Spanish production of PhD Thesis in the field of guidance on TESEO database (2001-2012)

Authors

  • Camino Ferreira-Villa Universidad de León
  • Leticia Pascual-García Universidad de Sevilla
  • Cristina Pol-Asmarats Universidad de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.19.1.2460

Keywords:

Educational guidance, vocational guidance, Doctoral Thesis, educational research, TESEO database, bibliometric study

Abstract

The objective of this research is to analyse the scientific production in PhD Thesis about guidance in Spain from 2001 to 2012. The data have been recollected on the TESEO database belonging to the Ministry of Education, Culture and Sport. It has realized a content analysis of the titles, keywords and abstracts and it has assessed of them their productivity, the general and methodological features and the subjects that have been studied. It has been obtained ninety PhD Thesis in relation to the field of guidance over the last ten years that have studied mainly curriculum and career development.

Author Biographies

Camino Ferreira-Villa, Universidad de León

Becaria de Formación de Personal Investigador en el área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE) del Departamento de Psicología, Sociología y Filosofía de la Universidad de León. Es la autora de contacto para este artículo. Su principal línea de investigación está centrada en el ámbito de la orientación a los estudiantes universitarios con discapacidad . Su dirección postal es: Dpto. Psicología, Sociología y Filosofía. Campus de Vegazana, s/n. 24071 León (España).

Leticia Pascual-García, Universidad de Sevilla

Becaria del Secretariado de Orientación de la Universidad de Sevilla. Actual estudiante de doctorado en Investigación e Intervención Educativas en el Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE) de dicha universidad. Su línea de trabajo está centrada en el desarrollo de la carrera en estudiantes universitarios. Su dirección postal es: Universidad de Sevilla. Paseo de las Delicias, esq. Avda. Eritaña. 41013, Sevilla (España).

Cristina Pol-Asmarats, Universidad de Barcelona

Becaria predoctoral de Ayuda en Docencia e Investigación del departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE) de la Facultad de Pedagogía de la Universidad de Barcelona. Sus principales líneas de trabajo son: orientación académica y profesional y transiciones académicas y laborales.Su dirección postal es: Universidad de Barcelona. Facultad de Pedagogía. Dpto. Métodos de Investigación y Diagnostico en Educación. Paseo de la Vall d’Hebron 171. 08035, Barcelona (España).

References

Álvarez González, M. & Bisquerra, R. (2012). Orientación educativa. Modelos, áreas, estrategias y recursos. Madrid: Wolters Kluwer.

Bisquerra, R. (Coord.) (2006). Modelos de Orientación e Intervención Psicopedagógica. Las Rozas (Madrid): Wolters Kluwer España.

Echeverría, B., Isús, S., Martínez, P. & Sarasola, L. (2008). Orientación profesional. Barcelona: Editorial UOC.

Fernández, E. (2009). La orientación académico-profesional en los escenarios educativos. En L. M. Sobrado & A. Cortés (Coords.), Orientación Profesional Nuevos escenarios y perspectivas (pp. 203-220). Madrid: Biblioteca Nueva.

Grañeras Pastrana, M. & Parras Laguna, A. (Coords.) (2008). Orientación educativa: fundamentos teóricos, modelos institucionales y nuevas perspectivas. Madrid: CIDE.

Isús, S. (2008). Concepto y funciones de la Orientación Profesional. En B. Echeverría (Coord.), Orientación Profesional (pp. 126-169). Barcelona: UOC.

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE, nº 106, de 4 de mayo de 2006).

Lorenzo Rodríguez, A., Martínez Piñero, A. B. y Martínez Piñero, E. (2004). Fuentes de información en investigación socioeducativa. RELIEVE, 10 (2), 117-134. http://www.uv.es/RELIEVE/v10n2/RELIEVEv10n2_6.htm

Repetto Talavera, E. (2003). Modelos de Orientación e Intervención Psicopedagógica. Intervenciones psicopedagógicas para el desarrollo del aprendizaje, de la carrera y de la persona (Vol. 2). Madrid: UNED.

Rodríguez, M. L. (1995). Orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: Ceac.

Romero Rodríguez, S. (2004). Aprender a construir proyectos profesionales y vitales. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 15 (2), 337-354.

Santana Vega, L. E. (2009). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Cambian los tiempos, cambian las responsabilidades profesionales. Madrid: Pirámide.

Published

2013-06-18

Issue

Section

Research Articles