On the Intuitive Value of Aesthetic Ideas: Pleasure and Knowledge in the Critique of the Power of Judgment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7203/REK.9.1.28151

Keywords:

Kant, aesthetic judgment, aesthetic idea, genius, intuition

Abstract

While in the “Analytic of the Beautiful” of the third Critique Kant establishes an unequivocal distinction between aesthetic and cognitive judgments, in the context of the theory of Genius we find new elements that will enable us to discuss such antagonism between both type of judgments. As a matter of fact, Kant defines genius as the one possessing the “vivifying principle in the mind” which—by setting our cognitive faculties in motion—succeeds in exhibiting certain intuitive representations called “aesthetic ideas”. The latter are intuitions of the imagination that give much to think about, but against which no particular thought seems adequate. In this way, after analyzing the four moments of the pure judgment of taste, we will develop the notion of “aesthetic idea” within the framework of the Kantian theory of genius, drawing on the most recent interpretations of the subject. Ultimately, we will attempt to show that—although judgments of taste are not cognitive judgments— the third Critique presents important elements in order to evaluate to what extent aesthetic judgments contribute to cognition.

 

Si en la “Analítica de lo bello” de la tercera Crítica Kant establece una distinción tajante entre los juicios estéticos y los juicios de conocimiento, en el marco de la teoría del genio encontramos nuevos elementos que nos permitirán discutir tal antagonismo entre ambos tipos de juicio. En efecto, Kant define al genio como a aquel que posee el “principio vivificante del ánimo” que –al movilizar nuestras facultades de conocimiento— exhibe ciertas representaciones de tipo intuitivo denominadas “ideas estéticas”. Estas últimas son intuiciones de la imaginación que dan lugar a mucho pensar, pero para las cuales ningún pensamiento particular resulta adecuado. En este sentido, luego de analizar los cuatro momentos del juicio de gusto puro, intentaremos desarrollar la noción de “idea estética” en el marco de la teoría kantiana, apoyándonos en algunas de las interpretaciones más recientes sobre este tema. En última instancia, intentaremos mostrar que –a pesar de que los juicios de gusto no son juicios de conocimiento– la tercera Crítica presenta elementos importantes para evaluar en qué medida los juicios estéticos pueden contribuir a nuestro conocimiento.

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Author Biography

Clara Zimmermann, Université Paris 1  Panthéon-Sorbonne / Institut Catholique de Paris (ICP)

Licenciada en Filosofía por la Universidad de Buenos Aires (UBA), actualmente realizando un doctorado en Filsoofía sobre la estética en Immanuel Kant y Henri Bergson en la Universidad Panthéon-Sobonne Paris 1 y el Instituto Católico de París 

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Published

2024-06-17

How to Cite

Zimmermann, C. (2024). On the Intuitive Value of Aesthetic Ideas: Pleasure and Knowledge in the Critique of the Power of Judgment. Revista De Estudios Kantianos, 9(1), 271–291. https://doi.org/10.7203/REK.9.1.28151
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