Memoria de la inocente niña homicida: an antibildungsroman of the 21st century
DOI:
https://doi.org/10.7203/diablotexto.15.27969Keywords:
Bidungsroman, New feminine narratives, Antibildungsroman, convergences, divergences.Abstract
Memoria de la inocente niña homincida, a novel by the Spanish Isabel Camblor, presents, at firts, all the characteristics of a female bildungsroman, forming itself as a self-portrait, although it is not one at all. The author establishes a dialogue with the original forms of the subgenre, but, as this work aims to demonstrate, she introduces both formal and referential variations (fragmentation, epiphanies, anachronies, inclusion of dreams and their analysis, elliptical style...). All of that, together with the failure to fulfill the aspirations of its protagonist, lead to the novel ending up becoming an antibildungsroman.
Downloads
References
Aizenberg, Edna (1985). “El bildungsroman fracasado en Latinoamérica: el caso de Ifigenia, de Teresa de la Parra”. Revista Iberoamericana 51: 539-546.
Alberca, Manuel (2007). El pacto ambiguo. De la novela autobiográfica a la autoficción. Madrid: Biblioteca Nueva.
Alonso Fernández, Ana María (2018). “Emily Dickinson. Constantes de su producción poética”. XIII Congreso virtual sobre Historia de las Mujeres: 7-33.
Angulo, María (2027). “La construcción del discurso de la crisis: Los desahuciados y el caso de Cristina Fallarás”. Revista Científica de Información y Comunicación 14: 159-189.
Angulo, María (2021). “Imágenes, imaginarios y nuevas narrativas en contextos de crisis”. Revista Científica de Información y Comunicación 18: 25-36.
AA.VV. (2016). “La nueva novela española actual (1995-2015): descubrimientos, perplejidades y estrategias”. Ínsula 835-836, julio-agosto.
AA.VV. (2015). “La autoficción hispánica en el siglo XXI”. Pasavento 1.
Basanta, Ángel (2016). “Reinvención de la novela social”. Ínsula 835-836, julio-agosto: 3-7.
Becerra, David (2015). Convocando al fantasma: novela crítica en la España actual. Madrid: Tierra de Nadie Ediciones.
Becerra, David (2015). “Introducción”. Convocando al fantasma: novela crítica en la España actual. Madrid: Tierra de Nadie Ediciones, 7-24.
Camblor, Isabel (2012): Memoria de la inocente niña homicida. Valencia: Pre-Textos.
Carabantes de las Heras, Isabel y Viamonte Lucientes, Ernesto (2022). El Premio de Novela Ciudad de Barbastro (1970-2020). Zaragoza: Institución Fernando el Católico.
Casas, Ana y Forné, Anna (Eds.) (2022). Pensar lo real: autoficción y discurso crítico. Madrid: Ediciones de Iberoamericana.
Casas, Ana (2022). “El falso solipsismo de la autoficción”. Pensar lo real: autoficción y discurso crítico. Madrid: Ediciones de Iberoamericana, 11-29.
Cateli, Nora (2007). En la era de la intimidad, seguido de: El espacio autobiográfico. Buenos Aires: Beatriz Viterbo Editora.
Ciplijauskaité, Biruté (1988): La novela femenina contemporánea 1970-1985: hacia una tipología de la narración en primera persona. Madrid: Anthropos.
Cirlot, Juan Eduardo (1978). Diccionario de símbolos. Barcelona: Labor.
Champeau, Geneviève, Carcelén, Jean-François, Tyras, Georges y Valls, Fernando (eds.) (2011). Nuevos derroteros de la narrativa española actual. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
Claesson, Christian (2019). “Introducción”. Narrativas precarias: crisis y subjetividad en la cultura española actual. A Coruña: Hoja de Lata Editorial, 9-20.
Darici, Katiuscia, (2023). “Una constelación de voces de mujeres en primera persona: El caso de A mí no me iba a pasar (2019) de Laura Freixas, una autobiografía con perspectiva de género”. Historias Fingidas nº extra 2: 247-268.
