The desire to represent: the stage directions in the dramatic plays of Alonso Remón
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.6.16803Keywords:
Alonso Remón, Golden Age, Theater, XVII Century, Stage DirectionsAbstract
This study will address Alonso Remón's ability to offer directives in his comedies. It will be seen how stage directions evolve as the author moves away from the theatrical scene, in a desire to reflect his dramatic will. The playwright takes into account the possible arrangements of the spaces, as well as the theatrical companies. He is also aware of the public, so many of his indications require the care with which the stage must be arranged, so as not to spoil the optical effect in the eyes of the spectators.Downloads
References
Aston, Elaine y Savona, George (1991). Theatre as Sign System. A Semiotics of Text and Performance. London: Routledge.
Bobes Naves, María del Carmen (1997). Semiología de la obra dramática. Madrid: Arco Libros. Cervantes, Miguel de (2001): Ocho comedias y ocho entremeses, ed. F. Sevilla Arroyo, Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. En http://www.cervantesvirtual.com/obra/ocho-comedias-y-ocho-entremeses-nuevos-nunca-representados--0/>. [Fecha de consulta: 20 de febrero de 2020]
Durá Celma, Rosa (2016): El teatro religioso en la colección del conde de Gondomar: el manuscrito 14767 de la BNE, Tesis Doctoral, Valencia.
Fernández Nieto, Manuel (1974). Investigaciones sobre Alonso Remón, dramaturgo desconocido del siglo XVII con dos comedias inéditas. Madrid: Retorno.
García Barrientos, José Luis (2007). Análisis de la dramaturgia: nueve obras y un método. Madrid: Fundamentos.
Giuliani, Luigi y Pineda, Victoria (2018). "Entra el editor y dice": ecdótica y acotaciones teatrales (siglos XVI y XVII). Venecia: Ca'Foscari. "Grandezas (Las) de Madrid", en https://manos.net/manuscripts/it/vit-163-grandezas-las-de-madrid[Fecha de consulta: 20 de febrero de 2020].
Hermenegildo, Alfredo (2001). Teatro de palabras. Didascalias en la escena española del siglo xvi. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.
Massanet Rodríguez, Rafael (2017). "La Espada sagrada de Alonso Remón: método para enseñar a los nuevos predicadores". En Anna Bognolo; Florencio del Barrio de la Rosa; María del Valle Ojeda Calvo; Donatella Pini y Andrea Zinato (eds.), Serenísima palabra: actas del X Congreso de la AISO. Venecia: Ca'Foscari, pp. 751-760.
Monzó, Clara (2019). Poética de la acotación en la dramaturgia de Calderón de la Barca. Tesis Doctoral. Valencia.
Ordóñez de Ceballos, Pedro (1614). Viaje del mundo, Madrid: Luis Sánchez.
Ordóñez de Ceballos, Pedro (1629). Tratado de los reinos orientales y hechos de la reina María y de sus antecesores, y tres comedias famosas, una de: «La mejor legisladora y triunfo de la santísima Cruz», y dos del «Español entre todas las naciones». Compuestas por dos aficionados religiosos. Jaén: Pedro de la Cuesta.
Placer, Gumersindo (1948). “Biografía del Padre Alonso Remón, clásico español”, Estudios, 3, pp. 59-90.
Pontón, Gonzalo (2018). "La acotación como texto. Con ejemplos de Lope de Vega". En Luigi Giuliani y Victoria Pineda (eds.), "Entra el editor y dice": ecdótica y acotaciones teatrales (siglos XVI y XVII). Venecia: Ca'Foscari, pp. 69-90.
Quevedo, Francisco de (2001). La vida del Buscón, ed. Fernando Cabo Aseguinolaza. Barcelona: Crítica.
Remón, Alonso (1629a). Primera parte del Español entre todas las naciones y clérigo agradecido. Jaén: Pedro de la Cuesta.
Remón, Alonso (1629b). Segunda parte del Español entre todas las naciones y clérigo agradecido. Jaén: Pedro de la Cuesta.
Remón, Alonso (2013). Las grandezas de Madrid. Alicante-Barcelona: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes - Institut del Teatre. En http://www.cervantesvirtual.com/obra/las-grandezas-de-madrid/. [Fecha de consulta: 20 de febrero de 2020]
Remón, Alonso (2016a). El católico español, el emperador Teodosio. En Rosa Durá Celma, El teatro religioso en la colección del conde de Gondomar: el manuscrito 14767 de la BNE. Tesis Doctoral. Valencia, pp. 498-555.
Remón, Alonso (2016b). San Jacinto. En Rosa Durá Celma, El teatro religioso en la colección del conde de Gondomar: el manuscrito 14767 de la BNE. Tesis Doctoral. Valencia, pp. 933-1008.
Remón, Alonso (s.f.). Las tres mujeres en una. Manuscrito. (Madrid, Biblioteca Nacional de España, Mss. 14896, on line en Biblioteca Digital Hispánica: http://bdh.bne.es/bnesearch/detalle/bdh0000204644) [Fecha de consulta: 20 de febrero de 2020]
Rodríguez Cuadros, Evangelina (1998). La técnica del actor español en el Barroco. Hipótesis y documentos. Madrid: Castalia.
Ruano de la Haza, José María (2000). La puesta en escena en los teatros comerciales del Siglo de Oro. Madrid: Castalia.
Serna López, Vern (1967). “Observaciones sobre el arte de Alonso Remón, dramaturgo lopista”. En Actas del II Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas: celebrado en Nijmegen del 20 al 25 de agosto de 1965. Holanda: Asociación Internacional de Hispanistas. Instituto Español de la Universidad de Nimega, pp. 591-597.
Serna López, Vern (1982). “Ante Remón y el sacar en limpio sus comedias”. En Eugenio Bustos (ed.), Actas del cuarto Congreso Internacional de Hispanistas, vol. 2. Salamanca: Universidad de Salamanca, pp. 633-638.
Smieja, Florian L. (2000): “La comedia de San Jacinto de Alonso Remón”, Estudios Hispánicos, 8, pp. 13-16. Tirso de Molina (1913). Cigarrales de Toledo. Ed. Víctor Said Armesto. Madrid: Renacimiento.
Vázquez, Luis (2004). “El mercedario Fray Alonso Remón, comediógrafo (1561-1632)”. En Ignacio Arellano (ed.), Paraninfos, segundones y epígonos de la comedia del Siglo de Oro. Barcelona: Anthropos Editorial, pp. 41-49.
Vega, Lope de (1950). Colección escogida de obras no dramáticas, ed. Cayetano Rosell. Madrid: Atlas. Weinberg, Bernard (2003). Estudios de poética clasicista: Robortello, Escalígero, Minturno, Castelvetro. Ed. Javier García Rodríguez. Madrid: Arco Libros.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract484
-
PDF (Español)725
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)