Opinions from teachers in the Fresno area of Central California regarding the influence of mobile technology on their students’ learning

Authors

  • Fermín Navaridas Universidad de La Rioja
  • Raúl Santiago Universidad de La Rioja
  • Javier Tourón Universidad de Navarra

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.19.2.3047

Keywords:

Education, teacher’s perception, mobile learning, learning quality

Abstract

This paper presents the most relevant results of a study in which opinions of the teachers in the area of Fresno (Central California, USA) about the effects of the integration of mobile devices into the teaching-learning process. Among other objectives, this study has tried to analyze the influence of mobile learning over three very important learning factors: affective-emotional (motivation), ethic-social (social skills) and the cognitive one (cognitive skills). In order to carry out this study, a descriptive methodological approach was adopted, using the survey technique as the most adequate method to collect teachers´ opinions in a relatively fast and precise way. Obtained results show a widespread agreement among teachers about the pedagogical potential of mobile devices as a tool to improve learning quality. In general terms, conclusions suggest an improvement in the students’ interest on educational tasks, an increase during study activities, a better collaborative work, as well as an improvement of creativity and information acquisition.

Author Biographies

Fermín Navaridas, Universidad de La Rioja

Profesor Contratado Doctor en la Universidad de La Rioja . Su dirección postal es: Universidad de La Rioja. Facultad de Letras y Educación. Departamento de Ciencias de la Educación. Edificio Vives c/Luis de Ulloa s/n-26004 Logroño. La Rioja (España) .

Raúl Santiago, Universidad de La Rioja

Profesor Titular Interino en la Universidad de La Rioja. Su dirección postal es: Universidad de La Rioja. Facultad de Letras y Educación. Departamento de Ciencias de la Educación. Edificio Vives c/Luis de Ulloa s/n-26004 Logroño. La Rioja (España) .

Javier Tourón, Universidad de Navarra

Catedrático de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Es el autor de contacto para este artículo. Sus principales líneas de investigación son el rendimiento académico y los jóvenes talentosos. Su dirección postal es: Departamento de Educación. Universidad de Navarra. C/ Campus Universitario s/n. 31080 Pamplona (España) .

References

Area Moreira, M. (2010). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos. Un estudio de casos. Revista de Educación, 352, 77-97.

Area, M., Gutiérrez, A. y Vidal, F. (2012). La alfabetización en la sociedad digital. Alfabetización digital y competencias informacionales. Madrid: Fundación Telefónica/F. Encuentro, Ariel. Extraído el 29 de septiembre de 2013, de https://ddv.ull.es/users/manarea/public/libro_Alfabetizacion_digital.pdf

Attewell, J., Savill-Smith, C. & Douch, R. (2009). The impact of mobile learning. Examining what it means for Teaching and Learning. Extraído el 29 de septiembre de 2013, de: http://www.caryloliver.com/Library/ImpactOfMobileLearning.pdf

Biggs, J. (1978). Individual and group differences in study processes. British Journal of Educational Psychology, 48, 266-279.

http://dx.doi.org/10.1111/j.2044-8279.1978.tb03013.x

Brazuelo, F. y Gallego, D. (2011). Mobile Learning. Los dispositivos móviles como recurso educativo. Sevilla: Eduforma.

Burden, K, Hopkins, P, Male, T, Martin, S. & Trala, Ch. (2012). iPad Scotland Evaluation. Extraído el 29 de septiembre de 2013, de: https://xmascotland.wufoo.eu/forms/scottish-mobile-personal-device-evaluation-2012

Comisión de las Comunidades Europeas (2003). «Educación y Formación 2010». Urgen las Reformas para coronar con éxito la estrategia de Lisboa. Bruselas: Doc COM (2003) 685 Final.

Dyson, L. E., Litchfield, A., Lawerence, E., Raban, R. & Leijdekkers, P. (2009). Advancing the m-Learning research agenda for active, experiential learning: Four case studies. Australasian Journal of Educational Technology, 25(2), 250-267.

Entwistle, N. (1981). Styles of learning and teaching. An integrated outline of educational psychology for students, teachers and lecturers. New York: John Wiley. (Reimpreso en 1988, London: David Fulton Publishers).

Eurydice (2011). Key Data on Learning and Innovation through ICT at School in Europe 201. Brussels: European Commission.

Fernández Pérez, M. (1988). La profesionalización del docente. Madrid: Escuela Española.

Harris, M.J. & Rosenthal, R. (1986). Four factors in the mediation of teacher expectancy effects. In R.S. Feldman (Ed.), The Social Psychology of Education. New York: Cambrigde University Press.

