Sociocultural inequalities in the Learning of Language and Mathematics in Secondary Education in Argentina: A model of three levels

Authors

  • Jesús Miguel Muñoz Cantero Universidad de A Coruña
  • Paula Rios de Deus Universidad de A Coruña
  • Eduardo Abalde Paz Universidad de A Coruña

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.8.2.4362

Keywords:

Educational achievement, high school, socioeconomic context, family background, social origins, cultural capital, educational segmentation, Mathematics, Language, equality of educational opportunity, Argentina

Abstract

This article analyzes the effects of family background and the socioeconomic context of the school and state on students' achievements in mathematics and language at the end of secondary education in Argentina. The study examined data of 150,000 students in 3,300 high schools. Multilevel linear modeling with three levels (student, school and state) was used to analyze the family background and context effects on achievement.  The results are discussed in term of  the theory of distributive justice (Rawls) and the concept of equality of educational opportunity (Coleman). It was found that the educational achievement is affected by the strong socioeconomic segmentation of the institutional educational system and that the cultural capital indicators are the most important predictors.

References

Abalde paz, E.; De Salvador González, X.; González Cabanach, R. y Muñoz Cantero, J. M. (1995). "Análisis de la evaluación de la docencia universitaria por los alumnos en la Universidad de la Coruña (1993-1994)". En Estudios de Investigación Educativa en Intervención Psicopedagógica. AIDIPE (Comp.). 1995. 289-292.

Abalde Paz, E.; Barca Lozano, A.; De Salvador González, X.; González Cabanach, R. y Muñoz Cantero, J. M. (1995). Informe de avaliación da docencia universitaria polos alumnos. Curso 93-94 y 94-95. Universidade da Coruña.

Abbott, R. y Perkins, D. (1978). "Development and construct validation of a set of student rating of instruction items". Educational and Psychological Measurement, 38, 1069-1075.

http://dx.doi.org/10.1177/001316447803800427

Airasian, P. y Gullickson, A. (1999). Herramientas de Autoevaluación del Profesorado. Ed. Mensajero. 2ª Ed. Bilbao.

Biggs, J.; Kember, D. y Leung, D. (2001). "The revised two-factor Study Process Questionnaire: R-SPQ-2F". British Journal of Educational Phychology (2001).Gran Bretaña. 71, 133-149.

Buendía Eisman, L. (coord.) (1996). "Evaluación educativa " (Monográfico). Revista de Investigación Educativa, Vol. 14, nº 2.

Cantón, I. (coord..) (2001). La Implantación de la Calidad en los Centros Educativos. Una perspectiva aplicada y reflexiva. Madrid> CCS.

Casanova, M. A.) 1997). "Calidad educativa y Evaluación de centros". Comunidad Educativa. Junio, 25-31.

Cuestionarios de evaluación de la docencia universitaria de las siguientes universidades: Cuestionario de Evaluación de la Docencia Universitaria de la Universidad de Valencia. Cuestionario de Evaluación de la Docencia del Profesorado de la Universidad de Santiago de Compostela. Curso 95-96. Cuestionario de Evaluación de la Docencia del Profesorado de la Universidad de Santiago de Compostela. Actual. Cuestionario de Evaluación del Profesorado de la Universidad de Salamanca. Cuestionario de Evaluación de la Docencia de la Universidad de Murcia. Cuestionario de Evaluación de la Docencia Universitaria de la Universidad de A Coruña. Curso 93-94. Cuestionario de Evaluación de la Docencia Universitaria de la Universidad de A Coruña. Actual. Cuestionario dirigido al Personal Docente del Programa Institucional de Calidad de la Universidad de León. Cuestionario de Evaluación de la Docencia de la Universidad de Alicante. Cuestionario de Evaluación del Rendimiento Docente de la Universidad de Sevilla. Cuestionario de Opinión del Alumnado sobre la docencia de su Profesorado de la Universidad del País Vasco. Cuestionario de Evaluación de la Docencia Universitaria de la Universidad de Málaga.

De Miguel, M. et al. (1994). Evaluación para la calidad de los Institutos de Educación Secundaria. Madrid. Escuela Española.

De La Orden, A. (1992). Calidad y Evaluación de la Enseñanza Universitaria. Ponencia presentada al Congreso Internacional de Universidades. Madrid. Julio 1992.

De La Orden, A. (1995). "Hacia un modelo sistémico para la evaluación de la calidad universitaria". Revista Galega de Psicopedagoxía. 6. 147-162.

Doyle, K. D. (1975). Student evaluation of instruction. Lexington, MA.: Lexington Books.

