The evaluation of theatrical animation activities and projects

Authors

  • Xavier Úcar Martinez Autonomous University of Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.6.1.18713

Keywords:

Evaluación, Teatro

Abstract

The Theatre Animation is an interdisciplinary meeting point that join the cultural, the educative and the artistic aspects in a mix that makes difficult to distinguish each of these dimensions in concrete practices. The main goal of this work is to give a view of the complexity of theatre animation and to provide some guidelines to the evaluation of the activities and projects in this field. We don’t want to give recipes or solutions in front of specific situations or problems. Our aim is to create a guide of reflexion that provide resources to work in the development of activities and projects in Theatre Animation. To achieve these goals, the article is divided in three parts. The first is dedicated to the reflection about the forms and the meaning of the evaluation during the last century. We try to establish a current conceptual frame for the processes of evaluation to be used in the projects of theatre animation. In the second part, the conceptual frame is especified in the concrete practice of those projects. Finally, in the third part, we introduce some elements for the management and planification of the evaluation processes in those projects.

Author Biography

Xavier Úcar Martinez, Autonomous University of Barcelona

Departamento de Pedagogía Sistemática y Social. Universidad Autónoma de Barcelona (España)

References

A.A.V.V. (1999). La durée & l’instant. Publicación electrónica: http://www.ldeli.laligue.org/index.htm París. Julio.

ALVIRA, F. (1991). Metodología de la evaluación de programas. CIS. Madrid.

BERCEBAL, F. (1995). Drama. Un estadio intermedio entre el juego y el teatro. Ñaque. Ciudad Real.

BERTRAND, A. (1984). L'animation théâtrale en milieu rural. Imprimerie de Bursac Clermont-Ferrand.

GARCÍA, G.A./RAMIREZ, J.M. (1996). Diseño y evaluación de proyectos sociales. Libros Certeza. Zaragoza.

GIDDENS, A (1997) Modernidad e identidad del yo. Península. Barcelona.

HELLER, A. (1991) Historia y futuro. Península. Barcelona.

HERNANDEZ, F./JODAR,A./MARIN,R. (Coord.) ¿Qué es la educación artística? Sendai. Barcelona.

JELIN, E. (1999) Ciudades, cultura y globalización. Pp. 105-125, en A.A.V.V. Informe mundial sobre la cultura. Unesco/Acento/Fundación Santa María. Madrid.

JOINT COMMITTEE... (1988) Normas de evaluación para programas, proyectos y material educativo.Trillas. México.

LAFERRIERE, G. (1997) Prácticas creativas para una enseñanza dinámica: La dramatización como herramienta didáctica y pedagógica. Naque. Ciudad Real.

LE RUE, S. (1997) Le théâtre au service de l'éducation au développement. Publicación electrónica. http://www.oneworld.org/euforic/eurodc/theatre.htm . Julio, 1999.

MATEO, J. (1996) Paradigmes i cultura avaluativa. Simposium Avaluació de la intervenció socioeducativa. Documento policopiado.

MORA, R. (1992) "Entrevista a Fernando Savater", pp. 12-16, en El País. 12 de Diciembre. Ed. Barcelona.

PATERSON, D. (1997) Theatre of the oppressed. Publicación electrónica: http://www.unomaha.edu/~ paterson/. Julio, 1999.

ROSSI, P.H./FREEMAN, H.E. (1989) Evaluación. Trillas. México.

SARRAMONA, J.; VAZQUEZ, G.; ÚCAR, X. (1992) «Evaluación de la educación no formal», pp. 91-125, en SARRAMONA, J. (Ed.) La educación no formal. Ceac. Barcelona.

SARRAMONA,J./ÚCAR, X. (1993) "L’educació artística", pp. 115-120, en SARRAMONA,J. Idees i propostes d’acció per una pedagogia actual. Eumo. Barcelona.

STUFFLEBEAM, D.L./SHINKFIELD, A.J. (1987). Evaluación sistemática. Paidós/MEC. Barcelona.

TEJADA, J. (1997a). "La evaluación", pp.243-268, en GAIRÍN,J./FERRANDEZ,A. Planificación y gestión de instituciones de formaciónPraxis. Barcelona.

TEJADA, J. (1997b) "Modelos de evaluación", pp.269-281, en GAIRÍN,J./FERRANDEZ,A. Planificación y gestión de instituciones de formaciónPraxis. Barcelona.

ÚCAR, X. (1991) Animació sociocultural i teatre. Avaluació de la intervención amb tècniques i elements teatrals. Tesis doctoral. Universitat Autònoma de Barcelona.

ÚCAR, X. (1992a) El teatro en la animación sociocultural. Técnicas de intervención. Diagrama. Zaragoza.

ÚCAR, X. (1992b). La animación sociocultural. Ceac. Barcelona.

ÚCAR, X. (1993). "La animación teatral: los procesos de evaluación de intervenciones socioculturales implementadas por medio de técnicas y elementos teatrales.", pp. 159-177. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria de Teoría de la Educación. Vol. V. Universidad de Salamanca.

ÚCAR, X. (1994) "El estatuto epistemológico de la animación sociocultural", pp. 161-183. Teoría de la educación. Revista Interuniversitaria de Teoría de la Educación. Vol. VI. Universidad de Salamanca.

ÚCAR, X. (1995). Los programas de animación sociocultural", pp. 32-38. Claves de Educación SocialAño 1. Vol. 1. NoviembreUniversidad del País VascoSan Sebastián.

ÚCAR, X. (1997a). Animación sociocultural, complejidad y modelos de intervención pp. 86-108, en Educación social. Revista de intervención socioeducativa. Nº 5. Enero-abril. Institut de Formació de la Fundació Pere Tarrés. Barcelona.

ÚCAR, X (1997b). La evaluación de la animación sociocultural, pp. 193-209, en TRILLA, J. (Coord.) Animación sociocultural. Ariel. Barcelona.

ÚCAR, X. (1998). La complejidad de las acciones socioeducativas: animación sociocultural y procesos de sistematización, pp. 72/25-72/34, en GAIRIN/FERRANDEZ Planificación y gestión de instituciones de formación. Praxis. Barcelona.

ÚCAR, X. (1999). "Animación teatral: concepto, situación actual y perspectivas". 32 Páginas Ponencia leída en el Encuentro internacional sobre Animación Teatral. Consello da Cultura Galega. (En prensa).

VENTOSA, V.J. (1992). La evaluación de la animación sociocultural. Popular. Madrid.

Published

2020-10-20

Issue

Section

Research Articles