The situational logic of Karl Popper and the methodology of social and educational research

Authors

  • Lluís Ballester Universitat de les Illes Balears

DOI:

https://doi.org/10.7203/relieve.5.2.7215

Keywords:

Methodology, Popper

Abstract

The reflection on the methodology of the investigation can not forget the contributions to Popper, especially by his formulation to a specific model for the educational and social sciences, that of the situational logic. It is considered a form of methodology based on detailed explana-tions of the initial conditions (analysis of the social situa-tion: context and subject), the theoretical and empirical models elaboration, and the consideration of the rationality principle. A methodology based in the situational logic is able of rationalising the methodology of the educational theories, as well as recognize the paradigms not positivists so important in the educational investigation.

References

Artigas, M. (1999). "Lógica y ética en Karl Popper". Conferencia, Pamplona, 13 de enero de 1999.

Darós, W.R. (1987). "Dos tipos de sociedad y de aprendizaje en la concepción de Carlos Popper". Revista Española De Pedagogía,178 543-560.

Eisner, W.E. (1998). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Barcelona, Paidós Educador.

Magee, B. (1974). Popper. Barcelona, Grijalbo.

Popper, K.R. (1973). "La lógica de las ciencias sociales", en Adorno y otros, La disputa del positivismo en la sociología alemana. Barcelona, Grijalbo, 101-120.

Popper, K.R. (1973). La miseria del historicismo. Madrid, Alianza.

Popper, K.R. (1974). Conocimiento objetivo. Madrid, Tecnos.

Popper, K.R. (1977). Búsqueda sin término. Una autobiografía intelectual. Madrid, Tecnos.

Popper, K.R. (1980). La lógica de la investigación científica. Madrid, Tecnos.

Popper, K.R. (1983). Conjeturas y refutaciones. El desarrollo del conocimiento científico. Barcelona, Paidós.

Popper, K.R. (1991). La sociedad abierta y sus enemigos. Barcelona, Paidós.

Popper, K.R. (1994). En busca de un mundo mejor. Barcelona, Paidós.

Popper, K.R. (1997). "Modelos, instrumentos y verdad. El estatus del principio de racionalidad en las ciencias sociales", en Popper, El mito del marco común. En defensa de la ciencia y la racionalidad. Barcelona, Paidós, 153-179.

Issue

Section

Research Articles