Inan, F.A. y Lowter, D.L. (2010). Laptopsin the K-12 classrooms: Exploring factors impacting instructional use. Computer and Education, 55, 937-944. DOI:10.1016/j.compedu.2010.04.004

http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2010.04.004

Jara, I, Claro, M y Martinic, R. (2012). Aprendizaje móvil para docentes en América Latina: Análisis del potencial de las tecnologías móviles para apoyar a los docentes y mejorar sus prácticas. UNESCO: París. Extraído el 29 de septiembre de 2013, de: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002160/216081s.pdf

Johnson, L., Adams, S. & Cummis, M. (2012). Informe Horizon del NMC: Edición para la ense-anza universitaria 2012. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Keegan, D. (2005). The incorporation of mobile learning into mainstream education and training. Extraído el 29 de septiembre de 2013, de: http://www.mlearn.org/mlearn2005/CD/papers/keegan1.pdf

Kirby, J.R. (1984). Cognitive Strategies and Educational per formance. New York: Academic Press.

Litchfield, A., Nettleton, S. & Taylor, T. (2008). Integrating work-ready learning into the university curriculum contextualized by profession. World Association of Cooperative Education (WACE). Asia Pacific Conference. Sydney. Extraído el 29 de septiembre de 2013, de: http://epress.lib.uts.edu.au/research/bitstream/handle/10453/12704/2008001268OK.pdf?sequence=1

Martín Hernández, S. (2011). Escuela 2.0: panorama actual de la situación del programa. Extraído el 29 de septiembre de 2013, de: http://scopeo.usal.es/wp-content/uploads/2012/10/Ponencia_escuela2.0.pdf

Martín-Laborda, R. (2005). Las nuevas tecnologías en la educación. Madrid: Fundación AUNA.

Marton, F. & Saljo, R. (1976). On qualitative differences in learning: I. Outcome and process. British Journal of Educational Psychology, 46, 4-11.

http://dx.doi.org/10.1111/j.2044-8279.1976.tb02980.x

Naismith, L., Lonsdale, P., Vavoula, G. & Sharples, M. (2004). Literature Review in Mobile Technologies and Learning, Report 11, Future lab Series. Extraído el 29 de septiembre de 2013, de: http://archive.futurelab.org.uk/resources/documents/lit_reviews/Mobile_Review.pdf

Navaridas, F. (2004). Estrategias didácticas en el aula universitaria. Logroño: Universidad de La Rioja.

Nussbaum, M., Rosas, R., Marianov, V., Cortez, C., Rodríguez P., López, X. & Zurita, G. (2004). Aprendizaje colaborativo con tecnología móvil en la enseñanza de las ciencias. Documento de trabajo. Extraído el 29 de septiembre de 2013, de: http://www.academia.edu/719363/Aprendizaje_colaborativo_con_tecnologia_movil_en_la_ensenanza_de_las_ciencias

OECD (2005). Are Students Ready for a Technology-Rich world?: What PISA Studies Tell Us. París: OCDE.

OECD (2010). Are the new millennium learners making the grade. Technology and educational performance in PISA. Paris: OECD. http://ictlogy.net/bibliography/reports/projects.php?idp=1617

Parsons, D. & Ryu, H. (2006). A framework for assessing the quality of mobile learning. In Proceedings of the International Conference for Process Improvement, Research and Education (pp. 17-27). Extraído el 29 de septiembre de 2013, de: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.108.2612&rep=rep1&type=pdf

Pérez, A. (2011). Escuela 2.0. ¿Por qué en este momento? Extraído el 29 de septiembre de 2013, de: http://www.ite.educacion.es/es/escuela-20

Ramos, A. I., Herrera, J. A., y Ramírez, M. S. (2010). Desarrollo de habilidades cognitivas con aprendizaje móvil: un estudio de casos. Revista científica iberoamericana de comunicación y educación Comunicar, XVII (34), 201-209. DOI:10.3916/C34-2010-03-20

http://dx.doi.org/10.3916/C34-2010-03-20

Santiago, R., Navaridas, F., y Repáraz, Ch. (2012). La Escuela 2.0: la percepción del docente en torno a su eficacia en los centros educativos de La Rioja. Revista Educación XX1. Madrid.

SCOPEO (2011). M-Learning en Espa-a, Portugal y América Latina, Noviembre de 2011. Monográfico SCOPEO, nº 3. Extraído el 29 de septiembre de 2013, de: http://scopeo.usal.es/wp-content/uploads/2013/04/scopeom003.pdf

Tourón, J y Santiago, R. (2013). Atención a la diversidad y desarrollo del talento en el aula. El modelo DT-PI y las tecnologías en la implantación de la flexibilidad curricular y el aprendizaje al propio ritmo. Revista Española de Pedagogía, 256, 441-459.

UNESCO (2008). Towards Information Literacy Indicators. Paris: UNESCO. Extraído el 29 de septiembre de 2013, de: http://www.uis.unesco.org/Library/Documents/wp08_InfoLit_en.pdf

UNESCO (2013). Directrices para las políticas del aprendizaje móvil. Paris: UNESCO. Extraído el 29 de septiembre de 2013, de: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002196/219662S.pdf

Weinsteir, C. E. & Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. In M. C. Wittrock (ed.), Handbook of research on teaching. New York: McMillan Publishing Company.

Published

2013-12-24

Issue

Section

Research Articles