La comunicació de la identitat territorial des dels cartells institucionals. Anàlisi aplicada al cas valencià

Autors/ores

DOI:

https://doi.org/10.7203/efimere.1.28588

Resum

L'article presenta una proposta d'anàlisi dels cartells institucionals des de la identitat. Elaborem aquesta proposta tenint en compte una sèrie de factors en connexió amb la projecció identitària dels cartells. Els apliquem a l'estudi d'un cas: els cartells institucionals valencians i la seua projecció identitària, com influeixen tots els factors proposats en l'anàlisi de la comprensió de la comunicació d'una identitat a través d'ells. Concloem observant les contribucions del cartell institucional a la comunicació identitària i validem els factors d'anàlisi.

Descàrregues

Les dades de descàrrega encara no estan disponibles.

Referències

Bueno-Doral, T. (2012). Las fuentes artísticas del cartel publicitario clásico. Análisis efectuado desde un enfoque de género. Documentación de las Ciencias de la Información, 35, 225-241

Bonet, V., Ortiz, Á., Piqueras, M-J. (1998). El levante feliz o el levante falaz. Reflexiones sobre el costumbrismo valenciano. En: El Mediterráneo y el arte español. Actas del XI congreso del CEHA. Conselleria de Cultura de la Generalitat Valenciana, pp. 408-412.

Cadenas-Pazos, C., Salvador-Benítez, A. (2014). Carteles de ferias y fiestas. Análisis documental e iconográfico. Anales de documentación, 17(1), 1-21. Doi: 10.6018/analesdoc.17.1.182371

Calvo, X. (2016, 5 16). El diseño institucional valenciano sale de la UVI: un año de carteles -valenciaplaza.com. Recuperado 12-11-2021 de https://valenciaplaza.com/el-diseno-institucional-valenciano-sale-de-la-uvi-un-ano-de-carteles1

Calvo, X. (2014, 2 24). Lorem ipsum dolor sit amet - culturaplaza.com. Recuperado 12-11-2021 de http://epoca1.valenciaplaza.com/ver/121746/lorem-ipsum--dolor-sit-amet.html

Castañer, X. (1998). Algunos aspectos del regionalismo folfkórico con un cierto toque kitsch en la pintura valenciana (1900-1950).  En El Mediterráneo y el arte español. Actas del XI congreso del CEHA (pp. 413-418). Conselleria de Cultura de la Generalitat Valenciana.

Eguizábal-Maza, R. (1998) Historia de la publicidad. Eresma & Celeste.

Flores-Huelves, M., Montes-Vozmediano, M. (2017). Construyendo cultura visual a través del cartel de cine: Análisis de afiches de las sagas cinematográficas. Información, cultura y sociedad 7, 127-144.

Furió, J.  (2021, 10 8). Vox pide la retirada del cartel del 9 d’Octubre del ayuntamiento de Tavernes Blanques – Horta Notícias. Recuperado 23-11-2021 de https://www.hortanoticias.com/vox-pide-la-retirada-del-cartel-del-9-doctubre-del-ayuntamiento-de-tavernes-blanques/

Gerstner, K. (2003). Compendio para alfabetos. Gustavo Gili.

Gràffica (2016, 10 7). Demasiados carteles para un solo 9 d’Octubre – Gràffica. Recuperado 23-11-2021 de https://graffica.info/carteles-9-doctubre-2016/

Gràffica (2021, 10 1). La inteligente apuesta de este año para el cartel del 9 d’Octubre – Gràffica. Recuperado 23-11-2021 de https://graffica.info/la-inteligente-apuesta-de-este-ano-para-el-cartel-del-9-doctubre/

Heller, E. (2004). Psicología del color. Gustavo Gili

E., M.  (2021, 10 6). L’Alcúdia (PSOE) celebra el 9 d’Octubre con cuatribarradas y ‘país valencià’ – esDiario. Recuperado 28-11-2021 de https://www.esdiario.com/municipios/494672259/alcudia-celebra-9-octubre-cuatribarrada-pais-valencia.html

Müller-Brockmann, J. (1971). Geschichte der visuellen Kommunikation: von den Anfängen der Menschheit, vom Tauschhandel im Altertum bis zur visualisierten Konzeption der Gegenwart. Stuttgart Hatje

S., P.  (2021, 10 6). Los populares alicantinos, contra un cartel del 9 d’Octubre que celebra el ‘Día del País Valencià’ – Las Provincias. Recuperado 28-11-2021 de https://www.lasprovincias.es/politica/populares-alicantinos-cartel-20211006000439-ntvo.html

Joly, M. (1999). Introducción al análisis de la imagen. La marca

Quintas-Froufe, E. (2008). Origen y proliferación de los concursos de carteles a principios del siglo xx: el concurso de la perfumería gal (1916). Área abierta, 21, 1-13.

Tabuenca-Bengoa; M., González-Díez, L., Puebla-Martínez, B., (2020). Propuesta metodológica para el análisis gráfico, tipográfico y cromático de cartelería. Pensar la publicidad, 14(2), 269-280. https://doi.org/10.5209/pepu.72134

Tomás, F. (2006). Guerra Civil Española y carteles de propaganda: El arte y las masas. Olivar, 7(8), 63-85.

Vergara-Leyton, E., Garrido-Peña, C., Undurraga-Puelma, C. (2014). La gráfica como artefacto cultural. Una aproximación semiótica al cartel social en Chile. Arte, individuo y sociedad, 26(2), 271-285. Doi: 10.5209/rev_ARIS.2014.v26.n2.41469

Wong, W, (1995). Fundamentos del diseño. Gustavo Gili

Publicades

2024-04-23

Com citar

Gómez-Aguilella, M. J., & Ramon, R. (2024). La comunicació de la identitat territorial des dels cartells institucionals. Anàlisi aplicada al cas valencià. EFÍMERE, (1), 143–157. https://doi.org/10.7203/efimere.1.28588
Metrics
Views/Downloads
  • Resum
    297
  • PDF (Español)
    33
  • PDF
    22

Número

Secció

Monogràfic

Metrics