The «Clareo and Florisea» by Núñez de Reinoso and the semi-clandestine Literatura: Origins of the Novel in the Renaissance

Authors

  • Miguel Ángel Teijeiro Fuentes

DOI:

https://doi.org/10.7203/diablotexto.9.20737

Keywords:

Multiple imitation, modern novel, decade from 1550 to 1560, Clareo and Florisea.

Abstract

The Clareo and Florisea by Núñez de Reinoso was published in Venice in 1552. Precisely, it will be in that time when the first narrative essays will appear, which will later consolidate the birth of the modern novel with Don Quixote. The Clareo and Florisea is a mosaic of different styles and literary genres and its autor, a humanist linked to Jewish environments, gets an original creation from imitation of multiple authors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAVV. (2017). Sátira menipea y renovación narrativa en España: del lucianismo a Don Quijote, eds. P. Darnis, E. Canonica, P. Ruiz Pérez y A. Vian Herrero. Bordeaux-Córdoba: Presses Universitaires de Bordeaux/UCOPress Editorial Universidad de Córdoba.

Apuleyo (1551). El asno de oro, trad. D. López Cortegana. Amberes: Juan Stelsio.

Arce de Otárola, Juan de (1995). Coloquios de Palatino y Pinciano, ed. J. L. Ocasar Ariza. Madrid: Turner/Biblioteca Castro.

Asensio, Eugenio (1972) “Alonso Núñez de Reinoso, gitano peregrino y su égloga Baltea”, en Studia Hispanica in Honorem R. Lapesa. Madrid: Gredos, t. I, pp. 119-136.

Bataillon, Marcel (1966). Erasmo y España, ed. A. Alatorre. México: FCE.

Bernal Rodríguez, Manuel (1978). “Bibliografía y fuentes de La Psyche, de Juan de Mal Lara”, Cauce, n.º 1, pp. 101-114.

Blecua, A.lberto (1972). “Libros de caballerías, latín macarrónico y novela picaresca: la adaptación castellana del Baldus”, Boletín de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona, XXXIV, pp. 147-234.

Boccaccio, Giovanni, (1989). La elegía de doña Fiameta, ed. P. Gómez Bedate. Barcelona: Planeta.

Carilla, Emilio (1966). “La novela bizantina en España”, Revista de Filología Española, XLIX, pp. 275-287.

Caso González, José (1971). “La génesis del Lazarillo de Tormes”, en Historia y estructura de la obra literaria. Madrid: CSIC, pp. 175-196.

Corencia Cruz, Joaquín (2013). “Algunas conexiones y aportaciones del Liber facetiarum y el Sermón de Aljubarrota al Lazarillo de Tormes. Y de otras intertextualidades y burlas, I”, Lemir, 17, pp. 151-178.

Cuesta Torre, Mª. Luzdivina (2001). “Las ínsulas del Zífar y el Amadís, y otras islas de hadas y gigantes”, J. Acebrón Ruiz (ed.), Fechos antiguos que los cavalleros en armas pasaron. Estudios sobre la ficción caballeresca. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, pp. 11-39.

Eisenberg, Daniel; Marín Pina, Mª. del Carmen (2000). Bibliografía de los libros de caballerías castellanos. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.

Erasmo de Rotterdam (1971). El Enquiridión o Manual del caballero cristiano, ed. D. Alonso, pról. M. Bataillon. Madrid: CSIC (Anejo de la Revista de Filología Española).

Ferrer Chivite, Manuel (2001). “Sustrato sociológico de la literatura burlesca: burlerías monjiles”, en J. Huerta Calvo, E. Peral Vega y J. Ponce Cárdenas (eds.), Tiempo de burlas. En torno a la literatura burlesca del Siglo de Oro. Madrid: Verbum, pp. 37-66.

Foulché-Delbosc, René (1900). “Remarques sur Lazarillo de Tormes, Revue Hispanique, VII, pp. 94-97.

González Rovira, Javier (1996). La novela bizantina en la Edad de Oro. Madrid: Gredos.

Grigoriadu, Teodora (2010). La obra de Luciano samosatense, orador y filósofo excelente. Manuscrito 53 de la Biblioteca Menéndez Pelayo: Estudio y edición. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.

Highet, Gilbert (1978). La tradición clásica. México: FCE.

Horacio (1970) Odes et épodes, ed. F. Villeneuve. Paris: Les Belles Lettres, t. I.

Lázaro Carreter, Fernando (1979), “Imitación compuesta y diseño retórico en la oda a Juan de Grial”, Anuario de Estudios Filológicos, II, pp. 89-119.

Lopes Andrade, António Manuel (2006). “Os Senhores do Desterro de Portugal: judeus portugueses em Veneza e Ferrara em meados do séc. XVI”, Veredas. Revista da Associaçao Internacional de Luistanistas, 6, pp. 65-108.

Lucía Megías, José Manuel (2000). Imprenta y libros de caballerías. Madrid: Ollero&Ramos editores.

Madrigal, José Luis (2008). “Notas sobre la autoría del Lazarillo. Concomitancias lingüísticas y semánticas”, Lemir, 12, pp. 137-236.

Mal Lara, Juan de (2013). La Philosophía vulgar, ed. I. Pepe Sarno y J. Mª. Reyes Cano. Madrid: Cátedra.

Marín Pina, Mª. Carmen (1991). “La mujer y los libros de caballerías. Notas para el estudio de la recepción del género caballeresco entre el público femenino”, Revista de Literatura Medieval, 3, pp. 129-148.

