La poesía es infinita: the metaliterary thoughts in Museo de cera, written by José María Álvarez

Authors

  • José Ángel Baños Saldaña UNIVERSIDAD DE MURCIA

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.4.13558

Keywords:

metapoetry, 68th generation, Museo de cera, José María Álvarez

Abstract

The metapoetic concern has played an important role in the Spanish poetry from the middle of the 20th century onwards. Against the realism defended by the authors in the 40’s and 50’s, José María Álvarez revealed the need to attend the artistic fact. His greatest work, Museo de Cera, is a clear reflection of his literary ideas.

In this paper I will analise his conception of the poetic fact. In order to do this, I will study, on the one hand, extraliterary poetics and metapoetry. On the other hand, I will deal with how the meaning of the literary is configured in an indirect way, either through the study of explicit references or through the study of an existential concern.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, José María (1971). 87 poemas. Madrid: Helios, colección saco roto.

 

Álvarez, José María (2001). Al otro lado del espejo / Diario de la Serpiente de Bronce. Murcia: Universidad de Murcia / Editora Regional de Murcia.

 

Álvarez, José María (2002). Museo de cera. Sevilla: Renacimiento.

 

Álvarez, José María (2006). Sobre la delicadeza de gusto y pasión. Sevilla: Renacimiento.

 

Álvarez, José María [2004] (2018). Los decorados del olvido. Sevilla: Renacimiento.

 

Bagué Quílez, Luis; Rodríguez Rosique, Susana (2013). “La ironía en segundo grado: (in)versiones discursivas en la poesía española reciente”, Bulletin of Hispanic Studies, vol. 3, n.º 90, pp. 295-310.

 

Bousoño, Carlos [1979] (1985). “La poesía de Guillermo Carnero”. En Poesía poscontemporánea. Cuatro estudios y una introducción. Madrid / Gijón: Júcar, pp. 227-301.

 

Castellet, José María [1970] (2018). Nueve novísimos poetas españoles. Barcelona: Península.

 

Cortázar, Julio [1959] (1982). Las armas secretas. Madrid: Alfaguara.

 

Díaz de Castro, Francisco (2006). Vidas pensadas. Poetas en el fin de siglo. Sevilla: Renacimiento, colección Iluminaciones.

 

Díez de Revenga, Francisco Javier; De Paco, Mariano (1989). Historia de la literatura murciana. Murcia: Editora Regional de Murcia.

 

García Martín, José Luis (2002). “Museo de cera, José María Álvarez”, en https://m.elcultural.com/revista/letras/Museo-de-cera/5130 [Fecha de consulta: 10 de octubre de 2018].

 

Genette, Gérard [1962] (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Traducción de Celia Fernández Prieto. Madrid: Taurus.

 

Iravedra, Araceli (2016). Hacia la democracia. La nueva poesía (1968-2000). Madrid: Visor.

 

Martín Estudillo, Luis (2003). “Hacia una teoría de la metapoesía”, Revista de estudios hispánicos, vol. 30, n.º 2, pp. 141-152.

 

Pérez Parejo, Ramón (1996). Metapoesía y ficción: claves de una renovación poética. Madrid: Visor.

 

Prieto de Paula, Ángel Luis (1996). Musa del 68. Claves de una generación poética. Madrid: Hiperión.

 

Sánchez Dragó, Fernando (2003). “Negro sobre blanco. Episodio monográfico sobre y con el poeta José María Álvarez”, en http://elbotindelmundo.blogspot.com/2010/04/el-ultimo-dandy-de-nuestra-literatura.html [Fecha de consulta: 10 de octubre de 2018].

 

Siles, Jaime (1989). “Los novísimos: la tradición como ruptura, la ruptura como tradición”, Ínsula, n.º 595, pp. 9-11.

Published

2019-07-30

How to Cite

Baños Saldaña, J. Ángel. (2019). La poesía es infinita: the metaliterary thoughts in Museo de cera, written by José María Álvarez. Diablotexto Digital, 4, 24–43. https://doi.org/10.7203/diablotexto.4.13558
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    449
  • PDF (Español)
    281

Issue

Section

Critical Studies

Metrics

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.