Formas en conflicto. La práctica cinematográfica como experiencia revolucionaria en "La Blessure", de N. Klotz

Authors

  • Fran Ayuso Ros University of Valence

DOI:

https://doi.org/10.7203/eutopias.0.18833

Keywords:

Cinema, documentary, staging, immigration, capitalism, racism, Europe, politics, aesthetics, reality, forms, scene, body, violence, injury

Abstract

Critical thinking about social reality can be represented in cinema, not only through plot, buy also by means of the aesthetic forms making up a film’s dramatic exposition. In this article, we analyze the film La Blessure (2005) by Nicolas Klotz to point to the importance of elements of the mise-en-scène for the articulation of a critique of French immigration policies which focuses on the treatment received in Europe by the population of the old French colonies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUMAN, Zygmunt (1997), Modernidad y Holocausto, Madrid, Sequitur.

__________ (2005), Modernidad y ambivalencia, Barcelona, Anthropos.

CARMONA, Ramón (2010), Cómo se comenta un texto fílmico, Madrid, Cátedra.

COLAIZZI, Giulia (2007), La pasión del significante, Madrid, Biblioteca Nueva.

COMOLLI, Jean-Louis (2010), Cine contra espectáculo, seguido de, Técnica e ideología (1971-1972), Buenos Aires, Manantial.

DAGERMAN, Stig (2007), Nuestra necesidad de consuelo es insaciable, Barcelona, Pepitas de calabaza.

FOUCAULT, Michael (1992), Genealogía del racismo, Madrid, Ediciones la Piqueta.

__________ (1998), Historia de la sexualidad I. La voluntad del saber, Madrid, Siglo XXI.

MÉNDEZ RUBIO, Antonio (2008), La destrucción de la forma (y otros escritos sobre poesía y conflicto), Madrid, Biblioteca Nueva.

__________ (2010), Extra, Madrid, Biblioteca Nueva.

__________ (2012), La desaparición del exterior, Zaragoza, Editorial Eclipsados.

MONTERO, José Francisco (2008), “Algunos fragmentos sobre el cine de Michael Haneke”, en Miradas de cine nº76, julio 2008. Visto en: miradas.net.

QUINTANA, Ángel (2003), Fábulas de lo visible. El cine como creador de realidades, Barcelona, Acantilado.

RANCIERE, Jacques (2010), El espectador emancipado, Castellón, Ellago.

TALENS, Jenaro (1986), El ojo tachado, Madrid, Ediciones Cátedra.

VIRILIO, Paul (1997), La velocidad de liberación, Buenos Aires, Manantial.

ZIZEK, Slavoj (2008), Bienvenidos al desierto de lo real, Madrid, Akal.

Published

2014-07-06

How to Cite

Ayuso Ros, F. (2014). Formas en conflicto. La práctica cinematográfica como experiencia revolucionaria en "La Blessure", de N. Klotz. EU-topías. A Journal on Interculturality, Communication, and European Studies, 7, 31–42. https://doi.org/10.7203/eutopias.0.18833
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    246
  • PDF (Español)
    71

Issue

Section

PERSPECTIVES

Metrics

Similar Articles

<< < 17 

You may also start an advanced similarity search for this article.