Ana María Matute. Censorship and self-censorship: the (non) recovery of her literary production
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.10.21544Keywords:
Censorship, Self-censorship, Women writers, Ana María MatuteAbstract
This article focuses on Franco's censorship and its effects on the work of Ana María Matute. Post-war Spanish literature was conditioned by the editorial censorship imposed by Franco’s regime, but also by the self-censorship of publishers and writers, who applied it as a precaution, thus becoming their own censors. In this sense, Ana María Matute was one of the writers who suffered the effects of (self-) censorship. This article will analyse three of her works in order to check whether the incidence and perpetuation of (self-)censorship is still reproduced in the latest published editions.
Downloads
References
Abellán, M. (1980). Censura y creación literaria en España (1939-1976). Barcelona: Península.
Aldecoa, Josefina (1983). Los niños de la guerra. Madrid: Ediciones generales Anaya.
Alted Vigil, Alicia (1991). “Las mujeres en la sociedad española de los años cuarenta” en Las mujeres y la guerra civil española. Salamanca: Ed. Ministerio de Trabajo e inmigración, Instituto de la Mujer.
Estruch Tobella, Joan (2014). “Las tres versiones de “Luciérnagas”, de Ana María Matute”. Ínsula: revista de letras y ciencias humanas, n.º 815, pp. 1-6.
Ferreras, Juan Ignacio (1988). La novela en el siglo XX. Madrid: Taurus.
Gazarian-Gautier M.L (1997). Ana María Matute: La voz del silencio. Madrid: Espasa Calpe.
Larraz, Fernando (2014). Censura y novela durante el franquismo. Gijón: Trea.
Martín Gaite, Carmen (1994). Usos amorosos de la posguerra española. Barcelona: Anagrama.
Martínez Martín, Jesús A. (dir.) (2015). Historia de la edición en España 1939-1975. Madrid: Marcial Pons Historia.
Matute, Ana María (1948). Los Abel. Barcelona: Destino.
Matute, Ana María (1955). En esta tierra. Barcelona: Planeta.
Matute, Ana María [1948] (2015). Los Abel. Barcelona: Planeta.
Matute, Ana María [1958] (2015). Los hijos muertos. Barcelona: Planeta.
Matute, Ana María [1958] (2016). Los hijos muertos. Edición de José Más y M.ª Teresa Mateu. Madrid: Cátedra.
Matute, Ana María [1993] (2019). Luciérnagas. Edición de María Luisa Sotelo Vázquez. Madrid: Cátedra.
Montejo Gurruchaga, Lucía (2010). Discurso de autora: género y censura en la narrativa española de posguerra. Madrid: UNED.
Moret, Xavier (1993). “Matute recupera «Luciérnagas», una novela de niños marcados por la guerra”, El País, 27-octubre, en https://elpais.com/diario/1993/10/27/cultura/751676405_850215.html [Fecha de consulta: 15 de mayo de 2021].
Moret, Xavier (2002). Tiempo de editores. Historia de la Edición en España, 1939-1975. Barcelona: Destino.
Pueyo Dolader, Olga (2019). “Secuelas y epílogos de la censura editorial. El caso de Gabriel García Badell”, Represura Nueva Época, n.º 4, pp. 39- 70.
Rotehnburg, Anja (2021). Literatur in der Diktatur – Diktatur in der Literatur. Einfluss und Auswirkungen franquistischer Zensur auf das Werk von Ana María Matute. (Tesis doctoral). Humboldt Universität, Berlín. doi: 10.18452/22347
Santamaria, Sara (2020). La querella de los novelistas. La lucha por la memoria en la literatura española (1990-2010). Valencia: Publicacions de la Universitat de València.
Sarlo, Beatriz (2000). El imperio de los sentimientos. Buenos Aires: Norma.
Soldevila Durante, Ignacio (1967). «La novela española actual. Tentativa de entendimiento». Revista Hispánica moderna, n.º 1-2, pp. 89-108.
Soldevila Durante, Ignacio (1980). La novela española desde 1936. Madrid: Alhambra.
Tortosa, Virgilio (2014) “El “Ángel de la Historia” en la memoria literaria del franquismo”. Memoria y poéticas de una Europa en Guerra, 1936-1945. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, pp. 63-84. En http://www.cervantesvirtual.com/obra/memoria-y-poeticas-de-una-europa-en-guerra-1936-1945/ [Fecha de consulta: 15 de mayo de 2021].
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract1597
-
PDF (Español)1064
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)