Discourses and Resistance Practices During the G8 in Genoa
DOI:
https://doi.org/10.7203/eutopias.20.19387Keywords:
Biopolitics, documentaries, social movements, G8.Abstract
This article focuses on analyzing the relationships of power and resistance that articulate our contemporaneity in situations of political exceptionality. More specifically, it addresses the study of the relationship between globalization, the Internet and the production of discourses through audiovisual works in a specific historical, social and political context, i.e. the counter-summit of the G8 in Genoa in 2001.
Downloads
References
Agamben, G. Stato di eccezione. Torino: Bollati Boringheri editore, 2010.
Barthes, R. Lo obvio y lo obtuso. Barcelona: Paidós, 1986.
Barthes, R. La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Barcelona: Paidós, 2009.
Bauman, Z. La globalización. Consecuencias humanas, Mexico D.F.: Fondo de cultura económica Mexico, 1999.
Bordwell, D. Narration in the Fiction Film. Madison: University of Wisconsin Press. 1985.
Braidotti, R. Il postumano. La vita oltre l’individuo, oltre la specie, oltre la morte. Roma: Derive Approdi, 2014.
Butler, J. (2007). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós, 2007.
Carmona, R. Cómo se comenta un texto fílmico, Madrid: Cátedra, 1991.
Carrera, P., & Talens, J. El relato documental. Madrid: Cátedra, 2018.
Casetti, F., & Gromegna, A. G. El film y su espectador. Madrid: Cátedra, 1989.
Castells, M. La sociedad red: una vision global, Madrid: Alianza, 2006.
— Comunicación y Poder, Madrid: Alianza, 2009.
— Redes de indignación y esperanza, Madrid: Alianza, 2012.
Colaizzi, G. Feminismo y teoría fílmica. Valencia: Episteme, 1995.
— (2001). «El acto cinematográfico: género y texto fílmico», Lectora, 7, 2001, pp. v-xiii
— Género y representación. Postestructuralismo y crisis de la modernidad, Madrid: Biblioteca Nueva, 2006.
— La pasión del significante. Teoría de género y cultura visual, Madrid: Biblioteca Nueva, 2007.
Codeluppi, V. La vetrinizzazione sociale. Torino: Bollati Boringhieri, 2007.
Engels, F., & Marx, K. Manifiesto comunista (Vol. 115). Madrid: Akal, 2004.
Foucault, M. No al sexo rey. Un diálogo sobre el poder. Madrid: Alianza, 1981.
Foucault, M. Vigilar y Castigar. Madrid: Siglo XXI, 1983.
Formenti, C. Cybersoviet. Utopie postdemocratiche e nuovi media, Milano: Raffaello Cortina Editore, 2008.
Mbembe, A. (2011). Necropolítica, Madrid: Melusina.
Mulvey, L. Placer visual y cine narrativo, Eutopías. Working Papers, Valencia: Episteme, 1988.
— Afterthoughts on ‘Visual Pleasure and Narrative Cinema, in Feminist Film Theory, Su Thoruham, NY: New York University Press, 1989, pp. 31–40.
— Death 24x a Second. Stillness and the Moving Image. Londres: Reaktion Books, 2009.
Nichols, B. La representación de la realidad: cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós, 1997.
Zumalde, I. & Zunzunegui, S. Ver para creer. Avatares de la verdad cinematográfica, Madrid: Cátedra, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract296
-
PDF (Español)235
Issue
Section
License
The authors conserve the copyright. All content published in EU-topías. Journal of interculturality, Communication, and European Studies are subject to the license Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 license. The full text of the license can be found at <http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0>
They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
- The authorship and original source of the publication is cited (journal, publisher and URL of the work).
- They are not used for commercial purposes.
- The existence and specifications of this license of use are mentioned.
It is the responsibility of the authors to obtain the necessary permissions for images that are subject to copyright.