Doyle, K. D. y Whitely, S. E. (1976). "Implicit theories in student ratins". American Educational Research Journal, 13, 241-253.

http://dx.doi.org/10.3102/00028312013004241

Escudero, T. (1980). ¿Se pueden evaluar los centros educativos y sus profesores?. Zaragoza. ICE Universidad de Zaragoza.

Escudero, T. (1996). Proyecto docente de Cátedra de Universidad no publicado. Universidad de Zaragoza.

García Ramos, J. M. y Congosto, E. (2000). "Evaluación y Calidad del Profesorado". En T. González Ramírez (Coord.). Evaluación y Gestión de la Calidad Educativa. Un Enfoque Metodológico. Ed. Aljibe. Málaga. 127-157.

González González, D.; López Fuentes, R; Hidalgo Díez, E.; García Lupión, B. y Pegalajar Moral, M. (1999) "Evaluación del Profesorado Universitario por los Alumnos". En Nuevas realidades educativas, nuevas necesidades metodológicas. AIDIPE. Facultad de CCEE. Universidad de Málaga. CEDMA. 1999. 228-232.

González Such, J. et al. (1999) "¿Qué les parece a los estudiantes importante en los cuestionarios de evaluación de la docencia?". En Nuevas realidades educativas, nuevas necesidades metodológicas. AIDIPE. Facultad de CCEE. Universidad de Málaga. CEDMA. 1999. 223-227.

Kember, D.; Wong, A. y Leung, D. (1999). British Journal of Educational Phychology, 69, 323-343.

http://dx.doi.org/10.1348/000709999157752

Linn, R. L.; Centra, J. A. y Tucker, L. (1975) "Between, within and total group factor analysis of student ratings of instruction". Multivariate Behavioral Research, 10, 277-288.

http://dx.doi.org/10.1207/s15327906mbr1003_2

Marsh, H. W. y Overall, J. C. (1980). "Validity of students evaluations of teaching effectiveness: cognitive and affective criteria". Journal of Educational Psychology, 72, 468-475.

http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.72.4.468

Marsh, H. W. (1982). "Validity of student’s evaluations of teaching effectiveness: cognitive and affective criteria". Journal of Educational Psychology, 74, 254-279.

Marsh, H. W. (1984). "Student´s evaluation of university teaching: dimensionality, reliability, validity, potential biases and utility". Journal of Educational Psychology, 76, 707-754.

http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.76.5.707

Mateo, J. y otros (1995). La evaluación del profesorado de secundaria: la opinión del profesor. Proyecto de investigación del CIDE. Memoria Final. Barcelona.

Mateo, J.; Escudero, T.; De Miguel, M.; Mora, J. G. y Rodríguez Espinar, S. (1996). "La Evaluación del profesorado. Un tema a debate". Revista de Investigación Educativa. 14, 2, 73-94.

Mateo, J.; Escudero, T.; De Miguel, M.; Mora, J. G. y Rodríguez Espinar, S. (1996). Evaluación del Profesorado de Secundaria. Barcelona. Cedecs.

Nieto Gil, J. M. (1996). La Autoevaluación del Profesor. Cómo evaluar y mejorar su práctica docente. Madrid. Escuela Española.

Overall, J. C. y Marsh, H.W (1977). The relationship between students evaluations of faculty and instructional improvement. University of California. Los Angeles (ERIC Document Reproduction Service nº 138165).

Pérez Juste, R. (1997). La calidad como reto en la universidad. En Apocada, P. y Lobato, C. (Eds.): Calidad en la Universidad; orientación y evaluación. Barcelona. Laertes.

Schalock, M. D. y otros. (1993). "Teacher productivity revised: Definition, theory, measurement and aplication". Journal of Personnnel Evaluation in Education, 8, 2, 179-196.

http://dx.doi.org/10.1007/BF00995302

Scriven, M. (1988). "Duty-based teacher evaluation". Journal of Personnnel Evaluation in Education, 1, 4, 319-334.

http://dx.doi.org/10.1007/BF00124098

Scriven, M. (1994). "Duty of the teacher". Journal of Personnnel Evaluation in Education, 8, 2, 151-184.

http://dx.doi.org/10.1007/BF00972261

Tejedor Tejedor, F. J. y García Valcárcel, A. "Evaluación institucional en la Universidad". Revista Galega de Pisopedagoxia. 6, 101-146.

Trent, J. W. y Cohen, A. (1973). "A research on teaching in higher education" en R. M. Travers (ed) Second Handbook of research on teaching, McNally, Chicago.

Issue

Section

Research Articles