Procesos de formación y aprendizaje a lo largo de la vida

Autores/as

  • Peter Alheit Universidad Georg August de Got
  • Bettina Dausien Universidad de Flensburg

DOI:

https://doi.org/10.7203/RASE.1.1.8535

Resumen

Lifelong learning has today attained a central role in educational policies. It represents a «new educational order» in a knowledge-based society, in which «learning to learn» is becoming more and more essential. The new theoretical impact of the lifelong learning concept challenges educational institutions whilst taking into account that shifting socio-economic contexts require an integration of both the formal, non-formal and informal aspects of context and environment and the reflexivity of learnens. Thus, lifelong learning instigates a veritable paradigm shift. From an analytical perspective, the field of educational sciences must develop a fresh approach to biographical learning and education. This will, of course, change institutional practice as training institutions are forced to react to these new ways of learning and build knowledge using reflective capacities of the learners themselves.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Peter Alheit, Universidad Georg August de Got

Es catedrático de pedagogía en el Seminario Pedagógico, vinculado a la Facultad de Ciencias Sociales, de la Universidad Georg August de Gotinga, el primero que se constituyó en Alemania (www.paedsem.uni-goettingen.de). Es miembro del Instituto para la Investigación Aplicada de la Biografía y el Mundo de Vida (IBL) de la Universidad de Bremen (www.ibl.uni-bremen.de), que se integra en la Red Interuniversitaria homónima (INBL) (www.inbl.de). Durante muchos años fue coordinador de la Sociedad Europea para la Investigación en Educación de Adultos (ESREA, Red Historia de Vida y Biografía).

Bettina Dausien, Universidad de Flensburg

Es profesora de la Universidad de Flensburg e imparte clases también en la de Múnich, y es miembro del INBL. Coordina la Red Historia de Vida y Biografía de ESREA y preside la sección «Investigación biográfica» de la Sociedad Alemana de Sociología (DGS) (www.soziologie.de/sektionen/b02).

Descargas

Publicado

2008-01-01

Cómo citar

Alheit, P., & Dausien, B. (2008). Procesos de formación y aprendizaje a lo largo de la vida. Revista De Sociología De La Educación-RASE, 1(1), 24–48. https://doi.org/10.7203/RASE.1.1.8535
Metrics
Vistas/Descargas
  • Resumen
    870
  • PDF
    511

Métrica