Mexican journals of educational research towards mainstream dissemination of science
DOI:
https://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4405Keywords:
Electronic Journals, Education Journals, Open Access, Bibliographic DatabasesAbstract
The purpose of this study is to analyze the Electronic Journal of Educational Research (REDIE) on its path towards the common manner of scientific dissemination. This research presents the evolution of Mexican policy with regards to the journals, the situation of the Educational Research Mexican journals, and its profundity relating to REDIE. In its evolution, there were three moments that stood out the most: the standardization of quality criteria, the digitalization and open access of the scientific journals, those that came together with REDIE like REDALYC and LATINDEX , and the individual initiatives of those journals that motivated the development of the scientific dissemination in Mexico. The investigation concludes with the realization of the necessity of achieving agreement on the efforts of various principal actors: governmental bodies, institutions, and academic communities.References
Abadal, E. y Rius, Ll. (2006). Revistas científicas digitales: características e indicadores. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(1), 6-20. Recuperado de http://www.uoc.edu/rusc/3/1/dt/esp/abadal_rius.pdf
Aguado-López, E., Rogel-Salazar, R., Garduño-Oropeza, G., Becerril-García, A., Zúñiga-Roca, M. F. y Velázquez-Álvarez, A. (2009). Patrones de colaboración científica a partir de redes de coautoría. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, Núm. Esp. IA, 225-258.
Aguado-López, E. y Rogel-Salazar (2008). Redalyc: una alternativa a las asimetrías en la distribución del conocimiento científico. Ciencia, Docencia y Tecnología, 31(19), 11-30.
Area, M. (1998). ¿Y a partir de ahora qué? Del aislamiento a la colaboración entre los docentes e investigadores españoles en tecnología educativa. Trabajo presentado en las VI Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa, Tenerife, España.
Björk, B. y Solomon, D. (2012). Open access versus subscription journals: a comparison of scientific impact. MBC Medicine, 10(73). Recuperado de http://www.biomedcentral.com/1741-7015/10/73
Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología (CONACYT). (2013). Criterios generales de evaluación para el índice de revistas mexicanas de investigación científica y tecnológica del CONACYT, 2013. Autor. Recuperado de http://www.conacyt.mx/index.php/el-conacyt/convocatorias-y-resultados-conacyt/convocatorias-indice-revistas-cyt-1/convocatorias-cerradas-indice-revistas-investigacion-1/convocatorias-cerradas-2013-indice-revistas-1/2528--251/file
CONACYT. (2012). Criterios generales de evaluación para el índice de revistas mexicanas de investigación científica y tecnológica del CONACYT, 2012. Autor. Recuperado de http://www.conacyt.mx/index.php/el-conacyt/convocatorias-y-resultados-conacyt/convocatorias-indice-revistas-cyt-1/convocatorias-cerradas-indice-revistas-investigacion-1/convocatorias-cerradas-2012-indice-revistas-1/2535--257/file
CONACYT. (2010). Criterios generales de evaluación para el índice de revistas mexicanas de investigación científica y tecnológica del conacyt, 2010-2011. Autor. Recuperado de http://www.conacyt.mx/index.php/el-conacyt/convocatorias-y-resultados-conacyt/convocatorias-indice-revistas-cyt-1/convocatorias-cerradas-indice-revistas-investigacion-1/convocatorias-cerradas-2010-2011-indice-revistas-1/2540--260/file
CONACYT. (2009). Criterios generales de evaluación para el índice de revistas mexicanas de investigación científica y tecnológica del CONACYT, 2009. Autor. Recuperado de http://www.conacyt.mx/index.php/el-conacyt/convocatorias-y-resultados-conacyt/convocatorias-indice-revistas-cyt-1/convocatorias-cerradas-indice-revistas-investigacion-1/convocatorias-cerradas-2009-indice-revistas-1/2545--264/file
