The construction and communication of territorial identity from the institutional aesthetic narratives of the posters. Analysis applied to the Valencian case
DOI:
https://doi.org/10.7203/efimere.1.28588Abstract
The article presents a proposal for the analysis of institutional posters from identity. We elaborated this proposal, considering a series of factors in connection with the identity projection of the posters. We apply them to the study of a case: the Valencian institutional posters and their identity projection, how all the factors proposed influence the analysis of the understanding of the communication of an identity through them. We conclude by observing the contributions of the institutional poster in identity communication, and we validate the analysis factors.
Downloads
References
Bueno-Doral, T. (2012). Las fuentes artísticas del cartel publicitario clásico. Análisis efectuado desde un enfoque de género. Documentación de las Ciencias de la Información, 35, 225-241
Bonet, V., Ortiz, Á., Piqueras, M-J. (1998). El levante feliz o el levante falaz. Reflexiones sobre el costumbrismo valenciano. En: El Mediterráneo y el arte español. Actas del XI congreso del CEHA. Conselleria de Cultura de la Generalitat Valenciana, pp. 408-412.
Cadenas-Pazos, C., Salvador-Benítez, A. (2014). Carteles de ferias y fiestas. Análisis documental e iconográfico. Anales de documentación, 17(1), 1-21. Doi: 10.6018/analesdoc.17.1.182371
Calvo, X. (2016, 5 16). El diseño institucional valenciano sale de la UVI: un año de carteles -valenciaplaza.com. Recuperado 12-11-2021 de https://valenciaplaza.com/el-diseno-institucional-valenciano-sale-de-la-uvi-un-ano-de-carteles1
Calvo, X. (2014, 2 24). Lorem ipsum dolor sit amet - culturaplaza.com. Recuperado 12-11-2021 de http://epoca1.valenciaplaza.com/ver/121746/lorem-ipsum--dolor-sit-amet.html
Castañer, X. (1998). Algunos aspectos del regionalismo folfkórico con un cierto toque kitsch en la pintura valenciana (1900-1950). En El Mediterráneo y el arte español. Actas del XI congreso del CEHA (pp. 413-418). Conselleria de Cultura de la Generalitat Valenciana.
Eguizábal-Maza, R. (1998) Historia de la publicidad. Eresma & Celeste.
Flores-Huelves, M., Montes-Vozmediano, M. (2017). Construyendo cultura visual a través del cartel de cine: Análisis de afiches de las sagas cinematográficas. Información, cultura y sociedad 7, 127-144.
Furió, J. (2021, 10 8). Vox pide la retirada del cartel del 9 d’Octubre del ayuntamiento de Tavernes Blanques – Horta Notícias. Recuperado 23-11-2021 de https://www.hortanoticias.com/vox-pide-la-retirada-del-cartel-del-9-doctubre-del-ayuntamiento-de-tavernes-blanques/
Gerstner, K. (2003). Compendio para alfabetos. Gustavo Gili.
Gràffica (2016, 10 7). Demasiados carteles para un solo 9 d’Octubre – Gràffica. Recuperado 23-11-2021 de https://graffica.info/carteles-9-doctubre-2016/
Gràffica (2021, 10 1). La inteligente apuesta de este año para el cartel del 9 d’Octubre – Gràffica. Recuperado 23-11-2021 de https://graffica.info/la-inteligente-apuesta-de-este-ano-para-el-cartel-del-9-doctubre/
Heller, E. (2004). Psicología del color. Gustavo Gili
E., M. (2021, 10 6). L’Alcúdia (PSOE) celebra el 9 d’Octubre con cuatribarradas y ‘país valencià’ – esDiario. Recuperado 28-11-2021 de https://www.esdiario.com/municipios/494672259/alcudia-celebra-9-octubre-cuatribarrada-pais-valencia.html
Müller-Brockmann, J. (1971). Geschichte der visuellen Kommunikation: von den Anfängen der Menschheit, vom Tauschhandel im Altertum bis zur visualisierten Konzeption der Gegenwart. Stuttgart Hatje
S., P. (2021, 10 6). Los populares alicantinos, contra un cartel del 9 d’Octubre que celebra el ‘Día del País Valencià’ – Las Provincias. Recuperado 28-11-2021 de https://www.lasprovincias.es/politica/populares-alicantinos-cartel-20211006000439-ntvo.html
Joly, M. (1999). Introducción al análisis de la imagen. La marca
Quintas-Froufe, E. (2008). Origen y proliferación de los concursos de carteles a principios del siglo xx: el concurso de la perfumería gal (1916). Área abierta, 21, 1-13.
Tabuenca-Bengoa; M., González-Díez, L., Puebla-Martínez, B., (2020). Propuesta metodológica para el análisis gráfico, tipográfico y cromático de cartelería. Pensar la publicidad, 14(2), 269-280. https://doi.org/10.5209/pepu.72134
Tomás, F. (2006). Guerra Civil Española y carteles de propaganda: El arte y las masas. Olivar, 7(8), 63-85.
Vergara-Leyton, E., Garrido-Peña, C., Undurraga-Puelma, C. (2014). La gráfica como artefacto cultural. Una aproximación semiótica al cartel social en Chile. Arte, individuo y sociedad, 26(2), 271-285. Doi: 10.5209/rev_ARIS.2014.v26.n2.41469
Wong, W, (1995). Fundamentos del diseño. Gustavo Gili
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract297
-
PDF (Español)33
-
PDF22