Entresiglos: del siglo XX al XXI. Estudios en homenaje al profesor Joan Oleza (2019). València: Anejos de Diablotexto Digital, 4.
Ferrer, María Reyes (2018): “El bildungsroman femenino: análisis de la novela de formación Un Karma pesante”. Acta Scientiarum. Language and Culture 40: 1-8.
Gallego Cuiñas, Ana (2019a). “Presentación. Los mercados de la literatura del siglo XXI”. Caravelle 113: 53-60.
Gallego Cuiñas, Ana (2019b). “Las editoriales independientes en el punto de mira literario: balance y perspectivas teóricas”. Caravelle 113: 61-76.
Gallego Cuiñas, Ana (2022). “Femedición. Hacia una praxis editorial feminista en Iberoamérica”. Iberoamericana XXII, 80:11-38.
Gómez Viu, Carmen (2009): “El bildungsroman y la novela de formación femenina hispanoamericana contemporánea”. EPOS. Revista de Filología XXV: 107-117.
Paredes, María (16 de febrero de 2023). “Mujer, familia y thriller. Claves de la nueva narrativa en español”. The objective. Disponible en <https://theobjective.com/cultura/2023-02-16/mujer-familia-thriller-nueva-narrativa/>
Peppino Barale, Ana María (2008). “Lectura feminista y canon androcéntrico. Notas para una reflexión incluyente”. Letrillas 1, octubre-noviembre: 116-120.
Pozuelo Yvancos, José María (2017). Novela española del siglo XXI. Crítica y estudios literarios. Madrid: Cátedra.
Roas, David (2022). Cronologías alteradas lo fantástico y la transgresión del tiempo. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Ros Ferrer, Violeta (2020): La memoria de los otros. Relatos y resignificaciones de la Transición española en la novela actual. Madrid: Iberoamericana.
Sammons, Jeffrey L. (20 de octubre de 2020). El bildungsroman para no especialistas: Un intento de aclaración. FILO:UBA. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Disponible en <http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/interlitteras/article/view/9726/8587>
Sanz, Marta (ed.) (2019). Tsunami. Miradas feministas, Madrid, Sexto Piso.
Sanz Ruiz, Cristina (2015). “Los marginales toman la narrativa española. Siglo XXI”. Diversidad en la literatura, el cine y la prensa española contemporánea. A Coruña: Andariva.
Sibila, Paula (2008). La intimidad como espectáculo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Somolinos Molina, Cristina (2019). “Mujer, trabajo y subjetividad en la narrativa española presente”. Narrativas precarias: crisis y subjetividad en la cultura española actual. A Coruña: Hoja de Lata Editorial, 279-309.
Sumalla Benito, Aranzazu (2003). La novela de formación en la narrativa española contemporánea. Tesis Doctoral: Universitat de Barcelona.
Touton, Isabelle (2018). “Las narradoras en el campo literario en España”. Intrusas. 20 entrevistas a mujeres escritoras. Zaragoza: Diputación Provincial- Institución Fernando el Católico, 9-79.
Vadillo Buenfil, Carlos Javier (2012). El bildungsroman en las narradoras españolas de postguerra. Tesis Doctoral: U.A.M.
Valls, Fernando (2016). “La nueva novela en un país difícil”. Ínsula 835-836, julio-agosto, 2016: 2.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract106
-
PDF (Español)49
Issue
Section
License
Licencia de reconocimiento de Creative Commons “Reconocimiento - No Comercia l- Sin Obra Derivada
Authors who publish with this journal agree to the following items:
The authors will keep their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to the Creative Commons license that allows third parties to share the work indicating its author and its first publication in the journal. The authors may adopt other non-exclusive license agreements to distribute the version of the published work (e.g., depositing it in an institutional telematic file or publishing it in a monographic volume), with an acknowledgment of its initial publication in this journal. The authors are allowed and encouraged to disseminate their work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work. (See Effect of Open Access)