 10 de diciembre de 2019.

Dubet, François (2012). Repensar la justicia social. Contra el mito de la igualdad de oportunidades. Buenos Aires: Siglo XXI.

Duru Bellat, Marie (2016). « Ã l’école du genre ». Enfances et Psy, (69), pp 90-100.

Evans, K. (2006). “Achieving equity through ‘gender autonomy’: the challenges for VET policy and practice”. JournalofVocationalEducation& Training, 58 (4), pp.393-408.

Faur, Eleonor (2018). El derecho a la educación sexual integral en la Argentina. Aprendizajes de una experiencia exitosa. Ministerio de Educación de la Nación, Argentina: Organización de Naciones Unidas.

Fundación Sadovsky (2013). Y las mujeres … ¿Dónde están? Primer estudio de la Fundación Dr. Manuel Sadosky sobre la baja presencia femenina en informática. Buenos Aires: Fundación Sadosky, Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva (en línea) http://www.fundacionsadosky.org.ar/wp-content/ uploads/2015/05/resumen-mujeres-y-computacion-2013.pdf, consultado el 06 de septiembre de 2019.

González Ramos, Ana et. al. (2017). “Las mujeres en el mercado de trabajo de las tecnologías”. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (159), pp. 73-90. (en línea) http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.159.73, consultado el 14 de agosto de 2019.

INET (2015). La Educación Técnico-Profesional en Cifras. Buenos Aires: Ministerio de Educación-Instituto Nacional de Educación Tecnológica. http://www.inet.edu.ar/wp-content/uploads/2013/03/CifrasETP_Argentina2015_ampliado.pdf, consultado el 04 de enero de 2019.

León, Fernanda (2009). Mujeres y discurso pedagógico en la escuela técnica. En: Villa, Alicia (comp.) Sexualidad, relaciones de género y de generación, Perspectivas histórico-culturales en educación. Buenos Aires: NOVEDUC.

Martínez García, José Saturnino (2019). “Género y educación: brecha inversa y segregación”. Equidad, educación y género. Madrid: Editorial Dykinson.

McLaren, Peter (2005). La vida en las escuelas. Una introducción a la pedagogía crítica en los fundamentos de la educación. Buenos Aires: Siglo XXI, 1984.

Molina, Guadalupe (2012). “Construcciones de género en la escuela secundaria”. Cuadernos de Educación, X, (10). Universidad Nacional de Córdoba.

Morgade, Graciela (2009). “Educación, relaciones de género y sexualidad: caminos recorridos, nudos resistentes”. En: Villa, Alicia (comp.), Sexualidad, relaciones de género y de generación, Perspectivas histórico-culturales en educación. Buenos Aires: NOVEDUC.

Morgade, Graciela y Kaplan, Carina (1999). “Mujeres esmeradas y varones inteligentes: Juicios escolares desde un enfoque de género”. Revista Argentina de Educación. Buenos Aires: AGCE.

Observatorio Permanente de la Industria de Software y Servicios Informáticos (OPSSI) (2016). Reporte anual del sector de software y servicios informáticos de la República Argentina.

PNUD (2017). Informe Nacional sobre Desarrollo Humano 2017 del PNUD Argentina Información para el desarrollo sostenible. Argentina y la Agenda 2030.

Reygadas, Luis (2004). “Las redes de la desigualdad: un enfoque multidimensional”. Política y Cultura, (22), pp. 7-25. Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco, México.

Rubio Méndez, María (2012). “Videojuegos y género: propuestas para una reapropiación eficaz del medio”. Comunicación presentada en el IX Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología y Género. Sevilla.

Seoane, Viviana (2013). Géneros, cuerpos y sexualidades. Experiencias de mujeres en escuelas técnicas de la ciudad de La Plata (Tesis de doctorado). Universidad de Buenos Aires, Argentina.

Subirats, M. (1986). “Niños y niñas en la escuela: una exploración de los códigos de género actuales”. En: Enguita, Mariano (ed.), Marxismo y sociología de la educación. Madrid: Akal.

UEICEE (2017). Relevamiento Anual. Investigación y Estadística. Unidad de Evaluación Integral de la Calidad y Equidad Educativa, Secretaria de Educación, CABA.

Weber, Max (1969). Economía y sociedad esbozo de sociología comprensiva. México: FCE.

Published

2020-05-29

How to Cite

Jacinto, C., Millenaar, V., Roberti, E., Burgos, A., & Sosa, M. (2020). Women Students in Computer Programming: Between Reproduction and New Gender Constructions. The Case of Education and Training at Mid-level Technical in the City of Buenos Aires. Revista De Sociología De La Educación-RASE, 13(3), 432–450. https://doi.org/10.7203/RASE.13.3.16605
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1510
  • PDF (Español)
    696

Metrics

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.