CONACYT. (2008). Criterios generales de evaluación para el índice de revistas mexicanas de investigación científica y tecnológica del CONACYT, 2008. Autor. Recuperado de http://www.conacyt.mx/index.php/el-conacyt/convocatorias-y-resultados-conacyt/convocatorias-indice-revistas-cyt-1/convocatorias-cerradas-indice-revistas-investigacion-1/convocatorias-cerradas-2008-indice-revistas-1/2549--266/file
CONACYT. (2006). Criterios generales de evaluación para el índice de revistas mexicanas de investigación científica y tecnológica del CONACYT, 2006-2007. Autor. Recuperado de http://www.conacyt.mx/index.php/el-conacyt/convocatorias-y-resultados-conacyt/convocatorias-indice-revistas-cyt-1/convocatorias-cerradas-indice-revistas-investigacion-1/convocatorias-cerradas-2006-2007-indice-revistas-1/2553--268/file
Cordero, G., López-Ornelas, M., Nishikawa, K. A. y McAnally, L. (2009). Diez años de vida en línea: la experiencia de editar una revista electrónica en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 11(2), 1-24. Recuperado de http://redie.uabc.mx/index.php/redie/article/view/238/755
Cetto, A. M. (2001). ¿Qué futuro tienen las revistas latinoamericanas?. Ciencia y Mar, 13, 37-42. Recuperado de http://www.umar.mx/revistas/13/amc.pdf
Diario Oficial de la Federación. (2014). Decreto por el que se reforman y adicionan diversas disposiciones de la Ley de Ciencia y Tecnología, de la Ley General de Educación y de la Ley Orgánica del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. Publicado el 20 de mayo de 2014. Recuperado de http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5345503&fecha=20/05/2014
Haupt, C. (2000). Las revistas científicas latinoamericanas: su difusión y acceso a través de base de datos. Biblioteca Universitaria (nueva época), 3(2), 122-127. Recuperado de http://dgb.unam.mx/servicios/dgb/publicdgb/bole/fulltext/volIII2/octava.PDF
Hovav, A. y Gray, P. (2002). Future penetration of academic electronic journals: Four scenarios. Information Systems Frontiers, 4(2), 229-244. Recuperado de http://148.231.10.114:2804/static/pdf/137/art%253A10.1023%252FA%253A1016059004916.pdf?auth66=1414114369_90b88aa19c42b779fd20558f0d20da0d&ext=.pdf
Laakso, M., Welling, P., Bukvova, H., Nyman, L., Björk, B-C y Hedlund, T. (2011). The development of open access journal publishing from 1993 to 2009. PLoS ONE, doi: 10.1371/journal.pone.0020961.
López-Leyva, S., Alvarado-Borrego, A. y Mungaray-Moctezuma, A. B. (2011). La comunicación de la ciencia a través de artículos científicos. México: Juan Pablos Editores y Universidad de Occidente.
Luna-Morales, M. E. y Collazo-Reyes, F. (2007). Análisis histórico bibliométrico de las revistas latinoamericanas y caribeñas en los índices de la ciencia internacional: 1961-2005. Revista Española de Documentación Científica, 30(4), 523-543.
Mendoza, S. y Paravic, T. (2006). Origen, clasificación y desafíos de las revistas científicas. Investigación y Postgrado, 21(1), 49-76.
Ríos, C. y Herrero, V. (2005). La producción científica latinoamericana y la ciencia mundial: una revisión bibliográfica (1989-2003). Revista Interamericana de Bibliotecología, 28(1), 43-61.
Swan, A. (2013). Directrices para políticas de desarrollo y promoción del acceso abierto. Francia: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors grant non-exclusive rights of exploitation of works published to RELIEVE and consent to be distributed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial Use 4.0 International License (CC-BY-NC 4.0), which allows third parties to use the published material whenever the authorship of the work and the source of publication is mentioned, and it is used for non-commercial purposes.
The authors can reach other additional and independent contractual agreements, for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, by including it in an institutional repository or publishing it in a book), as long as it is clearly stated that the Original source of publication is this magazine.
Authors are encouraged to disseminate their work after it has been published, through the internet (for example, in institutional archives online or on its website) which can generate interesting exchanges and increase work appointments.
The fact of sending your paper to RELIEVE implies that you accept these conditions.