Menéndez Pelayo, Marcelino (1962). Orígenes de la novela. Madrid: CSIC.

Menéndez Pelayo, Marcelino (1978). Historia de los heterodoxos españoles. Madrid: Librería General de Victoriano Suárez.

Morreale, Margherita (1952). “Luciano y las invectivas aristotélicas en El Scholástico y en El Crótalon”, Bulletin Hispanique, LIV, pp. 370-385.

Núñez de Reinoso, Alonso (1991). Clareo y Florisea, ed. M. Á. Teijeiro Fuentes. Cáceres: UNEX.

Núñez de Reinoso, Alonso (1997). Obra poética, ed. M. Á: Teijeiro Fuentes. Cáceres: UNEX.

Núñez de Reinoso, Alonso (2017). História dos trabalhos da sem-ventura Isea, pról. M. Á. Teijeiro Fuentes, ed. J. Carrasco. Lisboa: Cátedra de Estudos Sefarditas Alberto Benveniste.

Núñez Rivera, Valentín (2003). “Claves para el segundo Lazarillo, 1555. El continuador anónimo interpreta su modelo”, Bulletin Hispanique, CV, pp. 333-369.

Ovidio (1968). Tristes, ed. J. André. Paris: Les Belles Lettres.

Pineda, Juan de (1963-64). Diálogos familiares de la Agricultura cristiana. Diálogo decimonono, est. J. Meseguer Fernández. Madrid: Atlas/BAE, vol. 163, t. II, caps. II y III.

Rallo, Asunción (1999). “Montemayor, entre romance y novela: hibridismo de géneros y experimentación narrativa en la Diana”, en Jean Canavaggio (ed.), La invención de la novela. Madrid: Casa de Velázquez, pp. 129-157.

Ribeiro, Bernandim (1923). Obras, ed. C. Michaëlis de Vasconcelos. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2 vols.

Ribeiro, Bernandim (1992). Menina y moza, ed. A. Gallego Morell y J. M. Carrasco. Madrid: Cátedra.

Rodríguez López-Vázquez, Alfredo (2010). “Una refutación de las atribuciones del Lazarillo  a Alfonso de Valdés, Hurtado de Mendoza y Arce de Otárola: la hipótesis de Fray Juan Pineda”, Lemir, 14, pp. 313-334.

Rose, C. H. (1971). Alonso Núñez de Reinoso: the Lament of a Sixteenthe Century Exile. Rutherford: Fairleigh Dickinson University Press.

Sales Dasí, Emilio; Lucía Megías, José Manuel (2012). “Unas notas sobre la crueldad femenina en los libros de género caballeresco entre el público femenino”, Revista de Poética Medieval, 26, pp. 303-323.

Schevill, Rudolph (1971). Ovid and the Renascence in Spain. New York: Georg Olms Verlag.

Séneca (1980). Fedra, en Tragedias, ed. J. Luque Moreno. Madrid: Gredos, Biblioteca Clásica Gredos, t. II.

Teijeiro Fuentes, Miguel Ángel (1984). “Clareo y Florisea o la historia de una mentira”, Anuario de Estudios Filológicos, VII, pp. 353-359.

Teijeiro Fuentes, Miguel Ángel (1986). “¿Un manual religioso en una novela de aventura? El Enquiridión de Erasmo y su influjo en el Clareo y Florisea de Núñez de Reinoso”, Anuario de Estudios Filológicos, IX, pp. 279-293.

Teijeiro Fuentes, Miguel Ángel (2007); “La novela bizantina: De la Antigüedad pagana al contrarreformismo cristiano”, en M. Á Teijeiro Fuentes y J. Guijarro Ceballos, De los caballeros andantes a los peregrinos enamorados. La novela española del Siglo de Oro. Madrid: Eneida/UNEX, pp. 111-175.

Thomas, Henry (1952). Las novelas de caballerías españolas y portuguesas, trad. E. Pujals. Madrid: CSIC (Anejos de la Revista de Literatura Española).

Torres Corominas, Eduardo (2008). Literatura y facciones cortesanas en la España del siglo XVI. Estudio y edición del “Inventario” de Antonio de Villegas. Madrid: Ediciones Polifemo.

Vian Herrero, Ana (1994). Prólogo al Diálogo de las transformaciones. Barcelona: Sirmio.

Vilanova, Antonio (1949). “El peregrino andante en el Persiles de Cervantes”, Boletín de la Real Academia de Buenas Letras de Barcelona, XXII, pp. 97-159.

Virgilio (1968). Georgiques, ed. E. de Saint-Denis. Paris: Les Belles Lettres.

Vossler, Karl (1941). La soledad en la poesía española, ed. J. M. Sacristán. Madrid: Revista de Occidente.

Williams, H. R. (1925). “Notes on the anonymous continuation of Lazarillo de Tormes”, The Romanic Review, XVI, pp. 223-235.

Ynduráin, Domingo (1994). Humanismo y Renacimiento en España. Madrid: Cátedra.

Published

2021-07-01

How to Cite

Teijeiro Fuentes, M. Ángel. (2021). The «Clareo and Florisea» by Núñez de Reinoso and the semi-clandestine Literatura: Origins of the Novel in the Renaissance. Diablotexto Digital, 9, 233–259. https://doi.org/10.7203/diablotexto.9.20737
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1333
  • PDF (Español)
    1285

Metrics

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.