Gender Biases in Editorial Policy of Spaniard Scientific Journals in the Field of the Education

Authors

  • Mª José Mayorga Fernández Universidad de Málaga
  • Vicenta Mª Ruiz Baeza Universidad de Málaga

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.8.2.4364

Keywords:

Gender, editorial board, biases, scientific journals, Education, status of eminence Spain

Abstract

This study analyses the status of gender which exists in the editorial teams or boards of Spanish journals in the field of educational. It also inquires into the possible bias relative to gender in the pyramid of eminence of Spanish educational researchers. As complementary analysis, the nationality or origin of the members of the editorial boards of the journals of education is considered. The main findings expose a strong bias against women when considering  journal editors.

Author Biography

Vicenta Mª Ruiz Baeza, Universidad de Málaga

Licenciada en Pedagogía, y becaria de Investigación de la Junta de Andalucía. Colaboradora en el Grupo de Investigación HUMO369

References

Azorín, F. y Sánchez-Crespo, J.L. (1986). Métodos y aplicaciones del muestreo. Madrid: Ed. Alianza Universidad Textos.

Anguera, M.T.; Arnau, J.; Ato, M.; Martínez, R.; Pascual, J.; Vallejo; G. (1995). Métodos de investigación en psicología. Madrid: Ed. Síntesis.

Duverger, M. (1996). Métodos de las Ciencias Sociales. Barcelona: Ariel Sociología.

Galindo, J (coord) (1998). Técnicas de investigación en sociedad, cultura y comunicación. Mexico: Addison Wesley Longman.

Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C. y Baptista, P. (2000). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Kalton, G. (1983). Introduction to survey sampling. Londres: Sage.

León, O. y Montero, I. (1997). Diseño de investigaciones. Madrid: Ed. Mc Graw Hill.

Narboordi, N. K. (Ed) (1987). Survey sampling and mesasurement. Nueva york: Academic Press.

Som, R. K. (1981). Practical sampling techniquel. Nueva York: Marcel Dekker, Inc.

Tójar, J.C. (2001). Planificar la investigación educativa: una propuesta integrada. Buenos Aires: Fundec.

Issue

Section

Research Articles